Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analogue Solutions prylar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-08-18 15:28

Hej!

Någon här som har erfarenhet av analogue solutions olika synthar. Tänker närmast på Semblance (+Telemark) och Red Square. Hur låter deras grejer, är de värda sina priser? Red Square verkar ju rätt billig för att vara semi-modulär t.ex.

Tacksam för alla upplevelser, bra som dåliga.

  • Medlem
  • 2009-08-18 16:13

Mina erfarenheter av Semblance är - bra levande ljud, dålig kvalitetskontroll av tillverkaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 16:20

Håller med Hans. Låter bra men dålig kvalitetskontroll. Leipzig har hemska pottar som svajar när man rattar... Om man ska ha en SEM skulle jag satsa på Tom Oberhems nya... då får man äkta vara.
Telemark verkar cool och priset är ok. Men nya SEM:en går att styra det mesta på.

jag har red square och oberkorn och en 8stegs-sequencer. sequencerna är superduper. red square låter bra och är pålitlig och mycket synth för pengarna (köpte den för 5500:- beg) men lite tafatt designad om man jämför med tex analogue systems' grejer.

han var lite flummig också när jag köpte en case till vanliga "eurorackmoduler" -jag frågade fjorton ggr om jag verkligen skulle få det jag trodde jag skulle få (bara att koppla in doepfer och as) och han ba -jajaja. sen var det ändå inte det och så fick jag klaga mycket innan jag fick sladdarna som behövdes utan extra kostnad.

på lång sikt kan det hända att jag gör mig av mig min red square och köper motsvarande moduler från analogue systems istället -lyxigare och mer flexibelt. men red square är helt klart toppen när man är modulärnybörjare och inte riktigt vet vad man ska tjacka för moduler

Jag har en Oberkorn mk 1 som funkar finfint.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-18 19:41

Jag har en VCO2 i mitt modularsystem. Den låter riktigt bra tycker jag, den är tjock och fin. Möjligen lite skum sync. Funderar på att köpa fler trummoduler och på sikt även en SemBlance. Semblance tyckte jag efter ca 15 min skruv låter lite som Sequential Pro One, vilket är rätt ok. Kostar ju runt 7000 på Jam, vilket är helt ok för en ny analogsynth med garanti.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-18 19:48

odd bob: hur är den jämfört med doepfers VCO ?
(ljudmässigt sätt etc)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-18 19:53

Vi ska se om jag kan lägga upp ett ljudexempel strax... Men jag tycker den är fetare i soundet! nu har jag precis fått min High End (med cem 3340) förvisso så där har jag inte riktigt jämfört ännu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-18 22:29

Här kommer ett litet exempel. Först ut i sekvensen är Doepfer A110, 4 rundor. Därefter kommer 4 rundor AS VCO2:1, och därefter AS VCO2:2. Lite olika pitch på de olika, men klangfärgen är ganska lik. Skulle säga att Doepfer är lite "klarare", medan AS har lite mer botten och är överlag dovare. Detta syns tydligt i ett spectrogram / FFT.

Basgången blev lite DAF. Gött det !

Väldigt nöjd med både red square och oberkorn, men önskar de vore lite mer noggranna med val av pottar. RS = bra kvalité på pottar mindre bra i inställning, på oberkorn är det blandat med rickliga och mer fasta pottar. Tyvärr hakar jag upp mig på att cutoff-potten är förbannat känslig på min RS, det handlar om millimeter-precision för att nå dit man vill och upplever att 70% av vridet inte påverkar ngt alls. I övriga inget att invända, mkt för pengarna på båda.
Provat leipzig, låter kalas, känns värdelös.

  • Medlem
  • 2009-08-19 03:20

Hade också en RS v1 och måste tyvärr instämma när det gäller filtret, upp till 75% av fullt utslag på cutoff-potten hände ingenting och under de resterande 25% så var det extremt känsligt. I övrigt gillade jag den och ljuden som genererades.

hehe det är lite samma med pulsvidden på min rs v1 en del av rattens bana ger en 0% pulsvidd alltså tystnad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-19 10:04

Har någon provat Vostok ?

Jag hade en ett tag, hade lite problem med låg output, men en fantastisk synth.
Bra blandning av "moduler", 8-steps seq, aggresiv, grinig och skitig. Saknar den. Nog den snyggaste synthen jag har haft.

Nu har jag en Red Square och är nöjd med den, det är verkligen mycket "synth"-synth för pengarna. Bra Osc, bra filter, har några moduler som min FR-XS saknar (S&H, 3 multiples). Etc...

  • Medlem
  • 2009-08-19 10:42

Tack till alla som har svarat. Har funderat på att bygga ihop en modulär MS-20 klon med hans prylar (kanske lite komponenter från doepfer också).

Ursprungligen av spanky:

Jag hade en ett tag, hade lite problem med låg output, men en fantastisk synth.
Bra blandning av "moduler", 8-steps seq, aggresiv, grinig och skitig. Saknar den. Nog den snyggaste synthen jag har haft.

Nu har jag en Red Square och är nöjd med den, det är verkligen mycket "synth"-synth för pengarna. Bra Osc, bra filter, har några moduler som min FR-XS saknar (S&H, 3 multiples). Etc...

Vilken Red Square har du, MK1 eller MK2? Någon som har erfarenhet av MK2? Jag är lite kluven över att han offrade PW/PWM för att ge plats för Triangle vågform.

Min är en MK2, PW/PWM har jag inte reflekterat över att jag saknar. Men jag vet inte vad jag skulle ha valt av pwm och triangelvåg...

Citat:

VCOs: More stable. Linear over 8 octaves. Addition of Triangle wave output and attenuator. Octave switch added. (but a small compromise, pulse width modulation no longer possible).

Hade MK1 oktav-switch?

Ursprungligen av spanky:

Hade MK1 oktav-switch?

nnnnnope

Ursprungligen av hasparigus pink:

nnnnnope

Aha, DEN skulle jag inte vilja vara utan däremot.

1
Bevaka tråden