Vet inte om detta är rätt forum, men jag försöker.
Jag har ett blandat nätverk hemma med favoritdatorn Mac G4 på skrivbordet, samt en liten PC-server vid TVn (som är tyst och alltid kan stå på) med stora diskar för filmer/musik. Utöver detta finns två ytterligare laptops (PC) av och till i nätverket.
Hittills har jag använt en 11/22 MHz kombinerad trådlös basstation/router/switch, men i samband med att jag nu skall beställa en G5:a skall jag beställa en ny trådlös basstation. I samband med detta byter jag också internetkoppling från Telias dynamiska ½Mbit till Bostreams iScream (8/13/26 MBit, i mitt fall 8). Då tänkte jag passa på att installera en mailserver och hosta mina egna domäner på servern i vardagsrummet som alltid står på (PC, inte Mac). Likaså tänkte jag installera en ftp-server på den.
Nu till frågan; jag köper gärna en Airport, men kan den (alternativt PCn) konfigureras så att PC:n i vardagsrummet har det fasta IP- numret utåt? Hur gör jag? Vem har erfarenhet?
Jag är redan förtjust i Mac men tycker det finns kostnads-, kompetens- och programvaruskäl att ha möjlighet att använda bägge miljöerna hemma, så svar som går ut på att jag skall kasta ut PCn och installera en XServe kan vara kul som kuriosa men hjälper mig föga. Likaså måste det vara PCn i vardagsrummet som står på 24/7 av akustiska skäl, inte Macen som jag jobbar med på skrivbordet.
Tacksam för hjälpsamma svar.