Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har blivit med fiber

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 13:49

Idag nedkom värden med en hoper gubbar som sprungit ut och in i lgh för att montera fiberanslutning.

Hyresvärden är ett kommunalt bolag som är traditionalister. Uttaget i vardagsrummet SKALL monteras intill det gamla tv.uttaget från femtiotalet, fast de tv jag sett i andra lägenheter i huset inte alls står där. Sen har jag bokhyllor - välfyllda - som effektivt hindrar kabeldragning...

Och i båda sovrummen får man av ngn anledning inte montera uttagen bakom dörrarna fast det är ett skyddat område. De ska monteras på andra sidan där det i ena fallet inte går för det sitter strömbrytare i vägen, och i det andra fallet vet jag inte varför. Där har jag fått det enda uttaget hittills - på fel sida så det är i vägen. Idioter.

Någon ritning på hur uttagen ska placeras har inte skickat ut i förväg, utan jag fick se en skrynklig och kaffefläckad kopia som montörerna hade med sig idag när de skulle börja jobba.

På sitt sätt är detta typiskt för ett kommunalt bolag, vana vid att man bara ha en pinnstol och ett matbord.

50 hyllmeter böcker och 5 hyllmeter DVD är inte tillåtet för det spräcker deras världsbild.

I boxen, som är av plåt, är det väl inte bra att montera en sändare, t ex en Express, som inte ens får plats.. Den är ju en Faradays bur, fast det finns 6 eurouttag i den.

Hur löser man problemet med de fyra skrivare för olika ändamål som jag har? Finns det möjlighet att ansluta dem trådlöst? Finns det adaptrar eller är det en nyinvestering på 20 papp? Och finns det någon adapter som man kan göra en Mini G4 trådlös med, och som inte kostar skjortan som Apples inbyggnadskort?

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 14:25

Hur har du kopplat ihop dina skrivare och datorer i dagsläget då? Hur ansluter du till internet? Jag förstår inte riktigt varför ett nytt uttag i din lgh skulle ställa till det så att du måste nyinvestera för "20 papp"?

För övrigt få main inte välja var uttagen ska sitta i borätter heller. Jag har varit med om två installationer och i det ena fallet hamnade uttaget ovanför ytterdörren(!) och i det andra i hallen bredvid badrumsdörren... Bara dra ethernet-kabel bakom listerna till lämplig plats där man kan ställa routern och se glad ut.

Tror nog att du får bita i sura äpplet.
Öven om det är dålig stil att inte få tillräckligt med information så har du ändå vetat om att de skulle dra fiber. Då finns det ju en anledning för dig att ta reda på den informationen.
Det låter mer som en tråd att du behöver skriva av dig.

Förstår inte heller vad det skulle göra för skillnad av att du får fiber. Det blir väll knappast några merkostnader ? Förutom eventuella kabeldragningar.

Instämmer med föregående talare... Förstår inte heller hur en ny typ av internetanslutning skulle kunna tvinga fram stora förändringar i hur befintlig utrustning kan nås.

Berätta gärna lite mer... t.ex vilken typ av internetanslutning du har nu, hur ditt nätverk ser ut nu, hur skrivarna är anslutna nu, osv

Ursprungligen av mekkabo:

...finns det någon adapter som man kan göra en Mini G4 trådlös med, och som inte kostar skjortan som Apples inbyggnadskort?

Det finns ett antal USB-lösningar. Men det har diskuterats i så många trådar redan, så det tar vi inte här. Sök lite på forumet.

1
Bevaka tråden