Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe 4 frågor och vad jag tycker så långt.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-27 00:42

Suttit ett bra tag och lekt med mitt nya MobileMe konto och har lite frågor och slutledningar.

1. Hur öppnar och läser jag i filer på iDisk (på MobileMe servern). PÅ hemma-maccen går det ju alltid på iDisk enheten men från annan dator t.ex. en winXP?
a. Verkar som det inte går att titta på/öppna utan att ladda ner först, är det så det ska vara?
b. Kommer det då vara så även på iPhonen att den laddar ner filen först?

*2. Kan inte addera filer på public eller t.ex. documents från annan dator t.ex. winXP trots att jag är inloggad på me.com, hur gör man?
Kom på att det går alltså inte att dra filer till eller ifrån putern och MbM, utan man måste använda Up/Down load.

3. Se MobileMe mail i Mail på maccen? (Instruktionerna stämmer inte, får aldrig välja MobileMe konto).

***
To set up Mac OS X Mail to receive MobileMe mail:
If you’re using Mac OS X version 10.4.11 or later:
▪ Open Apple menu > System Preferences. OK
▪ Click MobileMe (if you’re using Mac OS X version 10.5.3 or later), or .Mac (if you’re using version 10.4.11 to 10.5.2), and enter your MobileMe member name and password. OK
▪ Open Mac OS X Mail, choose Mail > Preferences, and then click Accounts. OK
▪ Click the Add (+) button at the lower-left of the Accounts pane. Choose MobileMe from the Account Type pop-up menu, and then enter your account information. INTE OK
***

Se mailen från mitt huvudkonto i Mail från MobileMe funkar, men om jag vill se nya mail där blir alla som redan finns duplicerade. Antar att jag måste flytta dom från inkorgen direkt och inte när jag är klar med dom.

4. Har flera mailkonton på maccen hur adderar man dom till MobileMe?

IMHO
Trodde i min enfald att man använde de mailkonton man redan har och alla man känner etc redan vet om. NOP.
Synd också att emailens sorteringsordning/typ inte sparas mellan inloggningarna.

Adressboken funkar utmärkt. Hade väl önskat en gruppnivå till (både MbM & maccens) typ Företag/företagen/företagens kontakter.

Kalendern helt ok, som till och med visar alla födelsedagar man lagt till i adressboken, vilket inte den på datorn gör, vissa visas och andra inte???
Det som inte funkar på MbM kalendern är de som man prenumererar på som tex svenska helgdagar och veckonummer, men det kan man väl leva utan.
Saknar att man inte kan "dra" aktiveteter förbi 24.00 till början på nästa dag när man skapar dom utan måste in och editera slutdatum och tid manuellt efteråt (MbM & maccens).

iDisk, tja bra idé men tusan vad långsam att synka och många många "misslyckades" varningar. Har ju ändå 24/12 Mbit och att synka 6 små filer (text och pdf) på ca 350kb totalt tar ju längre tid än att ladda ner en 20-30MB fil från vilken websida som helst.

Varning för dom som vill testa: Logga inte ur MbM från systeminställningar/MbM
Många inställningar och synkningar får göras om med lite strul mm. Desutom förlorar man hela iDisken på datorn (skapas visserligen en sorts bundle? på skrivbordet men vad gör man med den?), en ny skapas och sedan kommer dess synk cirkus igång.

Ska bli intressant att se hur iPhonen hanterar allt det här då det inte verkar funka klockrent med fast lina ens.

Hela ideén är ju bra men behöver finputsas här och där bara, förutom iDisk som verkar behöva en rejäl överhalning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 01:39

Adressboks och kalendersynk är dom enda funktionerna i mbm som är bra.

Resten suger för att tala klarspråk. Eller går att finna bättre alternativ gratis/billigare.

Men har man iPhone är det svårt att säga upp kontot. Väntar fortfarande på mbm lite eller mbm à la carte så man slipper betala för 20 gb oanvändbar iDisk!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-27 12:26

Ja, jag kör bara på 2 månaders prov just nu, får vänta och se hur det funkar när jag får min iPhone.

Ingen som kan svara på åtminstone fråga 3, hur man får upp emailkontot från MbM på Mail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 13:17
Ursprungligen av Cekari:

3. Se MobileMe mail i Mail på maccen? (Instruktionerna stämmer inte, får aldrig välja MobileMe konto).

▪ Click the Add (+) button at the lower-left of the Accounts pane. Choose MobileMe from the Account Type pop-up menu, and then enter your account information. INTE OK

***

Se mailen från mitt huvudkonto i Mail från MobileMe funkar, men om jag vill se nya mail där blir alla som redan finns duplicerade. Antar att jag måste flytta dom från inkorgen direkt och inte när jag är klar med dom.

4. Har flera mailkonton på maccen hur adderar man dom till MobileMe?

Det är inte helt lätt att förstå vad du menar... Du måste hur som helst skilja mellan mejl-konton som du har hos Apple (de som heter xxx@me.com) och andra mejl-konton.

Felet i instruktionen som du har kopierat är att du först måste skriva in din mejl-adress och ditt lösenord och sedan får du möjlighet att välja kontotyp. MEN för att du ska få möjligheten att välja kontotyp "MobileMe" måste du ha angett en xxx@me.com-adress till ett konto som du redan har skapat hos Apple. Du har normalt bara ett mejl-konto kopplat till ditt Mobileme-abonnemang (om du inte har en familjepack), men du kan skapa några alias till detta konto om du vill flera olika mejladresser, men det är ändå samma mejl-konto.

Om du vill lägga in ett mejlkonto från en annan leverantör än Apple så ska du inte, och kan inte, välja MobileMe som kontotyp, utan den typ som det är frågan om (POP eller IMAP). Även dessa konton synkas med "molnet" och din iPhone. Om du har något mejl-konto som du inte vill ha i din iPhone så går du in i Inställningar > E-post... och väljer kontot ifråga och avaktiverar det.

För mig funkar MobileMe fantastiskt bra, inte bara mejl, kontakter och adressbok, utan även iDisk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 13:22

Tillägg

För att synkningen ska funka måste du givetvis ha aktiverat den inne i Systeminställningar på din Mac, MobileMe > Sync och kryssat för "Mail Accounts"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 14:00

Tillägg 2

Via webben, MobileMe, kommer du bara åt ditt me.com-konto från Apple. Andra leverantörer har ju sina egna webblösningar.

Däremot gör MobileMe som sagt så att du kan synka alla dina mejlkonton mellan din Mac. och din iPhone (med reservation för att synkningen kanske inte funkar med vissa leverantörer).

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-27 14:45

Tack maca, Appels hjälp/instruktioner som jag visa ovan sa bara välj MobileMe, men det gör man ju först på skärm 2 efter man fyllt i lite annat
Men ok, fick igång det nu.

Ok, var väl lite oklart.

Har 3 konton hos Comhem.

Konto 1
Konto 2
Konto 3

Nu har jag skaffat MobileMe konto också

MbMKonto 1

så på datorns Mail kan jag nu se alla 4 kontona (tack igen maca), men på MbM kan
jag se MbM kontot plus att jag kan välja att (manuellt) hämta email från inkorgen på ett av Comhem kontona, se bifogad bild. Lite surt att man inte kan hämta alla 3.

Erbjuder Comhem möjlighet att eftersända mail? Jag har alla mailkonton (3 st) eftersända till MobileMe. Gmail - och dom flesta antar jag - erbjuder eftersändning. kanske är det annorlunda med IP's mail...jag vet att Swipnet INTE erbjuder eftersändning. Jag trodde föresten inte det var någon som använde IP's email - t.ex. Comhems. :-D.

Ursprungligen av Cekari:

Tack maca, Appels hjälp/instruktioner som jag visa ovan sa bara välj MobileMe, men det gör man ju först på skärm 2 efter man fyllt i lite annat
Men ok, fick igång det nu.

Ok, var väl lite oklart.

Har 3 konton hos Comhem.

Konto 1
Konto 2
Konto 3

Nu har jag skaffat MobileMe konto också

MbMKonto 1

så på datorns Mail kan jag nu se alla 4 kontona (tack igen maca), men på MbM kan
jag se MbM kontot plus att jag kan välja att (manuellt) hämta email från inkorgen på ett av Comhem kontona, se bifogad bild. Lite surt att man inte kan hämta alla 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 15:03

Bra att det funkar och själv fick jag lära mig att man faktiskt kan få in ett externt mejlkonto på MobileMe!

Vad gäller fråga 1 så måste du ladda ner de filer du vill öppna. Det funkar så på iPhone också, men på ett väldigt smidigt sätt med den gratis-app du laddar ner från App Store.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-27 15:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Erbjuder Comhem möjlighet att eftersända mail? Jag har alla mailkonton (3 st) eftersända till MobileMe. Gmail - och dom flesta antar jag - erbjuder eftersändning. kanske är det annorlunda med IP's mail...jag vet att Swipnet INTE erbjuder eftersändning. Jag trodde föresten inte det var någon som använde IP's email - t.ex. Comhems. :-D.

Vet ej om ettersändning men ska kolla, vore kanske enklast.

IP's mail??? allt jag vet är att det är vanliga POP konton.
Är inte särskilt smart när det gäller alla "namn" inställningar mm om email :">

@ maca: Oj, jag tillförde något
Var rädd för det, lite konstigt då Safari faktiskt kan öppna och visa en massa filformat att det inte går utan att ladda ner först...:confused:

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-27 14:47

Jaha då var det bara 1. frågan kvar.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-27 16:02

Jaha, Comhem har faktiskt en webmail tjänst som man får automatiskt.
webmail.comhem.se där man kan ställa in eftersändning och det funkar.
Måste dock logga in för varje enskilt konto man har och ställa in det.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-28 10:25

Rättelse: iCal (kalendern) Man kan faktiskt skapa aktiviteter över midnatt genom att dra ned till 24.00 sedan höger, men det funkar inte i veckovyn över till nästa vecka bara.

1
Bevaka tråden