Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Mastrings" Program som man kan bränna direkt ifrån?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm, skum rubrik men jag ska förklara vad jag menar.

Jag vill ha ett "Mastringsprogram" som jag kan ta mina låtar jag gjort i Logic och lägga dom efter varann och bestämma var varje låt skall starta.

För gör jag det i Toast och tar 0 sec mellanrum blir det ändå ett litet hack och jag vill att två låtar ska sitta ihop helt och hållet.

Jag har testat Peak men inte fattat riktigt om man kan bränna ifrån programmet.

Någon som har tips?

Senast redigerat 2003-07-29 17:40

Jag har inget svar på din fråga...

Men, jag "mastrade" en CD-skiva för ett år sedan och där var kravet att det inte skulle vara någon tystnad emellan. Alla spår skulle "sitta ihop" så att det inte märktes att den bytte låt om man lyssnade på skivan rakt igenom. Jag lyckades med hjälp av Logic och Toast. Som du säger så satte jag 0 sek emellan spåren när jag skulle bränna och det funkade. Däremot så var det en utav CD-spelarna jag privade på som inte fixade det och gjorde ett litet mellanrum i alla fall, men det var 1 utav 10 provade CD-spelare så problemet kan ligga där om du har försökt. Jag har för mig att iTunes också gav ett litet mellanrum.

Peak kan, mig veterligen, inte bränna på skivor alls. Har du testa Roxio-JAM eller vad den heter? Den kanske funkar bättre än toast?

Ok det kan ju vara så att min DVD gör dessa små pauser.

Ska kolla i en annan CD spelare, ska försöka kolla upp JAM också.

Tack

  • Oregistrerad
  • 2003-07-29 17:56

Toast lägger väl till 2 sekunder mellan låtarna automatiskt?
Har inte Toast här nu så jag kan inte kolla men har för mig att man kan ta bort det i inställningarna någonstans.

Bara så att ni vet så kan jag ha helt fel här.

Romaneko: Du har rätt, Toast lägger i "default" till 2 sek mellan varje spår, men om man klickar på de så kan man välja 0 sek.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 23:51

Emagic gör ju WaveBurner Pro. Det har dock två eventuella nackdelar beroende på hur man ser på saker och ting. Det kostar en bra peng, och det har ännu inte portats till OS X, men det gör det du vill.

  • Medlem
  • 2003-08-05 00:41

Jo, Peak kan bränna skivor!

I Peak 3.0 startas automatiskt Toast som sköter det hela. Höll på att bli galen då jag förra sommaren jobbat hårt med att redigera och dela upp en 73 minuter lång konsert i 12 delar. Eftersom det var en livemix så fick inga mellanrum bli mellan låtarna. Det hela fixades genom att i Peak dela upp hela ljudfilen i "Regioner" (OBS! - med nogrannhet på sample-nivå, mycket viktigt!)
och sedan när jag tryckte på cd-symbolen i Peaks verktygslist så satte Toast i gång... Gissa om jag blev arg då jag upptäckte att Toast automatiskt, i ett slags "via-Peak-default-läge" ÄNDÅ lade till 2 sek paus!!! Lösningen var att låta Peak exportera alla regioner (de tolv låtarna) jag gjort i ljudfilen till egna ljudfiler. Därefter var det bara att lägga dem i Toast och sätta pausen på 0 sek - blev precis som det skulle - "gap-less"!

I Peak 4.0 (som kanske är släppt nu? finns bara för X, förresten) sköter enligt vad jag läst Peak hela bränningen själv, så då borde det bli ännu enklare och smidigare...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 00:50
Ursprungligen av Ma:

I Peak 4.0 (som kanske är släppt nu? finns bara för X, förresten) sköter enligt vad jag läst Peak hela bränningen själv, så då borde det bli ännu enklare och smidigare...

Läste en recention av Peak 4.0 igår, och de hävdade att Jam numera ingår om man köper PEAK, och Jam skall vara bättre än PEAK på bränna CDs.

Sedan finns ju även DSP-Quattro som fick topp betyg i en amerikansk musiktidning.

http://www.i3net.it/Products/dspQuattro/Asp/Index_EN.asp?Language=EN

  • Medlem
  • 2005-09-30 12:50
Ursprungligen av Jörgen U:

Jam skall vara bättre än PEAK på bränna CDs.

Japp, nog är det så - Jam ingår i vissa paket med Peak (och ofta även Toast). I Jam kan man göra riktigt avancerade CD-bränningar med diverse koder och annat... Peak 5 har nog nya funktioner också för sånt här men jag har inte kollat upp vilka än.

För ljudredigering finns ju nu också Apples egna Soundtrack Pro som även inkluderar en hel del plug in-program för brustvätt & effekter. Har fått bra kritik av t ex MacWorld (US) Prisvärt för 3000 kr, känner man en student blir priset nästan löjligt - 1500Kr!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 00:59
Ursprungligen av Ma:

Japp, nog är det så - Jam ingår i vissa paket med Peak (och ofta även Toast). I Jam kan man göra riktigt avancerade CD-bränningar med diverse koder och annat... Peak 5 har nog nya funktioner också för sånt här men jag har inte kollat upp vilka än.

För ljudredigering finns ju nu också Apples egna Soundtrack Pro som även inkluderar en hel del plug in-program för brustvätt & effekter. Har fått bra kritik av t ex MacWorld (US) Prisvärt för 3000 kr, känner man en student blir priset nästan löjligt - 1500Kr!

Har du hört något om hur bra funktionerna för brustvätt etc fungerar jämfört med andra mer specialicerade program? Annars verkar det ju riktigt bra, ialla fall för mina något enkla mål, digitalisering av vinyl. Här i USA är det ännu billigare, 99 USD om man är student.

Vidare, vet någon vad som menas med: export destructively as AIFF. Jag hade ingen aning om att även AIFF skulle vara destruktivt.

Ma - Jag kollade i Peak DV 3.21 men hittade ingen "bränn" funktion.:confused:

Vart finns den i menyn?

  • Medlem
  • 2003-08-05 16:28

hehe, nej - jag var kanske lite snabb i min beskrivning där... För att bränna en skiva i Peak 3.0 gör man så här:

1. Dela in ljudfilen i "regioner", som blir spår på din CD.

2. Stoppa dessa regioner i en Playlist (under "File: New - Playlist document")

3. Alla regionerna listas i playlisten och klickar man på CD-ikonen högst upp i Playlisten så bränns CD:n via Toast. (Fast då, som jag märkte, med 2 sekunders mellanrum mellan varje spår)

Att du trots "0 sek" i Toast ändå får mellanrum måste bero på din dvd-spelare, jag har gjort minst 10 olika konsert-projekt med den inställningen som låtit precis som de ska. (fast det är ju riktigt klurigt att försöka matcha ev. dålig uppspelar-utrustning - undrar just om det låtit ok på de anläggningar som skivorna jag gjort till andra har spelats på?)

Här finns en detaljerad genomgång hur man bränner cd med Peak.

Bifogar en liten bild:

Tackar tackar!

  • Medlem
  • 2003-08-12 15:10

Det absolut i särklass bästa programmet för detta är Wavelab. Världens kanonprogram för mastering, mixning, effektläggning, klippning, suverän brännarapplikation som kan bränna direkt från ett projekt utan bouncening.... Lägga start id och index med superprecision, kostar bara 5 lakan, men... det finns bara till pc. Snyft.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 00:12

Håller med. Wavelab är enastående. Är det ingen här som kan bråka med tyskarna så vi får en riktig (Mac)-version!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 15:55

Wavelab är ett entusiastprogram, görs framför allt av en programmerare som om jag inte minns fel sitter i Frankrike. Han jobbar dessutom bara med PC. Det är en av Steinbergs bästa applikationer... synd att de är så efter på macsidan.

  • Medlem
  • 2003-09-24 22:42

Hoppas dom tar sitt förnuft till fånga!!!!:(

Toast 6.0 har en massa nya funktioner -
kan vara värt att kolla.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 20:31

Vad tror vi om wavelab när macarna börjar köra interproppar? Mänskorna på Wine har ju sagt att man troligen kommer att kunna köra alla Windowsprogram på OS X då... Wavelab here we go kanske?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-30 13:07

Vill du inte ha pause mellan låtarna så måste du bränna i "Disc at once" mode och inte "Track at once". Då ska det funka att bränna med vilket program som hellst som klarar att bränna i DAO så länge man inte manuellt lägger pause mellan låtarna.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2005-10-05 14:14

Vet inte vilken version av Logic du har men om du har 7:an och köpt den relativt nyligen fick du med Waveburner gratis. Jag använder det och det är skitbra faktiskt. Visst inte att man fick med det när jag köpte Logic (vilket var ca 6 mån sen) så det blev en glad överaskning.

Ursprungligen av Conny W:

Vet inte vilken version av Logic du har men om du har 7:an och köpt den relativt nyligen ...

Tråden är mer än två år gammal ...

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2005-10-05 15:50

haha... ja, där ser man hur förvirrat det kan bli när man surfar runt planlöst. Lite kul att jag inte märkte det (även om jag tyckte att det var lite konstigt att han inte sett programmet).

Vad gäller trådens ålder - jag började fundera på hur Ma fått Chicago som systemtypsnitt under OSX, och då såg jag att tråden inte var färsk.

OT: Iofs har väl aldrig Chicago varit systemtypsnitt under OSX men till gamla versioner fanns det hack, och vissa gamla applikationer körde med egna typsnitt på något vänster. Suck... Chicago...
Sen kanske det inte är Chicago öht, men visst är det likt.

1
Bevaka tråden