Som det är nu så har jag en mycket komplicerad process, som automatiskt skapar flera sammankopplade html-sidor (med java+html+xml +ajax) beroende av en rad olika variabler, tabeller och bockade förhållanden. Allt detta sker genom en process med Manushanterarens PGM, där man t ex kan utvidga antal "träd och grenar" oändligt eller flytta/byta plats på information.
Har problem att få ut "ren text" från exportera poster-funktionen, den som blir bäst är TAB, men kräver/motiverar manuellt arbete med att städa i koden (alla radbrytningar försvinner).
(Exportera postfunktionen använder jag ibland för att exportera ren kod - som delinnehåll till STATISKA sidor jag bygger manuellt.)
Ska titta på en lösning, enligt ditt förslag, genom att skapa minst 4 nya tabeller, (det går åt en tbl- per dokument) som skapar en post per respektive fält från nuvarande tabell, och sen exportera detta med "exportera poster", som alternativ. Eller så får man välja en tabell med flera fält, som exporterafuntionen väljer ut i 4 olika varianter - det är nog smartare.
Den enda kod som inte behöver konverteras på detta sätt i så fall är ju den tidigare som exporterar containerfälten. Kanske ska jag bygga om mina manus så att skapar-processen går direkt till dessa "nya extra" tabeller.
Har vant mig vid Troj - som har vettiga funktioner, kan bl annat skapa nya mappar i systemet, vilket jag ser kommer öka användarvänligheten i det jag bygger. Men det är lite "pest eller kolera" eftersom alla användare sen måste köpa Troj ( och installera den) i sina datorer.
Den mest framkomliga vägen är, trots allt, att exportera fältinnehåll - direkt till fil, eftersom den ger full kontroll på innehåll och utseende.
Därför undrar jag fortfarande om det inte går att sätta upp UTF-8 som default genom att "hacka" i koden för FM - det skulle bli tusen gånger enklare, sedan.
Quark Xpress hade ett fel i utskriftsfunktionerna, när man skulle skapa pdf via denna. Detta har jag en lösning på som jag kör via "terminal" - pgm-et.
Det skulle vara JÄTTE-smutt om det går att göra något liknande med FM, eller hacka den en gång för alla....
/2Lazy