Evernote sväljer PDF:er, och ytterligare några filformat. Betalversionen tar alla filformat. Den stora fördelen med Evernote är att det är lätt att lägga upp information där. Därefter, kan man klassificera den på olika sätt. Jag brukar lägga upp alla idéer och utveckla dem innan de får sin slutliga form där. Med Evernote kan man tagga anteckningar vilket är ett ganska fiffigt sätt att arbeta med just idéer och koncept som inte riktigt är färdiga.
Med detta sagt, det lättaste sättet att hålla reda på just filer (och inte bara idéer) är faktiskt Spotlight. Med några fiffiga smarta mappar kommer man ganska långt i sorteringen av sina filer. När jag lägger grejor i mappar är det antingen en grovsortering eller undanarkivering av färdiga sammanhållna projekt. När jag vill ta fram de filer jag vill ha gör jag helt enkelt bara en Spotlightsökning. Å andra sidan arbetar jag mest med text, så Spotlight kanske fungerar sämre om man arbetar mer med bilder som inte är lika sökbara.