Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad i ljudkvalité mellan olika Macar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-18 20:51

Jag har ett iTunes bibliotek i Apple Lossless på en extern hårddisk och kör digitalt ut från Macen till en extern D/A-omvandlare.

Jag bytte idag dator från en iMac (Intel 2006) till en gammal PoweMac G5 (2003) och märkte en tydlig skillnad i ljudbild, till PM:s fördel!

En skillnad mellan datorerna är att PM har en separat optisk ljudutgång, medan det krävs en liten adapter till den vanliga ljudutgången på iMacen.

Någon som upplevt någon liknande ljudskillnad mellan olika datorer när man tar ut ljudet digitalt? Frågan är i så fall vilken dator som ger bäst ljud och vilken faktor det är som skapar skillnaden.

• Medlem
  • 2009-09-18 21:25

Jag är mycket intresserad av svar på denna frågan också. Jag tycker mig hört skillnad på mina macar, men har svårt för att jämföra då jag sällan haft gammal och ny samtidigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 07:06

MIn nya Unibody 15" MBP låter definitivt sämre än min gamla 15" MBP gen 1… Lite trist.

Lägger mej till listan över undrande. Så om någon har kommentarer...

Jag har alltid varit grovt besviken på det analoga ljud-ut på alla Mac:ar jag kopplat till en förstärkare och har funderat på att köpa en DAC.

Har någon jämfört de Mac-digital-ut med Ipod genom docking station ?

LCR

köp ett apogee duet och var glad

Senast redigerat 2010-06-13 21:54
Ursprungligen av orchidee:

köp ett apogee duet och var glad

Har bara tittat som hastigast

Duet > Portable FireWire Audio Interface for the Mac > Apogee Electronics

men det är alltså en inbyggd D/A vilket kan vara precis vad jag är ute efter då nästan allt jag provat låter skit, både från Mac och från iPod.

[i[Edit: Finns det något billigare alternativ?[/i]

Köpte en AudioPro Porta Go Audio Pro - Sound of Scandinavia och väntar på svar från deras kund support, men om den ska låta som den gör kommer jag inte göra annat än att sprida skit om den då den låter riktigt kasst!!! (kan iofs vara fel på den också...)

LCR

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-22 13:22
Ursprungligen av maca:

Jag har ett iTunes bibliotek i Apple Lossless på en extern hårddisk och kör digitalt ut från Macen till en extern D/A-omvandlare.

Jag bytte idag dator från en iMac (Intel 2006) till en gammal PoweMac G5 (2003) och märkte en tydlig skillnad i ljudbild, till PM:s fördel!

En skillnad mellan datorerna är att PM har en separat optisk ljudutgång, medan det krävs en liten adapter till den vanliga ljudutgången på iMacen.

Någon som upplevt någon liknande ljudskillnad mellan olika datorer när man tar ut ljudet digitalt? Frågan är i så fall vilken dator som ger bäst ljud och vilken faktor det är som skapar skillnaden.

Med samma mjukvara på båda datorerna (samma versioner av allt som ingår i CoreAudio) borde det inte vara någon skillnad när du går ut digitalt. Går man analogt ur kan det förstås vara annorlunda hårdvara men digitalt ut borde inte vara någon egentlig skillnad.

De bästa digitalspelarna görs av Linn. Det är inget snack. Istället för att skicka ut den digitala signalen till en dac via opt. eller coax. som inte är lika bra som deras nätverkslösning med buffring. Squeezebox är inte i närheten, tyvärr. Linns burkar är ju inte direkt billiga.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Linns burkar är ju inte direkt billiga.

You said it...

LCR

1
Bevaka tråden