Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syntar som bara blivit bättre

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 17:59

Har funderat lite på utvecklingslinjer hos olika syntmodeller. Ofta när en ny synt dykt upp så har den blivit förbättrad på något sätt gentemot den föregående modellen i den serien. Men ofta så tycker vi att de också tappat något som den föregående hade. Nämn syntar som du tycker blivit 100%:iga förbättringar av den föregående modellen.

Är tex Kawai K5000 en 100%:ig förbättring av K5 eller finns det något du gillar hos K5 som K5000 saknar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 18:10

Undantagen är se syntar som har ett annat koncept/annan teknik än sina syskon fast de råkar dela namn. Tex är syntarna i Jupiter-serien så pass olika att det inte bildar någon direkt "linje".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 18:22

Tycker nord lead 2 klart är bättre än ettan, finns de som tycker annorlunda, men jag har svårt att se det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 00:37
Ursprungligen av EMUL8OR:

Tycker nord lead 2 klart är bättre än ettan, finns de som tycker annorlunda, men jag har svårt att se det.

...fast 3an är på sidospår från 1an och 2an...

Kawai K5000 är iofs 99900% bättre än K5. Kawai K4 är 33% bättre än K3, som i sin tur är 200% bättre än K1. Men JP8080 är faktiskt bara 1% bättre än JP8000.

Är väl många som tycker att Rolands digitalanaloga 80-talare är sämre än de sena sjuttiotalarna, smaken är som baken. Rent tekniskt har ju synttekniken gått stadigt framåt så man får ju mer för pengarna för en synt i samma prisklass ju senare den är tillverkad. Ensoniq ESQ-1 går ju för bra mycket mer beggad än den (minst) sexton gånger bättre EPS-16+.

Får nog säga "dum fråga"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 21:17

Men EPS16+ är ingen ersättare för ESQ1 så jämförelsen faller lite utanför.

Ursprungligen av HeLe:

Men EPS16+ är ingen ersättare för ESQ1 så jämförelsen faller lite utanför.

Jag var SÅÅ seriös Men poängen är att K5000 är ingen ersättare till K5 heller, det är två olika maskiner som (EDIT: delvis! K5000 har ju filter och effekter och grejer också, dessutom är kontrollen av partials annorlunda) bygger på samma syntesteknik; i övrigt är nog inte en endaste komponent eller kådrad samma. Den tillverkades ju 15+ år senare också.

Senast redigerat 2009-08-26 12:56
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 21:33

G2 är betydligt mer flexibel är G1. Möjligen lite mer fisljummen i soundet

  • Medlem
  • 2009-08-25 21:35

Korg M1, och alla dess efterträdare. Vad den nu heter idag? Triton Extra Sea Overlord Extreme+++?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 21:40

Synt och synt, men Akai S-1100 är klart bättre än S-1000, bättre A/D-omvandlare och det mesta satt på från början(SCSI, SMPTE, digital i/o).

Syntecno Teebee belv också bättre och bättre, mkIII är bättre än mkII som är lite bättre än mkI.

Poly800 däremot blev väl sämre iom mkII?

Roland D70 som uppföljare till D50 suger också, världens sämsta MIDI...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-26 01:18
Ursprungligen av Frebrik:

Poly800 däremot blev väl sämre iom mkII?

Inte då, Mkll har ju ett mycket trevligare delay istället för chorus och betydligt bättre midiimplementation. Dessutom har den backup-batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 11:05
Ursprungligen av makari:

Inte då, Mkll har ju ett mycket trevligare delay istället för chorus och betydligt bättre midiimplementation. Dessutom har den backup-batteri.

Öhm, ok, är det kanske CS-01 jag tänker på då. Fast det är kanske tvärtom, det var något med filtret, resonansen och något mer...

Ursprungligen av Frebrik:

Roland D70 som uppföljare till D50 suger också, världens sämsta MIDI...

Aww säg inte så om min älskade masterklaviatur och synt under 90-talet

Edit: Länk om D70: Roland D-70: info and synthesis examples (contribution by Don Solaris)

Bytte bort D50 då och saknade den inte - 100% bättre tycker jag! Men så får jag
heller inga nostalgivibbar av DigitalNativeDance eller Fantasia! Genom alla byten
var det D70 och Tx-802 som överlevde längst!

Tx-802 ja... Hade roliga möjligheter som ingen annan av FM-Yamaha hade före
eller efter. Tyvärr snål i antalet röster! Tjatade på NI att de skulle inkludera 802ans
funktioner i FM7/FM8 men tyvärr

Emaxens analoga filter slog Emax-2's digitala med astronomiska procentenheter,
men än värre var filtren i E4/e64/etc som var helt oanvändbara...

Senast redigerat 2009-08-26 12:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 22:58

Ang. D70 så hör den egentligen till U-serien. Kretskorten ska tydligen vara betecknade "U50".

MC-202 kan bara spela ett ljud internt i taget och är dessutom monofonisk. MC-303 kan spela ackord, trummor och flera kanaler samtidigt

Kan Juno-2 ses som en efterföljare till Juno-1 eller kom de samtidigt och var lyxmodell vs. budget?
Tvåan har ju velocity och möjlighet att spara ljud på cartridge, samt en oktav mer än ettan.

Minimoog model D måste väl ändå ses som bättre än de tidigare modellerna?

Att NordModular G2 är bättre än ettan håller jag definitivt med om. Patch Mutator har gjort flera låtar åt mig.

Virus! A < B < C < TI

  • Medlem
  • 2009-08-26 12:40

Vad sägs om Yamahas gamla CS-serie då? CS-5 till CS-80..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 13:28

Och kan det finnas någonting som är bättre med en ESQ1 än en SQ80?

Ursprungligen av HeLe:

Och kan det finnas någonting som är bättre med en ESQ1 än en SQ80?

Ja, ESQ-1 är gjord i pansarplåt! (Iaf de tidiga) Och den är snyggare. Den saknar dessutom aftertouch att gå sönder.

Försöker inte argumentera för att SQ-80 inte är en bättre ESQ-1, men trådens idé måste tas med en nypa salt. Rolig diskussion dock!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-26 14:29

]Ja, ESQ-1 är gjord i metall! (Iaf de tidiga) Och den är snyggare. Den saknar dessutom aftertouch att gå sönder.

De är väl sketfula bägge två?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 15:22
Ursprungligen av HeLe:

Och kan det finnas någonting som är bättre med en ESQ1 än en SQ80?

Skönare klaviatur och reservdelar som fortfarande tillverkas...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-26 13:42

ESQ och SQ80 är ju som sagt ett bra exempel.
Ett annat väldigt bra exempel är SY77 och SY99
Juno 60 har ju minnen men är i övrigt identisk med Juno 6 (vad jag vet)

I avdelningen skräckexempel på hur fel det kan gå fel har vi ju Korg Polysix och Korg poly 61

Alesis SR-16 som blev en SR-18 med belysning och sånt

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-08-26 15:14
Ursprungligen av hasse_fx:

Emaxens analoga filter slog Emax-2's digitala med astronomiska procentenheter,
men än värre var filtren i E4/e64/etc som var helt oanvändbara...

Ja, hur trist har inte den "utvecklingen" varit...

Ursprungligen av Matteus:

Ja, hur trist har inte den "utvecklingen" varit...

Tiden var ju sådan när "digitalvågen" kom! Man stirrade sig blind på andra egenskaper.
Kan inte glömma en dialog med en kollega angående syntar i slutet på 80-talet:

Framsynt: Jag samlar redan på mig lite av de analoga prylarna (lista skippad)
Jag: Va?? De krånglar och är ostabila som sjutton!
Framsynt: De låter så snyggt! Speciellt filtersvepen...
Jag: Filtersvep?? De handlar ju om musik!?! Vem fan sitter och diggar FILTERSVEP

...ibland siar man ju lite fel... O:-)

Kawai K4 måste väl ändå vara en klockren 100% förbättring mot Kawai K1?
(Då räknar vi inte med K3 och K5 som är av helt annan syntes, dvs cykliska vågformer och additiv)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 13:49

Man kan mycket väl föredra K1 om man gillar 8-bitarssoundet samt för att den har joystick.

Senast redigerat 2009-08-27 14:11
1
Bevaka tråden