Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuplösning

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-09-19 08:36

Jag har läst miljarder trådar om backup och jag har antagligen läst om en lösning som jag är intresserad av men har inte förstått det. Mitt scenario är:

2 macbooks kör time machine till extern disk inkopplad på Aiport extreme på varsin partition. Det fungerar hur klockrent som helst. Nu vill jag backuppa dessa två partitioner till någon annanstans, typ hem till mina föräldrar (PC-miljö). Det hela ska såklart ske då och då och automatiskt, annars blir det inte av.

Vad behöver jag göra där och vad behöver jag för lösning hemma?

Går det att göra inkrementellt eller är det kloning som gäller? Det blir ju så sjukt mycket data om man ska klona varje gång.

Klarar Carbon Copy Cloner eller Super duper det jag vill?

Är det kanske enklare att köra det direkt från datorerna än att backuppa backupen?

Det måste väl finnas en hel del som redan har sådana här lösningar eller?

Tacksam för hjälp!

Om du inte hittar svaret i tidigare trådar om backup, så kanske frågan eller förutsättningarna är fel? Att hämta/kopiera filer från en hårddisk ansluten med Airport utifrån ditt hem över internet till en PC-burk är alltså frågan. Då handlar det ju frågan om hur dina föräldrars PC kan anslut till din Airport hemma och dess hårddiskar hos dig.

Men tekniken du valt är sådan att det alltså inte fungerar. En Airport är inte en server med anslutna diskar som "svarar" på tilltal "utifrån" på det viset som du behöver, den är inte en filserver helt enkelt. En dator måste in i ekvationen som har diskarna anslutna.

Så alltså skall du tänka om och gå tillbaka till din egen dator och från den göra två backuper istället för en, dels via time machine till dina Aiport-diskar och dels en till, bort till en dator+diskar på en PC-burk hemma hos dina föräldrar över internet. I det senare fallet kan du använda dig av massa olika program för backup (som nämnts i trådarna, DejaVu, ImSafe, Rsync osv). Men då måste dina föräldrar ha en PC som är nåbar "uitifrån" med någon fildelningsserver uppsatt.

Så leta efter trådar som innehåller backup och internet och windows så kanske du hittar något bra.

Eller så sparar du dig en massa huvudvärk och köper en Time Capsule och placerar den hemma hos dina föräldrar, inkopplad i deras router, nåbar utifrån internet med hög säkerhet förstås. Använd sedan inte TimeMachine för den backupen (som bara kan göra backup till EN disk). Använd din Time Capsule som hårddisk bara och använd tex DejaVu för att göra backup till den. DejaVu kan göra backup över internet.

Senast redigerat 2009-09-19 11:19
1
Bevaka tråden