Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För er som har en tellstick och kör plex

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Har du en TellStick USB eller vad är det för utrustning? I så fall måste förstås datorn med TellSticken vara påslagen och TelldusCenter vara igång samtidigt. PLEX pratar ju med TelldusCenter som säger till TellSticken vad den ska göra (tror jag i alla fall, har ju lagt min på hyllan).
Ser du i TelldusCenter att statuset ändras?
Du måste väl i PLEX tala om vilket IPnummer din dator med TelldusCenter har? Är det samma dator som du kör PLEX på är det 127.0.0.1.

Är inte hemma nu men kan svara på det mesta ändå. Det är en Tellstick USB ja, och både Tellduscenter och Plex är på samma dator (Mac mini) och Tellduscenter är på när jag försöker få det att lira med Plex.
Enbart Tellduscenter funkar som det ska. Av/på och att dimma är inga problem. Det är i Plex det inte fungerar som det ska. Ändrar jag statusen på en lampa via Tellduscenter eller Live så syns det sedan i Tellsticker(Ikon av lampa som är tänd eller släckt). Jag kan dock inte i Tellsticker i Plex tända eller släcka något, inte heller skriva in IP-nummer någonstans.
Om en lampa är markerad i Tellsticker står det att jag kan ändra status genom att trycka enter. Har testat med både enter, och olika knappar på Apple remote.

Tack än en gång får tålamodet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 14:22

Så om du tänder en lampa med TelldusCenter, så syns den som tänd i PLEX? Och likadant om du släcker i TelldusCenter, så syns det i PLEX?
Vill bara klargöra det, för i så fall betyder ju det att de pratar med varandra. Hur man ska styra det med PLEX vet jag inte, men visst borde Enter vara troligt. Har du muspekaren aktiverad i PLEX?

Precis! Så de pratar med varandra, men något verkar ändå kärva... Vet inte om muspekaren är aktiverad, får kolla när jag kommer hem. Har förstått att du inte använder Tellstick längre, men när du använde det, hade du Tellsticker i Plex då? Funderar på om när det väl funkar, släcks/tänds det automatiskt när Plex startar/stängs av?
Får testa att starta om Minin ikväll också, brukar kunna lösa en del

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 21:27
Ursprungligen av h.cewers:

Precis! Så de pratar med varandra, men något verkar ändå kärva... Vet inte om muspekaren är aktiverad, får kolla när jag kommer hem. Har förstått att du inte använder Tellstick längre, men när du använde det, hade du Tellsticker i Plex då? Funderar på om när det väl funkar, släcks/tänds det automatiskt när Plex startar/stängs av?
Får testa att starta om Minin ikväll också, brukar kunna lösa en del

Nej, inte hände det något när jag avslutade PLEX, utan allt tändande och släckande krävde en aktiv åtgärd.

tellstick and Plex - Plex Forums

Denna länken finns tidigare i tråden, och verkar göra det jag vill med Plex. Jag är dock helt grön på java, script o.s.v. Går det att enkelt förklara hur man ska göra med koden som är länkad i länken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 13:53

Väcker lite liv här igen.

Någon som vet om det finns en fungerade lösning där Tellstick NET och Plex lirar ihop?

Tellsticker "fanns" det en plugin som hette, men den finns inte med i Channel Directory och har inte heller uppdaterats på ett par år.
Enl.denna recentionen skulle även Tellstick Center finnas att ladda ner i Plex, men hittar inte det heller.

Citat:

Om du använder Plex som mediecenter­program kan du glädjas åt att TelldusCenter finns som hämtningsbar applikation under fliken Plex Online.

Så, finns det något sätt att idag installera och fixa så att lampor dimmas med X% när man startar Plex, sedan stäng av helt när man drar igång en film samt återgår till X% när filmen är slut igen?

Jag vet att jag snackade med ngn på detta forum om saken, möjligt att det tog upp på ngn tråd här eller på plex egna forum.

Jag ska se om jag har kvar scriptet, eller om jag kan hitta det i ngt PM. Ska söka efter det när jag har mer tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 14:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag vet att jag snackade med ngn på detta forum om saken, möjligt att det tog upp på ngn tråd här eller på plex egna forum.

Jag ska se om jag har kvar scriptet, eller om jag kan hitta det i ngt PM. Ska söka efter det när jag har mer tid.

Ja det har varit på tal både här och andra forum, men väldigt lite är från det senaste året. Känns som att det borde ha kommit nyare och bättre saker sista tiden till detta?

Ursprungligen av kladda:

Ja det har varit på tal både här och andra forum, men väldigt lite är från det senaste året. Känns som att det borde ha kommit nyare och bättre saker sista tiden till detta?

Jag frågade runt på Plex forum, få se om jag får ett vettigt svar. Ska även skicka ett PM till en snubbe som heter Tobias, han har hand om utvecklingen av PHT.

Edit: Enligt Tobias så kan PHT skicka XML-RPC anrop till tex en webserver (Tellstick). Så det går at lösa i teorin. Någon som är haj på XML-RPC? Hur anropet fungerar borde Plex wiki tillhandahålla, alt Tobias. Någon som är kunnig i saken?

Senast redigerat 2013-10-08 15:30
Bevaka tråden