Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera innan jailbreak

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Går det att återställa en säkerhetskopia in i en "jailbreakad" 3GS ?

2. Och om jag gör en backup efter jailbreak, återställer till grundinst.och sedan puttar tillbaka säkerhetskopian , är den "jailbraekad" igen då ?

Ursprungligen av schterik:

1. Går det att återställa en säkerhetskopia in i en "jailbreakad" 3GS ?

2. Och om jag gör en backup efter jailbreak, återställer till grundinst.och sedan puttar tillbaka säkerhetskopian , är den "jailbraekad" igen då ?

1. Ja, men Cydia/Jailbreak apps är så klart ine med i denna.

2. Vet jag faktiskt inte, men varför inte "putta in" säkerhetskopianinnan du jailbreakar efter återställningen?

okej, tackar för svaret.

Tanken men punkt 2 var att om jag efter ett tag vill ha den "orginal" igen men lagt in en massa nya nr under jailbreaken och slippa manuellt skriva över dessa..
En kompis som gjorde en jailbreak fick sitt OS ordentligt nersegat och ifall det skulle vara resultatet vet jag inte hur länge jag står ut

okej, tackar för svaret.

Tanken men punkt 2 var att om jag efter ett tag vill ha den "orginal" igen menlagt in en massa nya nr under jailbreaken och slippa manuellt skriva över dessa..
En kompis som gjorde en jailbreak fick sitt OS ordentligt nersegat och ifall det skulle vara resultatet vet jag inte hur länge jag står ut

Lagt in vad för "nr"?
Även om du har den jailbrekad kan du ju synka allting på iPhonen precis som vanligt med datorn.
Vad är det du tror blir skillnad med synkning och backup när den är jailbreakad jämfört original?

Alltså kontakter

okej, har inte synkat innan utan bara gjort backup.

Frågan var om jag:

1. gör en jailbreak och lägger till kontakter osv. och sedan gör en säkerhetskopia
2. återställer för jag av ngn anledning vill ha den i org. utförande igen
3. "puttar in" säkerhetskopian igen

följer jailbreak prylarna med säkerhetskopian tillbaka så den blir jailbreakad igen då ?

Alltså kontakter

okej, har inte synkat innan utan bara gjort backup.

Frågan var om jag:

1. gör en jailbreak och lägger till kontakter osv. och sedan gör en säkerhetskopia
2. återställer för jag av ngn anledning vill ha den i org. utförande igen
3. "puttar in" säkerhetskopian igen

följer jailbreak prylarna med säkerhetskopian tillbaka så den blir jailbreakad igen då ?

Men nej, Jailbreaken följer inte med i scenariot du beskriver.
MEN, vissa filer som lagts in, ändrats etc under jailbreaken kan faktiskt finns i den där backupen.
iPhonen blir inte jailbreakad för det, jailbreak innebär ju att man får tillgång till systemfilerna och kan förändra dessa. Och delar av den delen(inställningar etc etc) tas ju med i backupen.
"Utåt sett" följer inte jailbreaken med när du använder en säkerhetskopia tagen under jailbreak. Vissa filer kan vara "förändrade", men detta ska inte påverka mer än att det tar upp _lite_ plats(i onödan).
Ska du däremot göra en _r e n_ återställning ska du aldrig använda dig av backup, helst inte i denna situation.
just därför är det ännu viktigare att just synka kontakter, bokmärken, kalendrar etc, vilket vi just nämnde.

Edit:
OBS! Har man använt SBSettings, Categories och liknande problem för att gömma app-ikoner från SpringBoard ska man absolut inte använda en säkerhetsbackup från en jailbreak till en ren återställning.

Senast redigerat 2009-09-16 14:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 13:22

men kontakter är kanske lättare att synkronisera med datorn?
Varje gång du synkar får du de senaste kontakterna i både dator och iPhone.
Mao, du sparar inte som i en "gammal" telefon. Utan du synkar dom...

/Tangen

Precis,synka för guds skulle kontakter, bokmärken och kalender.
Det är säkrare än självaste säkerhetskopian enligt mig.
Eftersom ibland vid vissa större problem måste man välja "ställ in som ny telefon" efter återställning, och mao inte använda säkerhetskopian/backupen.

1
Bevaka tråden