Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac osX och linux samba problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 22:19

jag har testat med att lägga in 2.2.8 tror jag det är men jag får inte kontakt med min redhat burk jag använder en ibook jag ansluter till server och jag kan se datorn där jag kan till och med välja vilken ut delning jag ska ha men jag får fel när jag skrivit in lösenordet och ska få upp mappen på skrivbordet

Jag börjar få lite "PANIK" Hjälp snälla

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 00:32

Har du lagt in användarnamnet som du försöker ansluta som i samba?

Om användaren heter lisa så gör man så här:
redhat propmpt>smbadduser lisa:lisa

Du får sen fråga om lösenord.

Cheers,
Eric

Ett tips är att använda Webmin för att ställa in Samba och annat. Mycket smidigt.

Tror också du har missat skapa smbuser.

Ciryon

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-07-28 10:42

Ska funka fint med "smbpasswd -a lisa" också om inte rödluvan har varit framme och lektsönder samba. Men tänk på att användaren ska finnas som unix-användare redan

• Oregistrerad
  • 2003-08-03 12:12

Hej igen

Jag har rehat 9.0 om det hälper
jag för söker ansluta från en ibook via en dlink router till min samba server. jag kan se min samba server i mac osx och jag kan läsa ut delningarna men när jag ansluter så ballar det ur.

Jag har lagt till mig som användare men jag kan fortfarande inte komma in på Redhat samba servern den är liksom låst jag får -36 fel, och loggar jag in som en annan användare som inte finns med får jag -5023.

kan man köra mac osx mot redhat 9.0 eller måste jag byta till något annat i så fall vad ska jag använda.

här är ett felmedelande som jag får i samba logen
--------------------- samba Begin ------------------------

**Unmatched Entries**
lib/util_sock.c:get_socket_addr(1012) getpeername failed. Error was Transport endpoint is not connected : 4 Time(s)
lib/util_sock.c:send_smb(704) Error writing 69 bytes to client. -1. (Broken pipe) : 2 Time(s)
lib/util_sock.c:write_socket(524) write_socket: Error writing 69 bytes to socket 5: ERRNO = Broken pipe : 2 Time(s)
lib/util_sock.c:write_socket_data(499) write_socket_data: write failure. Error = Broken pipe : 2 Time(s)

---------------------- samba End -------------------------

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-03 12:20

Inte för att det hjälper dig, men jag har inga problem att komma åt min Redhat 9.0 från MacOS X.
Känner igen felmeddelandet men kan tyvärr inte placera det just nu. Återkommer om slanten rammlar ner.
Som sagt var, det ska fungera.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av neo_81

kan man köra mac osx mot redhat 9.0 eller måste jag byta till något annat i så fall vad ska jag använda.

här är ett felmedelande som jag får i samba logen
--------------------- samba Begin ------------------------

1
Bevaka tråden