Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på hyfsad kompaktkamera

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av miri:

Ett tips till är att kolla exv Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ
Askey testar kompakt kameror i jpg (och raw där det går) och ger oftast en bra beskrivning.
MEN han förstår inte nödvändigheten av att räkna ner en kameras större antal pixlar till samma antal om han jämför med en kamera med färre antal pixlar.

Tur i så fall att det är Richard Butler som testar F200EXR och gör det rätta och skalar ned IXUS 110 IS till motsvarande 6 MP så att den i alla fall ska få en chansa att matcha Fujin - som dock fortfarande slår den klart.

Fujifilm FinePix F200EXR Review: 17. Compared to...: Digital Photography Review

(Jodå, Fuji slår Canon även när båda kör på 12 MP och vid bas-ISO - trots att Ixusen börjar på ISO 80 mot ISO 100 för F200...

Fujifilm FinePix F200EXR Review: 11. Compared to...: Digital Photography Review )

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-09 22:28

Nej det är baserat på uppmätningar som exv John Sheehy har gjort från rawfiler från Fujis kompaktkameror och där sensorn i sig själv inte har bättre verkningsgrad än exv då Sony eller Panasonic.

Sedan kan du visa mig en rawfil från kamerorna du hänvisar till?

Ursprungligen av miri:

Nej det är baserat på uppmätningar som exv John Sheehy har gjort från rawfiler från Fujis kompaktkameror och där sensorn i sig själv inte har bättre verkningsgrad än exv då Sony eller Panasonic.

Sedan kan du visa mig en rawfil från kamerorna du hänvisar till?

Ingen av dessa kameror har RAW.

Så John Sheehy har kanske gjort uppmätningar men definitivt inte på F200EXR, som har en helt ny sensorteknik, som fått beröm i mängder av recensioner och som vann ett TIPA 2009. Så varför dömer du alla Fujifilm över en kam?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-09 22:48
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Ingen av dessa kameror har RAW.

Så John Sheehy har kanske gjort uppmätningar men definitivt inte på F200EXR, som har en helt ny sensorteknik, som fått beröm i mängder av recensioner och som vann ett TIPA 2009. Så varför dömer du alla Fujifilm över en kam?

precis, ingen av kamerorna har raw , se svaret tidigare

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-09 22:47

Jag har nu läst testen F200EXR, att Canon uppvisar svagare kontrast etc har inget med det jag har vänt mig emot, dvs brus/pixelantal.
Då är det intern jpg rendering,inlagda parametrar, programering etc vi diskuterar eftersom vi inte kan se hur en rawfil ser ut från kameran.

Vill man ha en kamera som är enkel och bara förlita sig till jpg så verkar kameran ett bra val.

Sedan angående nerskalning, eftersom det inte är rawfil så är det en redan försämrad jpg rendering som den gode Butler eller vad han nu heter jämför med en kamera med lägre upplösning, nerskalningsexemplet är därmed tämligen dåligt som exempel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-09 22:53

Jag dömer inte ut Fuji. jag har bara redogjort för att i tidigare kameror så har inte Fujis sensorer varit bättre (källa John Sheehy som också har illustrerat detta)

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-09 23:43

Du får väl avvakta och se vad den nya cmosen från sony innebär i realiteten, själv skall jag testa canon G11 och 7d och se hur dessa har förbättrats jämfört med tidigare kameror

Panasonic Lumix DMC-FX580 med ultraautomatik OCH manuell kontroll!

Lite färska erfarenheter från kompaktkameradjungeln...

Vår gamla Ixus 400 (anno 2003 med 4MP och 3x zoom) åkte i backen och behövde få en ersättare. Funderade på Fujifilm F200 EXR, Canon 120 el 200, långzoomarna Canon SX200 el Panasonic TZ7. Panasonic LX3 och Canon G10 gick bort då de var för stora och tunga och lite dyra. Skall funka som andrakamera så "fickvänligheten" är viktig.

Det bidde ingen av dem! Det bidde istället en Panasonic DMC-FX580 (FX550 heter den nog i Sverige där Cyberphoto har den svarta varianten) för motsvarande 2600 kr inkl original läderväska och 2GB kort.

Lite av en doldis som inte ens blivit testad av dpreview.com. Dock är den testad annorstädes, exvis Panasonic Lumix DMC-FX580 Review | Digital Camera Resource Page och Panasonic Lumix DMC-FX580 Review

Den har:
Helt manuella kontroller av tid och bländare! <----Kors i taket!
25 mm vidvinkel
5x zoom. (Växlar man ner till exvis 7 eller 8MP utnyttjar kameran de extra pixlarna för att ge drygt 6x äkta zoom.)
3" skärm med touchfunktion som faktiskt funkar.
Bra bildstabilisering och "fokus-tracking" (markera det springande barnet på skärmen och kameran håller reda på vad som skall vara i fokus)
Bra grepp för enhandsfoto.
Här i Beijing finns den i "mörksilver" ("gun metal"?) - snyggare än den svarta varianten.
Bra automatisk vitbalans
Sa jag att man kan ställa in tid, bländare och vitbalans manuellt?

Samma sensor som i TZ7 (långzoom) som gick bort pga att den kändes lite klumpig och att vi egentligen inte har behov av 12x zoom (25-300mm). Fujin kändes inte helt rätt meny-, handhavande- och utseendemässigt, inte heller Canon SX200 (långzoom) med tvekande autofokus och irriterande ständigt uppoppad blixt - men snygg!). Ixusarna 120 och 200 övertygade inte helt vad gäller bildkvalitet (lite dålig kontrast och gärna lite grått) och överexponerat. 120:an har "bara" 28 mm vidvinkel och 200:an en inte helt perfekt touchskärm/-funktion.

Tror att FX40 på de flesta punkter är exakt samma kamera som FX580 fast med fler färgalternativ och ett mer avrundat utseende.

Lumix stillbildskamera - Kompakt - DMC-FX550 - overview - Sverige
Lumix stillbildskamera - Kompakt - DMC-FX40 - overview - Sverige

Får se om jag hinner testa eller om jag måste jobba övertid de närmaste dagarna...

Däremot kan jag ju redan nu avslöja att - till skillnad från många andra ovan - skiter i bruset (i rimliga mängder förstås). Har man fotat med Agfachrome RS1000, Tri-X eller T-max 3200 är det inget att hänga upp sig på. Det finns t.o.m. ett inbyggt bildprogram där man efterliknar Tri-X. Verkar riktigt kul! http://www.infosyncworld.net/resources/products/panasonic/panasonic_lumix_dmc-fx580_s011.jpg (Visst kan man göra det i PS men tiden, kära vänner, tiden...)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-24 08:36

Om ni vill fortsätta diskussionen kring megapixlar så kan ni göra det i denna tråd: http://www.99.se/digitalfoto/269202-megapixelracet-oever.html
Bröt ut några inlägg dit som inte passade sig här.
/Admin

Bevaka tråden