Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar jar en fil som slutar med ".cdr"?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Är det någon som kan berätta hur man öppnar, eller konverterar till annat format, en fil som slutar med ".cdr". Själva filen är egentligen ett program, men av någon anledning är den sparad i detta format. Jag misstänker att det är ett format som har med CD-brännare att göra. Eftersom jag saknar en brännare har jag lite svårt att göra något.

/jonas

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-21 16:54

Det enda .cdr formatet som jag känner till är om du väljer att skapa en CD/DVD-Master i DiskCopy. Om det är en sån fil ska du kunna mounta den i DiskCopy.

  • Medlem
  • 2002-03-21 17:06

Testa CorelDraw! Det hör nämligen till det. Kan finnas något annat program som också klarar det, men jag vet inte.

Tack, men inget av förslagen fungerar. Är det någon som har någon annan idé?

  • Medlem
  • 2002-03-22 00:24

Kan det vara en image skapad i något PC program? Hur kom du över det här?

Med ett program som heter ResEdit kan du skriva om filändelser till en annan.

Glöm ResEdit totalt... kollade lite och hittade följande som gör att jag misstänker att det egentligen är en sorts ljudfil:

Visual dBASE Custom Data Module
.CDR Corel Vector Graphic
Raw Audio-CD Data

Källa: http://www.bowers.cc/extensions2.htm

Om det hade varit så enkelt som att ändra själva filändelsen så kan man ju lägga till den som valig text eller ändra TYPE med FileBuddy. ResEdit är för dom som vet vad dom syslar med, risken är betydligt större att han förstör filen. Jag skulle göra ett test med att försökte öppna den med typ ProTools eller några andra program som kan spela CD, typ iTunes eller så... fast det funkar nog ändå inte... Kanske Corel har en demo för både ljud och vectorgrafig ???

[ 22 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag misstänker att det är en sorts image-fil. Kunde nämnligen "mounta" den med Toast Titanium 5.0.

1
Bevaka tråden