Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

error låtar i iTunes!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

jag råka köra nåt dumt program häromdagen, som tog bort lite musik hipp som happ i min itunes music mapp..!
men iaf.. själva låtarna är ju borta, fast dom är kvar i bibloteket i itunes. Och när man klickar p dom blir det ett litet utropstecken till vänster om låt titlen.

Nu stör jag mig på att alla dom där "försvunna" låtarna ligger kvar i itunes biblotek, och vill ha bort dom.. så jag har typ två frågor..

1, kan man typ "klicka på alla samtidigt" så att utropstävknen dyker upp på alla? elelr något annat? typ?

2, hur får jag snabbt bort utropstecken låtarna från itunes? man kan ju inte sortera så att dom kommer överst eller så... eller?

mvh Oliver!

Har du låtit iTunes själv ordna dina mp3:or enligt iTunes speciella mappsystem, eller har du skött uppdelningen själv. (Finns inställning för detta i iTunes inställningar). Om du använt iTunes automatiska sorteringsfunktion, så skulle du kunna prova med att välja "Samla ihop bibliotek" från "Avancerat"-menyn. Jag vet inte om detta tar bort de korrupta låtarna från biblioteket, men det är i varje fall värt ett försök.

edit: Jag har nu testat samla ihop funktionen. Den raderar inte korrupta låtar. Men du får samtliga utmärkta med ett uppropstecken, du behöver alltså inte leta reda på dem en och en.

/M

[ 22 December 2002, 01:18: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Har märkt att när man ändrar eller fyller i album, artist eller annan info. Att det bildas en ny mapp i itunes- mappen. Har iofsig flyttat att den ska lägga musik och hämta från annat ställe. att den bildar nya mappar är himla störade...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pierre/M-stad:
Har märkt att när man ändrar eller fyller i album, artist eller annan info. Att det bildas en ny mapp i itunes- mappen. Har iofsig flyttat att den ska lägga musik och hämta från annat ställe. att den bildar nya mappar är himla störade...

Du kan i Itunes inställningar välja vilken annan mapp som helst som du vill ha som Itunes-bibliotek. Man måste inte ha den förvalda. Varje ny mapp är ju en ny artist och nytt album. Hur skulle du vilja ha det annars?

...Itunes 3 har jag sett tar bort oanvända (såna som man bytt namn på) mappar medan Itunes 2 inte gör så utan behåller allt som varit.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Oliver P:
Hej!

jag råka köra nåt dumt program häromdagen, som tog bort lite musik hipp som happ i min itunes music mapp..!
men iaf.. själva låtarna är ju borta, fast dom är kvar i bibloteket i itunes. Och när man klickar p dom blir det ett litet utropstecken till vänster om låt titlen.

Nu stör jag mig på att alla dom där "försvunna" låtarna ligger kvar i itunes biblotek, och vill ha bort dom.. så jag har typ två frågor..

1, kan man typ "klicka på alla samtidigt" så att utropstävknen dyker upp på alla? elelr något annat? typ?

2, hur får jag snabbt bort utropstecken låtarna från itunes? man kan ju inte sortera så att dom kommer överst eller så... eller?

mvh Oliver!

Du kan ju om du vill göra en riktig "nykoppling" av alla låtar. Markera allt du har i listan och släng utan att slänga filerna. Sedan kör du "Lägg till i biblioteket..." och väljer din Itunes-mapp igen och kopplar alla låtar till Itunes.

Har du wav-filer i biblioteket så har jag upplevt att det inte finns några id3-taggar i dem så då blir du tvungen att uppdatera de filernas info.

Jag slänger in och ut låtar med jämna mellanrum och retar mig också fruktansvärt på att man inte kan sortera på kolumnen med utropstecken.

Jag har tyvärr ingen lösning. Bara sympati för ditt problem.

hehe okej.. Tack så mycket.. fick fram alla utroptecken nu iaf

får väl sitta och ta bort dom för hand..

/ oliver

• Oregistrerad
  • 2003-01-01 13:55

Här hittar du applescript för itunes med just den funktionen "Remove missing Tracks"
(även om det står 10.1 så funkar det fortfarande under 10.2.3)
http://www.apple.com/applescript/itunes/

/s

[ 01 Januari 2003, 13:59: Meddelandet ändrat av: stefanw ]

Okej, tråden är ganska gammal och Apple verkar inte uppdatera sina iTunes scripts så ofta. På www.dougscripts.com kan du hitta scriptet "Super Remove Dead Tracks" som tar bort alla spår som visar ett utropstecken och alla spellistor som därefter är tomma. (använd sökfunktionen på sidan för att leta rätt på den exakta sidan där scriptet ligger.)

• Medlem
  • 2005-11-26 17:02

Tre år senare! LOL!

1
Bevaka tråden