Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa digital videokamera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-15 13:04

Hejsan!
Jag hade tänkt att köpa mig en digital videokamera. Jag jobbar som fotograf, men skulle vilja lära mig lite mer inom rörlig bild! Hade väl tänkt att lägga 10k-15k!

Skulle ni anse att t ex en HD-DV kamera är bättre val så motivera gärna varför jag ska välja en sådan! Tycker det verkar smidigare med hårddisk?

Jag jobbar själv med Canon-kamera, så kanske är fördelaktigt att ha Canon-videokamera (då tänker jag på nyttjande av CPSkortet osv)

Hoppas jag postar detta i rätt del!

Tack så länge!

Jag skulle aldrig köpa en bandkamera idag. Jag skulle köpa en AVCHD-kamera. AVCHD är samma sak som H264 - den nya världsstandarden. Snart är allt H264. T.o.m. broadcast.
HDV - som är mpeg2 (samma som DVD-video) - var en parentes som industrin hittade på för att snabbt kränga HD till folket utan att behöva byta band. Mpeg2/HDV är redan ett passerat stadium - en obsolet codec som industrin nu snabbt fasar ut. Band är en anakronism. Att idag sitta och tanka in material till datorn i relatid är absurt.
Detta är mina åsikter - ingen universell sanning.

Ursprungligen av Zairon:

Hejsan!
Jag hade tänkt att köpa mig en digital videokamera. Jag jobbar som fotograf, men skulle vilja lära mig lite mer inom rörlig bild! Hade väl tänkt att lägga 10k-15k!

Skulle ni anse att t ex en HD-DV kamera är bättre val så motivera gärna varför jag ska välja en sådan! Tycker det verkar smidigare med hårddisk?

Jag jobbar själv med Canon-kamera, så kanske är fördelaktigt att ha Canon-videokamera (då tänker jag på nyttjande av CPSkortet osv)

Hoppas jag postar detta i rätt del!

Tack så länge!