Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera material från DVD+R(W)??

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är starkt på väg att köpa en DVD+RW-video. Nu undrar jag om nån kan berätta om man kan tanka över materialet från en DVD+R(W) skiva till datorn och sen redigera det i iMovie eller FCE?

Det kodas ju till skivan i MPEG2 så jag antar att det måste kodas om sen för att iMovie eller FCE ska gilla det. Sen får man koda tillbaka till mpeg2 och bränna på skiva via iDVD. Inte smidigt om det är så.

Nån som vet hur det funkar?

• Oregistrerad
  • 2003-07-28 17:54

Formatet för dvd är ju just mpeg2 så det borde gå att klippa direkt i imovie och sedan exportera till en ny dvd.

Om inte imovie är begränsat till mov, men det vet jag inte. Jag kör fcp själv.

Vad är det för filändelse på en mpeg2 fil?

Och hur ser filerna på en dvd+rw skiva som man bränt i en dvd-video ut? Kommer man lätt åt dem?

• Medlem
  • Borås
  • 2003-08-01 16:19

Dessvärre har nukethenick rätt angående import av MPEG2 i iMovie, det går inte. För att redigera MPEG2 filer behövs FCP.

Filändelsen på en MPEG2 fil är oftast .m2v (video) och .mp2, ac3 (audio). På en DVD är det .vob filer som är ihopsatta (muxed) m2v och mp2, ac3. På tex svcd heter den muxade filen helt enkelt .mpg

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 00:03

Varför just DVD+RW?

1
Bevaka tråden