Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska tecken - problem med utskrifter från MATLAB

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har problem med svenska tecken (Å,Ä,Ö resp å,ä,ö) vid pappersutskrift av filer från MATLAB - filerna är av typ .m-filer.

Jag har kopierat om .m-filerna innan utskrift till .doc för att kontrollera om utskrifterna blir bättre. Dock kvarstår problemen, detta syns även då jag öppnar .doc-filen.

Jag använder Å,Ä,Ö resp å,ä,ö endast i kommentarer (alltså efter tecknet %) så
jag har inga problem med exekveringar.

På MATLABskärmen ser .m-filerna OK ut - inga problem med visning av Å,Ä,Ö resp å,ä,ö.

Andra dokument med Å,Ä,Ö resp å,ä,ö. från andra applikationer ser rätt ut och skrivs ut korrekt.

Matlabversion: 7.6.0.324 (R2008a)

Datorversion Mac Leopard Version 10.5.8

Jag har förgäves kollat på Internet och sökt efter hur man ställer in MATLAB för att lösa detta problem.

Finns det någon som känner igen detta?

Tacksam för svar.

mvh/kiwibird

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-13 15:26
Ursprungligen av kiwibird:

Hej.

Jag har problem med svenska tecken (Å,Ä,Ö resp å,ä,ö) vid pappersutskrift av filer från MATLAB - filerna är av typ .m-filer.

Jag har kopierat om .m-filerna innan utskrift till .doc för att kontrollera om utskrifterna blir bättre. Dock kvarstår problemen, detta syns även då jag öppnar .doc-filen.

Jag använder Å,Ä,Ö resp å,ä,ö endast i kommentarer (alltså efter tecknet %) så
jag har inga problem med exekveringar.

På MATLABskärmen ser .m-filerna OK ut - inga problem med visning av Å,Ä,Ö resp å,ä,ö.

Andra dokument med Å,Ä,Ö resp å,ä,ö. från andra applikationer ser rätt ut och skrivs ut korrekt.

Matlabversion: 7.6.0.324 (R2008a)

Datorversion Mac Leopard Version 10.5.8

Jag har förgäves kollat på Internet och sökt efter hur man ställer in MATLAB för att lösa detta problem.

Finns det någon som känner igen detta?

Tacksam för svar.

mvh/kiwibird

Nej, men maila matlab-killarna.

  • Medlem
  • 2011-02-15 18:33

Sjukt gammal tråd, men jag hittade en lösning och tänkte att man lika väl kan uppdatera med ett svar:

Gör File > Puplish *filnamn* i editorn så får du ut en filnamn.html-fil. Denna tolkar åäö ÅÄÖ rätt, och texten kan sedan kopieras till valfri editor med rätt tecken.

Ett extratips till de som (förmodligen) har problem med att MATLAB har ett segt GUI under OS X 10.5 och senare kan följa anvisningarna på nedanstående länk för att åtgärda detta (medlemskap krävs för att läsa):

http://www.mathworks.com/support/bugreports/412219

//Henrik

1
Bevaka tråden