Hejsan!
Tyvärr har vi fått en kund som, vad det verkar, vägrar stå för de extrakostnader, merarbete och ändringar utanför specifikationen de begärt.
I samband med det undrar jag då vad uttrycket "utebliven handelsvinst" betyder som förekommer i det avtal vi baserar detta projekt på: "Allmänna bestämmelser IT-Projekt", utgivet av IT-företagen 2000 i paragrafen för uppsägning av avtalet bland annat.
Betyder det, som jag tror, att "utebliven handelsvinst" är skillnaden mellan att ha accepterat detta uppdrag i relation med att ha accepterat ett annat uppdrag, så om vi budgeterat säg 300 timmar för ett projekt, men varit tvungna att lägga ner 600 timmar och ovanpå det 1200 timmar till (de senare timmarna orsakade av kunden) att vi kan debitera 1800 timmar? Eller har uttrycket någon helt annan betydelse?
Innefattar uttrycket möjligheten att få all betalning i alla fall, om vi tex kommit överens om ett pris, med en betalningsplan och vi har hitills fått tex 60%, kan man då räkna den uteblivna handelsvinsten att inkludera även resterande 40% som vi skulle tjänat om vi gjort det klart?
Säg att vi har hyrt in underkonsulter för att jobba med projektet, kan kostnaden för dessa inkluderas i frasen? (Det är osannolikt att vi skulle ha anlitat dessa om det inte varit för detta projekt).
Någon som har några insikter eller kan peka mig i rätt riktning?
/Ola