Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Light Peak - en kontakt för allt. Lanserad som Thunderbolt.

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-20 23:32
Ursprungligen av pesc:

Meningen är inte att förse en dator med ström. Meningen är att, som USB, kunna förse en perifer enhet (tangentbord, hårddisk, flashminne) med ström. Några få watt.

Ah. Då ber jag om ursäkt. Haha, tyckte att det verkade helt sjukt. :">

Ur artikeln:
Some rumors have maintained that it's actually an Apple-inspired standard and would be used to simplify connections while making possible next-generation iPhones, iPods and other devices that could sync in a fraction of the time it takes on 480Mbps USB 2.0.

Inte är det väl USB's (eller anything) överföringskapacitet som är flaskhalsen när det gäller synktid mellan Mac/PC och Iphone? Jisses - nu är dom väl ändå ute och cyklar :-D. Nog är det snarare flashminnena, filsystem och OS som behöver tiiiid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 15:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Inte är det väl USB's (eller anything) överföringskapacitet som är flaskhalsen när det gäller synktid mellan Mac/PC och Iphone? Jisses - nu är dom väl ändå ute och cyklar :-D. Nog är det snarare flashminnena, filsystem och OS som behöver tiiiid.

Fast i framtiden (ett par år) då datorn har SSD och det nya Apple-filsystemet (HFS++ som är flash-aware) har lanserats till både dator och device så kanske USB faktiskt är flaskhalsen?

LightPeak

Såg att Intel gav en ny demostration av Light Peak i Bryssel, Belgien
Light Peak demo shows dual HD video streaming | Electronista

Intressanta nyheter och kraftfull kommunikationssätt, som ännu inte riktigt är färdigutvecklat, men det verkar inte vara mycket långt kvar…

Slog ihop två trådar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 00:52

Gillar vita sladdens tjocklek och hur den klarar att vara ihoprullad i The Real Vikings länkade artikel.

Jag tror stenhårt på LP, även om det nog dröjer ett tag innan det slår på allvar.

Hmmm, Sandy Bridge och LP i en MBP 2011, kanske tillräckligt lockande för att kunna stanna kvar på min 3 år gamla MBP ett tag till...

Ursprungligen av Adrian B:

Hmmm, Sandy Bridge och LP i en MBP 2011, kanske tillräckligt lockande för att kunna stanna kvar på min 3 år gamla MBP ett tag till...

Glöm inte LiquidMetal-chassi Jo, jag är sugen på en ny MBP, men det känns som att de som kommer om ca 1 år är betydligt roligare iom att ovanstående tekniker bör komma snart, undrar om man vill lägga ut 20+ papp på en ny burk nu..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 14:13

Ja verkligen. Ser bara fördelar och det vattnas i munnen när man tänker på alla möjligheter detta ger utrymme för till Apples tekniker och designers.
Känns som Intel och Apple verkligen tänkt rätt på alla sätt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-15 09:36

Åh, nice, LP kan inte komma snart nog!

Som sagt lär ju inte LP bära mer än 0-50V. All smidighet i kabeln skulle gå förlorad med det ökade kravet på isolering som 230V kräver.

Ett tag såg det ut som att LP skulle dröja till slutet av 2011 men nu kommer det positivare signaler:

A technology developed by Intel and backed by Apple is expected to appear earlier than previously thought, paving the way for very-high-speed connections on both PCs and Macs.

Light Peak is now on track to appear in products in the first half of 2011--and likely earlier in the year than later, according to an industry source familiar with the progress of the technology. Light Peak is significantly faster than even USB 3.0, carrying data at 10 gigabits per second in both directions simultaneously.

Hoppas verkligen det stämmer. En ny MBP i början av 2011 med LP... mmm...

Läs mer: Intel Light Peak tech coming--will Apple follow? | Nanotech - The Circuits Blog - CNET News

[via [URL="http://www.9to5mac.com/33831/light-peak-comin..."]9to5mac[/URL]]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 09:11

Om Apple/Intel gör saker rätt så borde:
• Det bara vara en typ av kontakt. Inte en för interna, en för externa och en miniversion.
• En kontakt som man inte behöver ändra för att man drar upp hastigheten med tiden.
• En kontakt som man inte behöver tänka på åt vilket håll man sätter in den på.

Jag sitter på en Santa rosa som blir 4 år i sommar. Planerar inte att köpa nytt innan den går sönder eller när SSD-diskar på 256GB inte är svindyra. Räknar köpa en ny nästa sommar.

Ja, hoppas de väljer rätt kontakt direkt, det påminner mig om detta från Dave Shea:

Hey Apple, I'm happy you've managed to find the tiniest possible video out port, but could you maybe stop now?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 10:52

Glömde en grej. Tänk om man kunde ladda sin dator via LP också. Då menar jag inte ersätta MagSafe utan att LP är kopplad till batteriet så att man bara behöver en LP-kabel som sitter i tex en hårddisk eller skärm.

Vi har ju pratat lite tidigare om detta i tråden men jag antar att LP kommer ligga parallellt med alla andra kontakter ett bra tag. I alla fall tills det blir olidligt för Ive. Vore kul om de i vår sa, DisplayPort is out, nu kör vi LP hela vägen. Komme rinte bli så men om någon skulle göra det så är det ju Apple. Tror tanken på en typ av kabel och en typ av kontakt tilltalar Steve Jobs något oerhört.

Ursprungligen av acke:

Glömde en grej. Tänk om man kunde ladda sin dator via LP också. Då menar jag inte ersätta MagSafe utan att LP är kopplad till batteriet så att man bara behöver en LP-kabel som sitter i tex en hårddisk eller skärm.

Det nämns i länken #35 i denna tråd. De är faktiskt tänkt att LP skall också leverera ström… Om det faktiskt blir så som de har tänkt sig är en annan fråga…

Senast redigerat 2010-11-04 12:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 11:58
Ursprungligen av The Real Viking:

Det nämns i länken #35 i denna tråd. De är faktiskt tänkt att LP skall också leverera ström… Om det faktiskt blir så som de har tänkt säg är en annan fråga…

Ström ja. Det har jag ju själv skrivit här men min lösning då. Den känns ju genial.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Hoppas dom implementerar någon form av snappfäste/låsning av kontakt som standardkomplement - detta för semiprofessionell och professionell användning (FW-kontakterna är en katastrof).

Håller med. Fint och behöva klättra runt i rack för att upptäcka att anledningen att inget fungerar är en FW-sladd som halkat ur.

Ursprungligen av The Real Viking:

Duger Mag-Safe magnetiska kontakterna?

Fin idé men borde bli ganska dyrt va? Det och snappfästen borde göra LP mycket dyrare på alla plan än USB. Skillnaden idag är dock att Intel står bakom LP så FW vs USB lär inte upprepa sig.
En idé borde vara att det måste ingå i snäppfästen i datordelen men att det även fungerar utan. Undrar hur det går till rent praktiskt utan att kontakten blir stor?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 15:13
Ursprungligen av The Real Viking:

Det nämns i länken #35 i denna tråd. De är faktiskt tänkt att LP skall också leverera ström… Om det faktiskt blir så som de har tänkt sig är en annan fråga…

coolt. Trodde LP var optiskt ljus, och det blir ju svårt att få ström den vägen

Ursprungligen av studiox:

coolt. Trodde LP var optiskt ljus, och det blir ju svårt att få ström den vägen

Fast det är väl optiskt ljus? Så har jag förstått det och på Wikipedia står det:

Light Peak
Type: Optical fiber connector

Vidare står det:

Light Peak is often billed as a "USB3 replacement" though its 2010 rhetoric suggests it is a fibre optic enhancement of it. Its initial data rate is only double that of USB 3.0 and still insufficient to replace all current monitor cables. The original USB 3.0 specification proposed 24 volts DC at 6 amperes (up to 144 W), which would be a great improvement on the actual USB 3.0 delivered specification of 5 VDC and 0.9 A, and the PoE specification (600 mA in IEEE 802.3at). Light Peak would require quite high power levels to run large bright monitors as seems to be its primary purpose, and even 144 W would seem to be low for this purpose. Gigabyte shipped USB3 mainboards sourcing 1.5 A of current in 2010 so there is some evidence that USB3 vendors would welcome a drastically greater DC power supply and would support Intel in pushing for a fully integrated AC, DC and fibre optic cable.[10]

Så det måste väl vara både optiskt och strömkabel, eller?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 21:21
Ursprungligen av Adrian B:

Fast det är väl optiskt ljus?

Det betyder ju att standarden/kontakten i så fall inte bara har ett optiskt gränssnitt utan även ett elektriskt vilket får följande konsekvenser:

* kortare avstånd alternativt tjockare kabel.
* desto större avstånd desto mindre effekt = meningslöst som strömförsörjning

Tänker man "Apple" så kan man mycket väl se att dom värderar integrerad strömförsörjning á la USB. Men det finns ju inte en chans i hela världen (Tack vare ohms lag) att dom kan driva allt från 30" LCD till 50" PLASMA skärmar på ett par ynka watt. Då har vi inte räknat in skrivare, BD brännare etc.

Enklast vore att lämna strömförsörjningen utanför och fokusera på en riktigt tunn kabel (eller fiber, fast i plast då)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 09:43
Ursprungligen av acke:

Glömde en grej. Tänk om man kunde ladda sin dator via LP också. Då menar jag inte ersätta MagSafe utan att LP är kopplad till batteriet så att man bara behöver en LP-kabel som sitter i tex en hårddisk eller skärm.

Vi har ju pratat lite tidigare om detta i tråden men jag antar att LP kommer ligga parallellt med alla andra kontakter ett bra tag. I alla fall tills det blir olidligt för Ive. Vore kul om de i vår sa, DisplayPort is out, nu kör vi LP hela vägen. Komme rinte bli så men om någon skulle göra det så är det ju Apple. Tror tanken på en typ av kabel och en typ av kontakt tilltalar Steve Jobs något oerhört.

Detta skulle jag gilla grymt.

Jag tror dock inte att Light Peak kommer att kunna leverera tillräckligt med ström för laddning. Men jag hoppas att Apples laddningskontakt får inbyggd Light Peak. Då kanske man kunde se något sånt här (fast med bara en sladd till datorn):
Power Brick Meets USB Hub: From Lenovo: Mobile «

Alltså, möjligheten att ha alla möjliga utgångar i Power Brick. Perfekt för dockning. En Power brick hub hemma och en på kontoret. Och endast en sladd att ansluta.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 11:36

Hoppas dom implementerar någon form av snappfäste/låsning av kontakt som standardkomplement - detta för semiprofessionell och professionell användning (FW-kontakterna är en katastrof).

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Hoppas dom implementerar någon form av snappfäste/låsning av kontakt som standardkomplement - detta för semiprofessionell och professionell användning (FW-kontakterna är en katastrof).

Duger Mag-Safe magnetiska kontakterna?

Risken med fastlåsta kablar är att man river ner utrustningen om man snavar på kablarna, men jag antar att du syftar på utrustning som sitter ordentligt fast…

  • Oregistrerad
  • 2010-11-04 11:59

Komplement. Som original för konsumenter är det vanligt, men det ska enkelt gå att komplettera med låsning för pro-brancher - en standardiserad ring/gänga - en typ av klicklåsning - etc. Anything. Pro-branchen har alltid låsning på kontakter. FW smög sig in och är än idag ganska stort i pro-branchen...men kontakterna är ju usla och något alternativ standardiserad låsningskomplement har aldrig tagits fram.

Ursprungligen av The Real Viking:

Duger Mag-Safe magnetiska kontakterna?

Risken med fastlåsta kablar är att man river ner utrustningen om man snavar på kablarna, men jag antar att du syftar på utrustning som sitter ordentligt fast…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 12:04
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Komplement. Som original för konsumenter är det vanligt, men det ska enkelt gå att komplettera med låsning för pro-brancher - en standardiserad ring/gänga - en typ av klicklåsning - etc. Anything. Pro-branchen har alltid låsning på kontakter. FW smög sig in och är än idag ganska stort i pro-branchen...men kontakterna är ju usla och något alternativ standardiserad låsningskomplement har aldrig tagits fram.

Exakt. det är ju det där man hoppas på att de har tagit sig tid och löst nu. Ta det bästa från allt och smäll ihop det till en lösning så vi slipper skräplösningar i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-04 15:03

Strömmen i sladden är väl för att driva prylen man kopplar in ungefär som med USB nu, snarare än som en ersättning till din magsafe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-04 16:15
Ursprungligen av h_e:

Strömmen i sladden är väl för att driva prylen man kopplar in ungefär som med USB nu, snarare än som en ersättning till din magsafe?

Ja säkert. Men vem säger att det behöver det vara så?

Optiskt ljus? Till skillnad från?

Bevaka tråden