Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsprocess, övergripande nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 08:53

Hej,

jag försöker fräscha upp kunskaperna inom videoredigering-/export, och letar efter någon bra sammanställningssida men jag kan ju lika gärna ställa mina funderingsfrågor här:

Jag kommer att under hösten köpa en HD kamera. Troligtvis blir den ngt i stil med Canons Legria HF21 eller HFS11 (gillar tanken att importera klipp sparade på kort för att slippa bandspolandet fram & tillbaka). Vad det gäller redigering kommer jag troligtvis att använda mig av FCE. Slutresultatet kommer till 90% att beskådas lokalt på min Mac Mini som skjuter ut bild till en full-HD-TV. Några klipp kanske exporteras till webben.

Helst av allt skulle jag ju kunna vilja bränna blåstråleskivor för att kunna dela till folk som har maskiner som kan spela dessa, men eftersom jag inte äger någon BR-brännare blir det ju svårt. Och nu börjar frågorna: kan jag ändå bränna HD-material som låter sig spelas vi en vanlig DVD-spelare? Är det några konstigheter att bränna vanlig sketen normal-dvd-storlek från redigerat HD-material, och hur gör man det enklast? Tar man t ex råmaterialet från det redigerade slutresultatet och släpper på Toast?

Så, vad har jag missat och vad är det jag bör tänka på? Är det något som hänt avseende codecar eller filformat de senaste åren som gör att arbetsprocessen bör vara "den här" och inte "den där"?

Om i känner till någon fräsig sajt som behandlar allt inom redigering & eftersparning av video skulle jag bli glad. Jag har som sagt inga superkonkreta frågor, men vill se till att jag köper rätt videokamera och arbetar i rätt redigeringsmjukvara. (antar att min 2.4 GHz MPB kommer att gå på knäna när HD-material skall klippas, men det är en annan femma)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-07 09:10

Intressant fråga eftersom jag är lite i samma situation - kunna dela egna HD filmer med andra.

Jag kollade lite på Blueray-spelare i allmänhet och det verkar som många klarar att spela upp Mpeg4/h.264-kodade filer, och då är saken enkel: du redigerar materialet och exporterar via Quicktime till en MPEG-4 film som du bränner ut på en DVD för en bluerayspelare som läser av filen och spelar upp den.

Det är min förstahandsidé som du kan följa upp att det verkligen går. Du kan ju ta med en bränd DVD-skiva med en sådan fil till en stormarknad och be att få prova den i de bluerayspelare som finns där, eller helt enkelt be dina polare testa i sina apparater.

Fast det allra enklaste vore förstås att folk hade mediaspelare som spelade upp filer direkt i TV så man slapp fysiska videogram övht.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 10:05

Kort uppdatering: jag lyssnade turligt nog på mina vänner och införskaffade en Canon 7D istället för en "traditionell" videokamera. Kanon att kunna använda mina objektiv även till rörligt material, med bonusen att kunna få trevligt skärpedjup, variera fps etc etc. Initiala testerna ger oerhört fin bildkvalitet.

1
Bevaka tråden