Jag tar bara och ställer några enkla frågor till alla som är för MB-taxa:
*Hur ska nätvideo och Video on Demand fungera?
*Vad ska jag göra med min fina receiver med Net tune (Onkyo har sådan funktion t.ex)?
*Är det rimligt att jag t.ex betalar 20 kronor för att hyra en VoD-film och sedan måste betala 50 kronor till Telia för att se den?
*Ska vi ha minuttaxor på TV också, jag menar, det är ju orättvist att några tittar lite och andra mycket samtidigt som de betalar lika mycket till Radiotjänst?
*Ska vi ha kortläsare för kontantkort i kommande DVD-spelare och TV-apparater avsedda för VoD-konsumtion? Jag menar, MB-taxa blir ju något som tickar och då är väl det säkrast att ha kontantkort?
Sedan tänkte jag säga att när ni drar in bufféer i jämförelsen vet jag inte om jag ska gråta. Men vi kan ju avskaffa dem också.
På Kastrup finns det ett ställe där varje ostskiva, skinkskiva etc kostar 5 kronor/st. Det är ju rättvist och bra!
Jag skulle faktiskt kräva att alla MB-taxeanhängare äter där nästa gång ni flyger därifrån. Ni har så rätt när ni säger att bufféer är fel.
Flatrate och betala efter hastighet är det som fungerar. Olika uppkopplingar med olika hastigheter och servicegrad är det som fungerar. Men MB-taxa är ödeläggande.
Jag tror också att ni bör rösta på Rånarpartiet i nästa val (det är mitt parti).
Jag går till val på följande enkla budskap:
Rånarpartiet. Mycket dyrare. Rättvisast av alla.
Rånarpartiet - Telias parti.
Rånarpartiet – Lite dyrare. Mycket rättvisare.
Rånarpartiet – MB-taxa åt folket.
Rånarpartiet – Ropen skalla, MB-taxa åt alla.
Med gemensamma ansträngningar kan vi införa nya skatter, datorskatt t.ex.
Jag röstar på Rånarpartiet för jag minns de billiga åren.
Om vi nu tar er älskade betala per MB-modell och säger att vi ska ta ner en film som är på 9 GB (det är en VoD-film i HD-format) kostar det 225 kronor till Telia och så 20-40 kronor till uthyraren.
Jag tycker faktiskt att den ekvationen haltar betänkligt. Det är ju då billigare att köpa filmen på DVD. Konsekvensen av 25 kronor/GB är i.a.f sådan.
Jag som tjänsteleverantör skulle inte vara glad över vetskapen att jag får in 40 kronor av kunden medan Telia får in 225 kronor som de egentligen inte förtjänar.
Ni kan ju fundera över hur VoD ska kunna utvecklas med sådana priser?
Sedan kan ni ju också tänka på hur nät-TV ska fungera med sådana taxor? Ska jag betala tickande räkning förutom abbet på kanalen när jag ser på nätdistribuerad TV?
Annars hoppas jag att någon säger åt er: "den kostar 40 kronor, men du får betala 225 kronor varje gång du använder den".
Men ni kanske inte förstår orimligheten eftersom det är "rättvist" att betala för datamängd.:mad: