Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkät om bytet från PC till Mac. Har du lust att svara?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi är ett par personer på Södertörns högskola som skriver en forskningsrapport om vilka de avgörande faktorerna är när användare byter till Mac från PC.
Vi skulle bli mycket tacksamma om du har lust att fylla i denna enkät;

Enktunderskning, frn PC till Mac..

Tack så mycket för hjälpen!

I just did the test! Intressant, fick reda på nya grejer om mig själv, varför mac varför pc ? etc..

Thanks

Den här undersökningen är nog mer av ett skämt. Kolla t.ex. fråga 18. "Varför köpa en mac när man får en likvärdig pc för halva priset". Är det några från IDG forum som skämtar med oss?

Ursprungligen av akerstrom:

Den här undersökningen är nog mer av ett skämt. Kolla t.ex. fråga 18. "Varför köpa en mac när man får en likvärdig pc för halva priset". Är det några från IDG forum som skämtar med oss?

Japp. Lite väl provokativ fråga, där ordet "likvärdig" är odefinierat. Men jag vill nog gärna anta att det är seriöst. Det var trots allt en av "extrafrågorna", och det är ju inte doktorander som gör det precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-12 07:41

Undrar om Södertörns Högskola även har kurser i statistik? En grundläggande genomgång i ämnet statistiskt urval kanske vore bra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 10:06

Reagerade också över frågeformuleringen på fråga 18. Som handledare för en uppsats hade jag bett studenten omformulera den.

Allvarligt? Räknar ni med att få en rättvisande bild på det hela härifrån?

Läger ni ut samma sak på Sweclockers ?

Sedan är väl grundbult 1A att frågorna inte skall vara ledande?

Angående fråga 10:

"10. Är du nöjd med Apples programmutbud (iLife, iWork etc.)?"

- För det första så har ni stavat fel på programutbud

- Och för det andra så undrar jag vad ni egentligen menar med den frågan?

Om man tolkar frågan bokstavligt, så frågar ni efter om man är nöjd med utbudet, dvs huruvida man är nöjd med det sortiment av program som Apple erbjuder.
...utan hänsyn till om man överhuvudtaget har använt programmen eller ej.
...utan hänsyn till att det finns ett väldigt stort prisspann - från iTunes och Safari som är gratis - till Final Cut Studio för 11000 kr.

Men man kan också tolka frågan som huruvida man är nöjd med själva programmen, dvs hur programmen ser ut och fungerar.
...utan hänsyn till att man kanske bara har använt en bråkdel av programutbudet

Så om någon svarar "Nej", så kan det betyda:
Nej, Apple erbjuder inte de program jag vill ha
eller
Nej, Apples program innehåller inte de funktioner jag behöver
eller
Nej, Apples program är för dyra (och då menar man kanske inte iLife, utan kanske Logic eller Final Cut som faktiskt också ingår i Apples "programutbud")
osv

En person som svarar Ja kanske gör det för att han tycker iTunes är världens bästa program, men han har aldrig använt något annat Apple-program överhuvudtaget.

En person är kanske jättenöjd med iTunes, Safari och Pages, men tycker att iWeb och Numbers har klara brister - vad ska han då svara?

Ett Ja eller Nej på den frågan säger inte speciellt mycket för statistiken.

Men det är kanske helt medvetet från er sida att frågan ska vara så "bred", och då kan ni strunta i min kritik...

Kom igen - det heter "enkät" eller "undersökning", inte både och

  • Medlem
  • 2009-09-12 15:38

Ledande frågor...?

Citat:

9. Tycker du att användarvänligheten är större hos en Mac? *

  • Medlem
  • Östersund - Åre
  • 2009-09-12 17:04

Tänkte först besvara undersökningen men frågorna var så fruktansvärt dåligt formulerade och dessutom innehåller en hel del felaktigheter, så jag gav upp. Är ni säkra på att ni går på en högskola och inte i högstadiet? Skrämmande...

... tror de flesta missade fråga 21:confused:

21. Är Mac-användare mindre arroganta än PC-användare?

O Ja och dessutom blir man bemött med tolerans och förståelse!

O Nej man behöver alltid tassa å det försiktigaste eftersom de ofta
det är seriösa och noggranna personer som inte missar dina
kommateringsfel och tvedydigheter.

O Vilken jävla fråga!! Jag är aldrig arrogant och dessutom alltid
ödmjuk

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-09-13 14:20

Nej, jag vill inte besvara en enkät som är fylld med ledande frågor och där det inte heller framgår vilka som samlar in informationen eller hur jag kan få ta del av den forskningsrapport som tydligen ska bli resultatet.

Ursprungligen av hasse_fx:

... tror de flesta missade fråga 21:confused:

21. Är Mac-användare mindre arroganta än PC-användare?

O Ja och dessutom blir man bemött med tolerans och förståelse!

O Nej man behöver alltid tassa å det försiktigaste eftersom de ofta
det är seriösa och noggranna personer som inte missar dina
kommateringsfel och tvedydigheter.

O Vilken jävla fråga!! Jag är aldrig arrogant och dessutom alltid
ödmjuk

Så bara för att vi alla kritiserar en dålig enkät, så är vi "arroganta Mac-användare"?

Jaha, det är ju upp till dig att tycka så. Men det tillför ju inte så mycket till tråden...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så bara för att vi alla kritiserar en dålig enkät, så är vi "arroganta Mac-användare"?

Jaha, det är ju upp till dig att tycka så. Men det tillför ju inte så mycket till tråden...

22. Saknar Mac-användare självdistans?

Visst ska vi kritisera, men med min "motkritik" menar jag att mesta av "kritiken"
mot enkäten inte är direkt konstruktiv...

Ursprungligen av hasse_fx:

Visst ska vi kritisera, men med min "motkritik" menar jag att mesta av "kritiken" mot enkäten inte är direkt konstruktiv...

"Det mesta"? Jag tycker precis tvärtom. En klar majoritet av kritik-inläggen beskriver precis vad enkätskrivarna har gjort för fel.

Ursprungligen av hasse_fx:

22. Saknar Mac-användare självdistans?

Nej, jag har ingen självdistans - i det här fallet. För jag tycker att kritiken är motiverad, och att kritiken tillför något. Och jag tycker att dina inlägg är meningslösa försök till lustigheter som inte tillför ett dugg.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Det mesta"? Jag tycker precis tvärtom. En klar majoritet av kritik-inläggen beskriver precis vad enkätskrivarna har gjort för fel.

Ja några inlägg är riktigt bra men "dåligt" och "skämt" är väl inte direkt "precis"
vad de gjort för fel?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag har ingen självdistans - i det här fallet. För jag tycker att kritiken är motiverad, och att kritiken tillför något. Och jag tycker att dina inlägg är meningslösa försök till lustigheter som inte tillför ett dugg.

Oj... Tar detta till PM med Jesper eftersom vi är way off topic!

Senast redigerat 2009-09-13 20:30
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-13 16:23

Underkänt verkar vara det samlade omdömet från 99 medlemmarna. Hem och gör om läxan kaptenen. Fyller gärna i en ny enkät som ni har lagt ned lite arbete på. Kan absolut vara intressant, men för guds skull: öppna en metodbok och be om feedback av någon innan ni kör igång!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-13 18:11

Kass enkät.

Vad skulle konstruktiv kritik vara då i det här fallet? Kan du ge ett exempel?

Ursprungligen av Taz_1999:

Vad skulle konstruktiv kritik vara då i det här fallet? Kan du ge ett exempel?

Förkasta gärna enkäten men tala då om varför! Jag reagerar på att den del av
"kritiken" framstår som rent barhäcklande

Jag tog mig lite tid och skrev ett PM. Några nedslag ur detta:

...

- Strukturen verkar inte genomtänkt! Vet ni hur resultatet ska redovisas eller tänkte
ni försöka hitta en lösning genom att studera de inkomna svaren? Det går säkert
att kasta ut ett antal frågor och få till något som ser bra ut men det håller inte
vetenskapligt.

- Vissa frågor är alltför ledande och ni har antagligen sneglat på marknadsföringen
för Mac respektive PC t ex fråga 18-19. Tycker ni frågorna är viktiga så behöver de
formuleras om.

- En del frågor är för generella för att vara flervalsfrågor, t ex 10. I övrigt borde
flervalsfrågorna ha fler alternativ för att ge ett underlag som går att analysera.

...

etc om språk med mera...

Jag beklagar om mitt inlägg på något sätt tolkas som nedlåtande eller liknande, jag förutsatte verkligen att det hela var ett skämt från någon som driver med oss. Förhoppningsvis visar det sig att det är precis så det är. Om inte så har jag trampat i klaveret och ber om ursäkt för det.

Jag tycker ni skall stänga av den där enkäten.

Ni kommer få negativ kritik av precis ALLA om den kvarstår som den är nu.

Även om ni så ändrar varenda fråga och väger varje stavelse kommer ni få kritik.

Skillnaden blir ju att med korrekt hanterade FRÅGOR får man SVAR man kan göra något med.
Med rätt frågor kanske ni lyckas bevisa ngt. Som det är idag är det bara en spann skit över mac-användare. Ni LÅTER som om ni tycker att folk som använder Mac är mindre vetande, har lite för mkt pengar och liksom inte vet bättre.

Skit in = Skit ut

Det är det som gäller. Lyssna på de som kritiserar här och faktiskt försöker hjälpa er.
Annars kommer de som ser resultatet enbart skratta åt er.

Skall man dra det ett steg till handlar det ju om er akademiska heder. Tror ni att de kommer MISSA dra den här grejen i nyllet på er om 10 år när ni skall försvara er doktorsavhandling.
Där står man och blir förolämpad i timtal, ifrågasatt, varenda stavelse synas.

"Hur har ni valt här? vad har ni frågat här? Ni tycker inte det är fel? Är ni nöjda med den här? Är inte det vinklat? Ni har ju tidigare gjort en "undersökning" ...." och sedan börjar det .....

Man får de svar man förtjänar.

Man kommer aldrig få en opartisk rättvis syn på detta.
PC VS MAC VS LINUX VS UNIX VS DOS

Stort tack för alla svar på enkäten! Nu har vi en hel del data att gå igenom.
Tackar ödmjukast till alla som ställt upp.

Ursprungligen av iCaptain:

Stort tack för alla svar på enkäten! Nu har vi en hel del data att gå igenom.
Tackar ödmjukast till alla som ställt upp.

Ni kanske kan posta en länk till resultatet.

Är väldigt intresserad av det, speciellt med tanke på antalet som deltagit och de typiska svar som lämnats.

1
Bevaka tråden