Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara för grafer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-24 20:51

Jag söker nu ett programvara för att enkelt rita grafer i stil med det som Excel och Numbers gör. Man matar in lite värden och ger den en fin graf i form av linjer eller staplar.

Graferna skall användas i mitt arbete som är skrivet i TeX så kan gen generera vettiga bild-format är det ett plus.

Alla förslag är välkomna!

Tack på förhand!

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-24 21:01

Om den får kosta pengar: Datagraph (500 kr)

Annars ett alternativ som är gratis: Mjograph

Senast redigerat 2009-09-24 21:15

När jag gör något liknande brukar jag använda gnuplot och exportera till eps vilket brukar passa utmärkt när man arbetar med TeX.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 22:59
Ursprungligen av DeeD:

Jag söker nu ett programvara för att enkelt rita grafer i stil med det som Excel och Numbers gör. Man matar in lite värden och ger den en fin graf i form av linjer eller staplar.

Graferna skall användas i mitt arbete som är skrivet i TeX så kan gen generera vettiga bild-format är det ett plus.

Vad menar du med "vettiga bild-format"?

Om du har Numbers har du väl även Keynote?

Gör ett nytt keynote-projekt. Välj lämplig bakgrund (svart eller vit?).
Markera din slide och gå in i inspektorn. I dokument-inspektorn kan du välja pixel-storlek för din slide, valfritt.
Lägg in en chart. Fyll i värden och gör den snygg.
Exportera din slide. Här kan du välja bild-format mellan JPG, PNG och TIFF. Nu har du en bild-fil med det pixelantal du valde med din chart.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-24 23:45

Oh, massa vettiga idéer!

Tittade lite snabbt på gnuplot men den verkar vara lite väldigt avancerad för det jag skall göra.

Mjograph såg inte alls dumt ut, skall dock testa den mer imorgon, är för trött nu.

Jo, keynote funkar det med, men tänkte om det kanske finns verktyg som är smidigare.

Tack för förslagen!

1
Bevaka tråden