Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös synkronisering av iPhone 3GS?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 12:55

Tänkte fråga någon som har koll om det finns någon möjlighet att synka sin nya iPhone trådlöst utan att använda sig ut av MobilME? Skulle vara sjukt nice och slippa koppla upp sin iPhone mot iTunes hela tiden för att synka.

Ja, Googles tjänster fungerar också. dvs. mail / kalender / kontakter.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:08

Det är jag redan medveten om, syftade mer på de tjänster som Apple erbjuder som att tex. Att synka iCal med kalendern i min iPhone eller att synka musiken helt trådlöst. Allt google erbjuder är ju baserat via internet och så länge du har tillgång till internet eller 3G nät så uppdaterar det ju helt av sig själv!

Du kan ju inte synka musik med MobileMe heller utan måste använda iTunes..

Finns troligen program som gör att du synkar iCal till Google och sen vidare till iPhone, på det sättet undviker du MobileMe. Detsamma för kalender. Någon annan har säkert gjort det på Mac så jag får överlåta detaljerna till någon annan kring det

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:27

Okeej, men det hade varit riktigt skönt om någon kunde skapa ett program som gjorde det möjligt! Du vet inte exakt hur man gör för att synka sin iCal mot google? Då det låter riktigt sooft.

Synka iTunes via 3G-mobilnätet??!! Jezez! Man kan ju också äta youghurt med ett sugrör.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:38

Sant, men första gången skulle man ju kunna offra sig och använda sladd, men sen om det vara är en låt eller ett album borde det inte gå så sakta genom sugröret ;D

Ursprungligen av MacxD:

Sant, men första gången skulle man ju kunna offra sig och använda sladd, men sen om det vara är en låt eller ett album borde det inte gå så sakta genom sugröret ;D

Det är ju mer än så, inställningar för alla program och spel ska göras, dessutom gör den en säkerhetsbackup varje gång.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:48
Ursprungligen av Patrik D:

Det är ju mer än så, inställningar för alla program och spel ska göras, dessutom gör den en säkerhetsbackup varje gång.

Sant, men är mest intresserad av att kunna synka min iCal med min iPhone utan att använda MobilME och sladd. Finns det några alternativ till detta?

Google.

Ursprungligen av MacxD:

Sant, men är mest intresserad av att kunna synka min iCal med min iPhone utan att använda MobilME och sladd. Finns det några alternativ till detta?

Ursprungligen av Zimmerman:

Google.

Alla tjänster med Exchange och calDAV funkar med iPhone helt perfekt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-08-21 09:41
Ursprungligen av Patrik D:

Alla tjänster med Exchange och calDAV funkar med iPhone helt perfekt.

Jag tycker nog inte det, men kanske gör jag fel. Jag kör iCal med calDAV mot Google och från telefonen mot Goggle används Exchange.

När jag skriver in en kalenderpost i iCal eller i telefonen och posten syncas mot Google så byts mina inställningar för påminnelser i den posten ut mot den påminnelseinställning som finns i kalendern hos Google. Ganska irriterande.

Du kan ju köpa all din musik från iTunes, direkt i din iPhone. Du får du hem dem trådlöst.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 14:54

Skulle någon kunna förklara lite mer utförande hur man synka mot google?

Get Started with CalDAV - Google Calendar Help

(har du provat att Googla? det är ett vanligt sätt att söka info på internet. Google är en sökmotor;-)

Ursprungligen av MacxD:

Skulle någon kunna förklara lite mer utförande hur man synka mot google?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 15:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Get Started with CalDAV - Google Calendar Help

(har du provat att Googla? det är ett vanligt sätt att söka info på internet. Google är en sökmotor;-)

Man kan bara synka sin Google kalender med iCal och inte iCal med Google kalender. Vilket är helt meningslöst, plus de program som finns är ju lika dyra som MobileME! Finns det ingen som har en alternativ som inte är hundra men är gratis?

Ursprungligen av MacxD:

Man kan bara synka sin Google kalender med iCal och inte iCal med Google kalender. Vilket är helt meningslöst, plus de program som finns är ju lika dyra som MobileME! Finns det ingen som har en alternativ som inte är hundra men är gratis?

Jag synkar min Google Calendar med både iCal och iPhone, så det går jättebra, hur menar du med att synka iCal med Google Calendar? VIll du föra över information till Google?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-19 15:57
Ursprungligen av Patrik D:

Jag synkar min Google Calendar med både iCal och iPhone, så det går jättebra, hur menar du med att synka iCal med Google Calendar? VIll du föra över information till Google?

Precis, vill importera mina aktiviteter från iCal till Google. Men hittar bara lösningar som hämtar information ifrån google och för in det i iCal. Hur får du ditt att fungera då?

Senast redigerat 2009-08-19 16:42
Ursprungligen av MacxD:

Precis, vill importera mina aktiviteter från iCal till Google. Men hittar bara lösningar som hämtar information ifrån google och för in det i iCal. Hur får du ditt att fungera då?

Exporterade mina kalendrar och kontakter till Google tidigare i veckan just för att kunna få push. Riktigt trevligt!

Så enkelt svar, nej du kan inte "synca" dina iCal-kalendrar med Gcal men det jag gjorde var helt enkelt att exportera dem från iCal. Markera en kalender och välj exportera (i File-menyn), upprepa för de kalendrar du har som du vill fortsätta använda. I Googles kalender är det sedan bara att välja importera och vips så har du samma kalendrar där!

Sen är det bara följa tidigare länkade tutorial på hur du får dina Google kalendrar i iCal. Så får du helt enkelt börja köra de "nya" kalendrarna från google istället för de gamla men då de innehåller samma info så ska ju inte det vara något problem.

Mobile Me är ju annars grymt. Köp en registreringskod på ebay. 400 och 500kr har sambon och jag gett för våra.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Mobile Me är ju annars grymt. Köp en registreringskod på ebay. 400 och 500kr har sambon och jag gett för våra.

Tack för tipset, provar just nu i 60 dagar, ska kolla på eBay.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-20 11:52

Det var detta jag misstänkte, men hittade ett litet skönt program som synkar iCal med Gcal båda hållen. Kostar dock 25 dollar, men testar det just nu och ska se om det är värt att investera i!

Ursprungligen av MacxD:

Det var detta jag misstänkte, men hittade ett litet skönt program som synkar iCal med Gcal båda hållen. Kostar dock 25 dollar, men testar det just nu och ska se om det är värt att investera i!

Jag kanske är dum nu, men varför ska du ha ett till program? Man exporterar ju bara sin kalender en gång till Google, sen synkroniseras dom åt båda hållen, min gör det. Jag använder iCal och allt jag matar in där hamnar i Google efter några minuter.

Ursprungligen av MacxD:

Det var detta jag misstänkte, men hittade ett litet skönt program som synkar iCal med Gcal båda hållen. Kostar dock 25 dollar, men testar det just nu och ska se om det är värt att investera i!

Precis som patrik påpekar behöver man bara göra det jag beskrev EN (1) gång, sedan syncar den ju åt båda hållen då man prenumererar på en google kalender i sin iCal!
Så att betala 25dollar låter mycket för att slippa exportera kalendrarna en gång....

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-20 12:12

Men felet med det ni beskriver är att man måste göra alla ändringar i Gcal och jag är intresserad av att göra de i iCal. 25 dollar för ett program som ersätter 79 dollar om året som MobilME kostar kan jag gärna betala.

Ursprungligen av MacxD:

Men felet med det ni beskriver är att man måste göra alla ändringar i Gcal och jag är intresserad av att göra de i iCal. 25 dollar för ett program som ersätter 79 dollar om året som MobilME kostar kan jag gärna betala.

Nej, nu har du tyvärr missförstått. Efter att du gjort alla de stegen vi som har beskrivits så har du den härliga funktionen "push". Så oavsett om du ändrar i iCal, iPhone eller på nätet (på google alltså) så förs direkt alla dessa förändringar till de två andra plattformarna.

Så du får google och iCal att "prata" med varandra kontinuerligt. Visst det är en google kalender du prenumererar på i iCal men du kan fortfarande lägga till saker som om det vore en vanlig iCal-kalender men med fördelen att denna ändring direkt hamnar på nätet och iPhone (eller iPod touch) direkt.

Ursprungligen av MacxD:

Men felet med det ni beskriver är att man måste göra alla ändringar i Gcal och jag är intresserad av att göra de i iCal. 25 dollar för ett program som ersätter 79 dollar om året som MobilME kostar kan jag gärna betala.

Det är nog du som inte förstår, om du första (och enda) gången exporterar det till Google Calendar så kommer all information alltid att vara synkroniserad, det funkar utmärkt för mig och jag har inget extra program?

Helt gratis!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-08-20 13:21

okeej, så om man ändra saker i iCal så behöver man inte exportera om den kalendern utan det ändras av sig själv och uppdatera sig i Google?

Ursprungligen av MacxD:

okeej, så om man ändra saker i iCal så behöver man inte exportera om den kalendern utan det ändras av sig själv och uppdatera sig i Google?

Ja, exakt.

1
Bevaka tråden