Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skall jag importera . . .

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2009-10-01 09:08

data från ett specifikt fält i en specifik post så fältets innehåll "speglar " informationen i ett annat specifikt fält tillhörande en annan specifik post där båda poster ligger i samma databas?

altså:

innehållet i
fält(betyg1) tillhörande ( post(personA) och fält (klassB) )
kommer från
fält(betyg2) tillhörande ( post(personC) och fält (klassD) )

Jibe med fmpro6

Du gör en relation baserad på de två saker som utgör något specifikt i posten. (Tex postens id, kund id, order id). (I Filemaker sju och framåt kan du ha flera begrepp i relationen, dvs person! och KlassB). I din version behöver du göra ett nytt beräkningfält på båda sidor som "ockar ihop" de två begreppen till ett fält, som kan utgöra relationens ena sida. PersonID & KlassID blir beräkningen.

Sedan när du har en relation kan du låta fält betyg 1 vara en beräkning som innehåller relationen och pekar på fält betyg 2.

Men det blir lättare att förklara om du förklarar mera om vad du försöker göra. Vanligen finns det sk workarounds.

För övrigt anser jag att du skall uppgradera till FIlemaker 10.

• Medlem
  • Boden
  • 2009-10-02 12:15

Fungerar relationen även om båda pesonID (och certifikatnummer) ligger i samma databas??

Mitt register innehåller olika personer där jag lagrar klassID och betyg i olika kurser. Ett unikt certifikatnummer tillhör varje person och skrivs ut vid kursens slut (innehåller de kurser som ingår i certifikatet med betyg på dessa).

Vissa av kurserna hör dock inte hemma på detta certifikatet ( eleven har läst extra), så jag får uprätta ett nytt certifikatnummer ( tillhörande en ny person med samma namn men nu åtskild av en ny klassID) .
På den nya certifikatnumret vill jag överföra (automatisk spegla) just det betyget i den kursen som inte kunde skrivas ut på det första intyget, så jag slipper skriva det igen.
Hoppas det blev klarare nu. . . .

Nog blir det ver10 hoppas jag innom snar framtid.

Senast redigerat 2009-10-02 15:01
1
Bevaka tråden