Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill scanna mellanformatsdiabilder

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-28 17:25

Hej på er alla!
Jag skulle behöva scanna ett antal diabilder i mellanformat. Jag har en Agfa duoscan f40 där det följer med hållare till bl.a. vanliga diabilder och negativ men inte till detta format.

Är det någon på detta kunniga forum som har något tips om vad jag kan göra för att kunna få dessa diabilder till digitalt format?
Mycket tacksam för svar!

Douscan, är det en sådan som har en släde man drar ut för genomsiktsoriginal? Det vill säga INTE modell dialock, som en vanlig flatbed fast med ett särskilt lock med belysning..?

Om det är modell dialock undrar jag om det skulle fungera att placera originalet direkt på glaset. Förutsätter antagligen manuell fokus och är formodligen inte att rekommendera ifall du har känsliga/värdefulla original som du är särskilt rädd om. Blir nog inte världens bästa resultat heller.

Om det är slädvarianten så blir det nog svårt eftersom att ditt original är större än befintliga hållare. Hade det varit mindre hade det kanske gått att ordna på något sätt. Kan man byta hållare alltså? Då förefaller det märkligt att/om det inte finns en för mellanformat.

Sista alternativet är ju så klart att lämna iväg det men det brukar vara ganska kostsamt och är naturligtvis helt beroende på vad du ska ha det till, vilka krav det förutsätter etc.

Det är allt jag kan tänka mig såhär spontant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 22:08

Om du inte känner någon som du kan låna av så kan kolla upp något proffs fotolabb, alt tryckeri,, om du har tur så sitter dom på en negscanner som tar 120 film, jag vet inte vad det är för kvalitet du är ute efter men om du vill ha riktigt bra upplösning så kan du skicka filmen till tex
www.prolabbet.se | www.avanti.se | www.depicta.se men dom ligger alla i stockholm, och så kostar det en slant.

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-07-28 22:59

Blev lite nyfiken och surfade runt lite. Hittade detta engelska företag
Kanske lite OT

• Oregistrerad
  • 2003-07-28 23:26

Maria, jag har tillgång till en Flextight II negg-skanner som leverar riktigt högkvalitativa bilder på upp till ca 400mb.

Jag kan säkert hyra in mig på den för en liten slant. maila holograph@swipnet.se om det fortfarande är intressant..

• Medlem
  • 2003-07-29 08:30

Va härligt med så många svar när man kommer till jobbet på morgonen!

Scannern vi har är en sån som dels har en vanlig scanner där man lägger in en bild på en glasskiva och dels har en "släde" med hållare där man kan lägga i olika tillsatser för att kunna scanna negativ, vanliga diabilder, kort av olika storlek, men inte dia av mellanbildsformat. Lite konstigt tycker jag, men när jag ville kolla upp det så har Agfas support semesterstängt fr.o.m. den här veckan och fyra veckor framåt. Typiskt...

Jag jobbar på ett inredningsföretag som snart kommer att lägga upp en hemsida där dessa bilder ska fungera som referensbilder. Kvaliteten behöver därmed inte vara så hög eftersom de bara behöver vara av webbkvalitet. Skulle helst inte vilja lägga så mycket pengar (så lite som möjligt) på att få dessa bilder i digital form...

Vill fortfarande ha förslag på hur jag kan göra!

Lämna in dina bilder på en fotoaffär och få pappersbilder gjorda, det kostar inte så många kronor.
Sen kan du skanna bilderna själv.

• Oregistrerad
  • 2003-07-29 09:22

Nurells förslag låter inte alls dumt. Men som sagt det beror mycket på vad man vill ha förkvalitet. Det handlar inte alls enbart om upplösning, och det låter som att bilderna ska visa på hur vackert det blir när ni inreder. Det beror förståss också på neggens kvalitet, men är det mellanformat, så brukar det oftast också vara en rutinerad fotograf

Se inte detta som reklam för att jag ska skanna dina bilder bara.

• Medlem
  • 2003-07-29 12:16

Fixar en vanlig fotoaffär sånt och hur mycket tror ni att de tar för det?

Blir det mycket dålig kvalitet då tror ni? Vi ska som sagt använda dem som referensbilder på vår kommande hemsida, så de får ju inte se dåliga ut...

• Oregistrerad
  • 2003-07-29 13:54

En vanlig fotoaffär fixar nog inte att skanna 120. Dock finns ju ställen som prolabbet osv i stockholm..

Om du ska ha dem som referensbilder i reklamsyfte och gå via papperskopior så måste du ha så bra kopior som möjligt (proffslab, glöm Fotoquick) i så stort format som möjligt som din scanner klarar att läsa in. Även om detta görs på bästa sätt i alla led så når du aldrig så hög kvalitet som en professionell inläsning direkt från ditt original ger. Jag har dessutom svårt att tro att det skulle bli billigare. Särskilt som dina original är diapositiv.

Utifrån den ytterligare informationen du tillfört kan jag bara rekommendera att få dem inscannade med en bildläsare för ändamålet. Antingen av ett företag som tillhandahåller den tjänsten vilket kan kosta några kronor men det är det nog värt. Eller om du kan hitta någon annan som sitter på sådan utrustning och kunskap som kan göra det åt dig billigare. Hur mycket ville Christian Bogdan ha? Om ni inte har obegränsat med pengar (t.ex. är ett mindre företag under uppstart) kan det definitivt vara värt att ringa runt till lokala tryckerier, fotografer etc och fråga dem om de kan (har utrustning, kunskap, tid och lust) att hjälpa er (mot ersättning). Jag har svårt att se att någon skulle ha problem med en sådan fråga (förutsatt ställd på ett vänligt sätt) och jag tror faktiskt att ni har ganska goda chanser att hitta någon.

Passa förresten på att få bilderna inlästa i så hög kvalitet (inklusive upplösning) som möjligt för annat ändamål i senare skede. Till webben fixar ni själva anpassade kopior. Man vet aldrig och det är bättre att utgå ifrån för höga krav än för låga.

Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2003-07-30 09:35

väl och utformligt skrivet, Johan!

Måste bara tillägga att jag faktiskt har följade workflow när jag fotograferar och har lite större materialbudget och höga retuschkrav:

Fota mellanformat,
Framkalla i mörkrum själv, ca A3-kopior
Flatbäddskanna papperskopiorna
Retush Digitalt
Ut till nya dia-negg via lab (laser tror jag de kör.
Nya papperskopior i mörkrum, leverans till kund både digitalt och
papper.

Christian,

Intressant att höra men jag måste säga att jag spontant tycker att det låter omständigt, relativt dyrt och så måste du ju bara förlora en hel del detaljkvalitet, frågan är hur mycket?

Jag vet inte vad du fotograferar men om du med retusch menar t.ex. att plocka bort hela objekt snarare än att fixa repor och damm så kan jag ha större förståelse. Ingenting går naturligtvis upp emot att ha ett perfekt original att köra ifrån.

Återkom gärna en gång till och berätta lite mer om vad du använder för utrustning och hur det slutgiltiga resultatet faktiskt blir, alltså om du på ett ljusbord lägger det ursprungliga diat bredvid din digitalt retuscherade och från datorn utskrivna kopia.

Off topic javisst, men ett ytterligare inlägg är nog ingen som dör av hoppas jag

• Medlem
  • Borås
  • 2003-07-30 10:11

Finns det en hållare för större diabilder? I så fall kan du tillverka en hållare i lagom format av pappkartong, tejpa fast bilden och lägga den i den större hållaren. Det gjorde jag någon gång för många år sedan och det fungerade utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2003-07-30 10:13

haha! nej, ingen har väl dött av _halvt_ urspårade trådar

Jo, såhär är det, jag gör en hel del grejer där retuchen är ganska grov, såsom bilar som ska in i luftrummet, gigantiska människor mellan byggnader, osv. Dessutom har jag en förkärlek för tri-x och fiberpapper mellan allt. Det blir så speciellt och genuint på något sätt. Jag tycker efter jämförelser, eftersom jag kan göra sådana i princip varje gång, att jag inte tappar särskilt mycket detaljer jag vill ha kvar. Visst det blir mjukt och härligt, det fungerar mkt bra för mig, men jag kan förstår att det nog blir bättre skärpa overall utan denna process. Såäre och smaken är som... det är väl det fotografi handlar om?

• Oregistrerad
  • 2003-07-30 10:19

och utrustningen förstås:

Pentax 76 alt. Fuji bladfilmskamera
tri-x, fiberpapper
Fuji finescan 2750 Flatbädd
100 mb tiffar ut till dia

• Medlem
  • 2003-07-30 10:41

Tack för tipset att försöka klistra in dem i en större hållare. Det låter som om det skulle kunna fungera och det är ju billigt också!

1
Bevaka tråden