- jupiterdream
- Medlem ●
- Göteborg
- 2009-08-25 17:29
Tänkte starta en tråd om äckligaste synthen. För det finns säkert fler än jag som drabbats av nåt helt overkligt...
Eller för att ta det från början:
Konstig som jag är så njuter jag nåt alldeles oerhört av att dammsuga ebay efter analoga ljudpryttlar. För det mesta har det gått bra, men förra hösten kom ett paket från en säljare i Nevada, som stack ut lite.
Det var en Moog RG-1, Realistic Synth, dvs en variant av Moog Rogue som tillverkades av Moog i början/mitten av 80-talet och såldes av Radio Shack i USA.
Säljaren beskrev den som " needs a good cleaning", "sold as is". Kom ihåg, se upp med "sold as is" - det befriar säljaren från allt ansvar.
När den anlände till min syster så ringde hon (hon bor i USA och får ta emot mina paket) och undrade vad 17 det var jag köpt. "En synth" sa jag.
Hon hade tagit bort plasten och konstaterat att det ramlade ur råttskit ur synthen, den luktade apa och var så äcklig att hon inte ville ta i den.
Jag svarade att "det är nog bara gammalt skumgummi som "smält" och blivit lite äckligt.
Min syster kikade (försiktigt) på den igen, och svarade: "det ramlar ur ormskinn ur synthen när man lutar den".
Öhhh. Ormskinn? Jag mailade säljaren och frågade om han visste var ormskinnet kunde komma ifrån. Han svarade "oj, vad lustigt, jag och min bror samlade på ormskinn en gång på 80-talet. Det måste ramlat ner i synthen...
Öhhh...
Min syster sa att det här paketet kommer inte in i hennse hus. Inte ens garaget. Väl inplastat låstes ormsynthen in i ett skjul BAKOM garaget.
Jag tänkte att det kan väl ändå inte vara så farligt. Jag har sett äckliga synthar förr...
...tills jag åkte dit för att hämta hem den...
Det var det djävligaste jag sett.
Smutsig vara bara förnamnet. Men när jag öppnade den så trodde jag inte det var sant. Mängder av torkat ormskinn, råttskit, rätt mycket ull som såg ut som stoppning från en soffa... det är svårt att säga vad allt var. Men allt hår var rätt säkert råtthår.
Det roligaste av allt var att över hela powersupply-kortet var det förkolnade rester av grillad orm. Inga komponenter var skadade, men allt var svart.
Min teori är att det bott en orm i synthen, den har fångat råttor mm, krupit tillbaks in i synthen där den ätit, sovit och bajsat. Och så en dag.... BZZZZzzzz är det någon som sätter på strömmen. Jobbigt i det läget att vara en orm som vilar gott på högspänningsdelarna i en RG-1! Gissa om ormen blev varm? Undrar hur det luktade...
Bläääh. Moog RG-1 + orm = Barbeque!
Hur som helst - jag måste ju fixa det här. Så isär med alla delar - ut med grejerna på garageuppfarten och fram med ångtvätten. Jodå det mesta av de svarta förkolnade resterna av ormen lossnade. Jag fick bort råtthåren och soffstoppningen.
Men RG-1:an fick åka in i skjulet igen. Jag har svårt att tänka mig att stoppa ner nåt så äckligt i min resväska!
Här kommer lite bilder, då hade jag ändå fått den rätt ren!