Håller med föregående talare.
MEN...
Ligger det någon som helst sanning i ett litet resonemang jag brukar dra för mig själv.
Att det har till viss del med själva OS'et som inte har en tillräckligt genomtänkt(säker) grund som därmed "tillåter" program (och crackers) att göra ordentlig skada.
Men framför allt det faktum att det är så ofantligt många fler som använder PC (90%?) och att det därför uppstår fler virus och att det sitter fler människor och analyserar "hålen" i systemet som går att utnyttja.
Om det var macen som hade 90% så tror jag det skulle uppstå en enorm press och fler krav på mjukvaran och att varenda brist skulle uppmärksammas i kvällstidningarna.
Men jag vet att mac OSX är ett säkrare OS... men ni förstår mitt resonemang?
en liten notis också. I artiklarna talas det om hackers. Mig veterligen så är hackers dem som av intresse provar knäcka system. Kanske lämnar ett harmlöst meddelande för att upplysa om säkerhetshålet hos den utsatte.
Medan crackers har för avsikt att göra "skada" och förstöra. Ofta är hackers kunnigare och vet mer om det dom håller på med. Någon som såg dokumentären förra året i SVT?