Jag var ute efter att få till en bra synkronisering mellan flera datorer och min iPhone. Jag tittade först på GMail, men gillade inte det upplägget. Jag vill kunna fortsätta att använda OSX Mail som jag känner mig hemma med och slippa blanda in Google i det hela...
Och det går... utan vare sig GMail eller MobilMe. Jag använder Surftown som webhotell och kan hantera min e-postserver själv. Efter lite knåpande har jag fått det att funka precis som jag vill... allt är perfekt synkat och funkar snabbt och smärtfritt... synkar alla brevlådor blixtsnabbt mellan datorerna och iPhone.
Här är hur jag gjorde...
Instruktionerna är för Surftown, du får förstås anpassa dem till det webhotell du använder...
Inställningar OSX Mail
När du startar upp ett konto från Surftown för första gången kan det komma en fråga om certifikat. Godkänn certifikat från Surftown genom att bocka i en ruta under "Visa certifikat"
Kontotypen ska vara IMAP. Använd "mailb4.surftown.com" som server för både in- och utgående mail. Fungerar det inte så kolla om Surftown flyttat e-postservern till annan adress, se nedan under "Certifikatfel"...
Under Avancerat sätt port 993 och bocka i Använd SSL, samt Autentisering "Lösenord"
Under "Redigera Serverlista" sätt "Servernamn" mailb4.surftown.com
Under "Avancerat" välj "Använd anpassad port" och sätt 587
Bocka i Använd SSL och under "Autentisering" välj "Lösenord". Uppge epostadressen som användarnamn och dess lösenord - har du flera konton kan du ta någon av e-postadresserna. Du kan använda samma för olika mailadresser, mailen skiljs ändå åt och läggs i olika brevlådor.
Kolla igenom allt under Brevlådefunktioner - tänk på att bocka i "Spara skickade brev på servern"
Som standard använder OSX Mail mappar som heter "Sent Messages" och "Deleted Massages. Däremot heter motsvarande mappar hos Surftown bara "Sent" och "Trash". Detta skapar problem och för att slippa den konflikten bör du ställa om Mail att använda rätt mappar hos webhotellet.
Du gör det i filen "com.apple.mail.plist" som du finner i ditt "Bibliotek" under "Preferences". Filen är binär och måste öppnas med ett program som klarar detta, t.ex PlistEdit Pro.
Under "MailAccounts" finner du nummer för olika konton. Leta reda på det konto som du vill ändra och leta sedan reda på raderna för Mailbox. Ändra dem till det som Surftown använder och det du ställt in med hjälp av Surftowns webmail - där kan du lägga till och ta bort "Folders" tills du är nöjd.
Inställningar iPhone
Under "Kontoinställningar>Avancerat>Brevlådefunktioner" väljer du sedan de folders som du använder hos Surftown.
Efter diverse inställningar kan det vara skäl att starta om mailprogrammet... och även iPhonen
Certifikatfel Citerat från Surftown
"Om du gärna vill använda SSL eller får certifikatfel i Mail, då måste du ändra ett par saker i Inställningarna.Vad man behöver göra är att ändra sin inkommande och utgående e-postserver till att använda sig av e-postserverns egna adress, istället för sitt domännamn – om man till exempel ligger på mail6 så ska man använda sig av mail6.surftown.comistället för mail.min-domän.com. Man ska även klicka i att servern använder/kräver säker anslutning (SSL). För att se vilken e-postserver man ligger på så ska man gå till My Surftown, klicka Domäninställningar, klicka önskat domännamn och sedan ytterligare en gång till på domännamnet på den följande sidan. Där finner man ”DNS konfiguration”, och kan se under MX records vilken e-postserver man ligger på. Står det till exempel mailb3.surf-town.netså är det alltså mailb3.surftown.comni ska använda er av i er e-postklient."