Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker erfarenheter av konvertering från FMP 5 till 10

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-09-13 21:25

Alltså, har fått förklarat för mig att det kan vara endel arbete involverat
i en flytt från 5:an till 10:an.
Laddade ner en demo på 10:an och till min förvåning var det inte några
som helst problem att konvertera databaserna från 5:an till 10:an ?
Finns det något problem som kan uppstå ? Erfarenheter ?

Hej!

Det beror alldeles på hur din lösning ser ut. Är det flera databaser du har som sitter ihop genom relationer bör du fundera ett varv runt om du vill integrera dem i en enda vid en konvertering, att gå från 5:an till 10:an innebär massor av möjligheter, och då också tankar runt redesign förstås. Vi gick från 6:an till 10:an på vårt företag, och det gav så mycket möjligheter att vi beslutade om en total ombyggnad av systemet...
Den största skillnaden i Filemakers historia kom mellan version 6 och 7, och den var gigantisk!

Mvh Jenny

Som jennybalsta säger så uppstår "jobbet" när man vill knöka in alla separata filer i en och samma fil, vilket är något man kunnat göra sedan FileMaker 7. Men för att göra detta behöver man ha köpt FileMaker 10 Advanced, som har några extra funktioner just för att kunna göra det mycket lättare. Man kan tex kopiera och klistra in en hel tabell, eller hela manus. Att kopiera fält, manussteg kan man också. Just de funktionerna finns inte i "vanlig" FileMaker. Men att kopiera layouters objekt går förstås. Att kopiera relationer går inte i någon variant av FileMaker, man får göra alla dessa manuellt.

Sedan har FileMaker Inc gjort ett fantastiskt jobb när filer översätts och den är riktigt fiffig faktiskt. Men FileMaker kan inte hitta när tex vissa borttagna funktioner översätts och kanske ger ett oväntat resultat.

Med FileMaker 10 Advanced kan du plocka ut en Databasdesignrapport och läsa igenom den för att hitta saker och ting som kan vara fel. Det står tex <fattas eller <saknas eller <hittas inte osv i rapporten. Det är fel man kan behöva åtgärda. Det är alltså inte säkert att att man behöver laga saker som är fel, i ett gammalt system så finns det en andel av grejer som inte funkat på länge, men de används inte. Det går tyvärr inte att se på något lätt sätt. Det är att utreda detta som jag kallar för IT-arkeologi. (Jag kan länka till en artikel senare jag skrivit om detta på min kommande nya site).

I samma rapport kan man även läsa igenom alla manussteg och alla beräkningar för att se om något ser konstigt ut. För en van utvecklare kan det gå ganska fort att se och hitta konstigheter.

Men som jennybalsta säger så finns det så otroligt mycket nya möjligheter och funktioner i de versioner man "missat" som man vill lägga in i ett system numera. För att göra det vill man vanligen börja med att knöka ihop alla register till en fil.

Tillägg: Istället för att köpa FileMaker 10 Advanced så kan du förstås anlita någon som har det för att få ut databasdesignrapporter och/eller knöka ihop filerna till en och föreslå vilka förbättringar och funktioner man kan lägga in i systemet.

1
Bevaka tråden