Ah, ok, du vill att det på ett litet antal datorer skall vara så att om man skriver ett visst domännamn i webbläsaren, så hamnar man i en viss dator, i det interna nätverket.
Ok, det kan man lösa genom att pilla i en fil som heter hosts. Det är inte speciellt svårt, om man vet hur man gör alltså.
Filen ligger här: /etc/hosts. För att komma dit så måste du i Finder välja Gå > Gå till Mapp och skriva /etc/
När du är där, dubbelklicka på filen hosts och välj att öppna den i ett program lämpligt för att redigera textfiler och då menar jag inte Word eller Pages. Jag menar Textredigeraren, Textwrangler och liknande.
Låt all info i filen vara kvar, men lägg till en rad längst ner. Skriv det på formen
IP-nummer namn
Tex:
192.168.0.104 spiderman
(Jag döper mina datorer efter seriehjältar).
Spara och stäng. Under processen får du lite frågor om lösenord mm, du förstår säkert själv vad du skall göra med dessa.
I bilderna nedan ser du hur man ändrar filen i Textwrangler, hur man slår på webbdelning och vad den då säger att adressen till datorn är. Sedan visas även vilken mapp som webbdelningens filer verkligen ligger i (det är den filen som är markerad som innehåller webbsidan man kommer till). Avslutningsvis hur det ser ut i Safari.
Sedan är det bara att göra samma ändringar i samma fil i de övriga datorerna i ditt nätverk. Lycka till!