Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir datorn långsammare?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2009-09-10 22:44

Tja! Jag är en alldeles ny mac-användare. Jag har suttit vid en PC under allt för många år inser jag nu. VIsste inte att en dator kunde gå så fort!

Nu kanske detta är en rookie-fråga. Men det är väl just precis vad jag är. Rykten säger att datorn inte blir segare även om jag installerar massa program/börjar fylla hårddisken? Efter att ha suttit vid en PC med windows i en massa år, så är väl min erfarenhet att datorn blir segare rätt fort. Jag vill att min mac alltid ska vara snabb! så innan jag börjar ladda ner allt för många program så ville jag väl kolla om ryktena är sanna. Blir en mac inte segare när jag installerar program på samma sätt som en PC?

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-10 22:48

Välkommen!

Du bör ha 5 GB ledigt på din disk.
Du kan behöva starta om den en gång i veckan. OM den känns segare.

Yes!!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-10 23:04

Program eller filer och sånt segar inte ner datorn. Men jag kan väl tycka att som alla andra datorer jag har haft så blir datorn snäppet segare efterhand som tiden går. Min iMac startar t.ex. inte upp lika snabbt som den gjorde i början etc... Och den blivit formaterad ett par gånger så man börjat från scratch så att säga.

Vet ej vad det beror på men tycker alla datorer blir segare med tiden. Eller så är det kanske bara alla andra program runt omkring som drar mer o mer för var version som kommer.

Om någon annan har någon annan idé än bara omformatering så är jag idel öra.

Och dem som kommer kommentera detta med "Varför har ni formaterat om era datorer, det behöver man inte" undanbedes. Den diskussion tillhör en annan diskussion.

Beror på vilka program du kör och deras minneshantering. För mig är gamla ArchiCad 10 en orsak till att starta om kanske så mycket som en gång om dagen. Tydligen har Graphisoft (utvecklaren) inte fått kläm på hur man frigör oanvänt minne under arbetets gång. Syns tydligt i Aktivitetskontroll att minnet långsamt fylls upp, och där till slut inte ens en programomstart hjälper utan hela datorn får startas om.

Annars är det bara att köra på under de två-fyra veckor det brukar vara mellan varje program-/systemuppdatering från Apple som kräver omstart.

1
Bevaka tråden