Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa digital videokamera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-15 13:04

Hejsan!
Jag hade tänkt att köpa mig en digital videokamera. Jag jobbar som fotograf, men skulle vilja lära mig lite mer inom rörlig bild! Hade väl tänkt att lägga 10k-15k!

Skulle ni anse att t ex en HD-DV kamera är bättre val så motivera gärna varför jag ska välja en sådan! Tycker det verkar smidigare med hårddisk?

Jag jobbar själv med Canon-kamera, så kanske är fördelaktigt att ha Canon-videokamera (då tänker jag på nyttjande av CPSkortet osv)

Hoppas jag postar detta i rätt del!

Tack så länge!

Jag skulle aldrig köpa en bandkamera idag. Jag skulle köpa en AVCHD-kamera. AVCHD är samma sak som H264 - den nya världsstandarden. Snart är allt H264. T.o.m. broadcast.
HDV - som är mpeg2 (samma som DVD-video) - var en parentes som industrin hittade på för att snabbt kränga HD till folket utan att behöva byta band. Mpeg2/HDV är redan ett passerat stadium - en obsolet codec som industrin nu snabbt fasar ut. Band är en anakronism. Att idag sitta och tanka in material till datorn i relatid är absurt.
Detta är mina åsikter - ingen universell sanning.

Ursprungligen av Zairon:

Hejsan!
Jag hade tänkt att köpa mig en digital videokamera. Jag jobbar som fotograf, men skulle vilja lära mig lite mer inom rörlig bild! Hade väl tänkt att lägga 10k-15k!

Skulle ni anse att t ex en HD-DV kamera är bättre val så motivera gärna varför jag ska välja en sådan! Tycker det verkar smidigare med hårddisk?

Jag jobbar själv med Canon-kamera, så kanske är fördelaktigt att ha Canon-videokamera (då tänker jag på nyttjande av CPSkortet osv)

Hoppas jag postar detta i rätt del!

Tack så länge!

Panasonic HDC-TM300 har fått fin kritik. Panasonic HDC-TM300 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Videokameror Panasonic och Apple älskar verkligen varandra men Canon är förmodligen inte heller fel.

Jag har en Canon HF10 sedan ett drygt år tillbaka, och är grymt nöjd! Exakt samma kamera, men utan inbyggt minneskort heter Canon HF100.

Uppföljaren verkar heta Canon HF11.

1
Bevaka tråden