Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visning vid inkommande samtal?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-16 16:36

Hej
Går det att få telefonen att visa mer än namn vid ett inkommande samtal?
Vad jag är ute efter är att se även företagsnamnet som jag skrivit in när någon ringer.
Detta eftersom jag har många kunder och ibland inte minns vilket företag personen jobbar på.
Jobbigt vid order, när de vill ha priset direkt och jag måste fråga var de jobbar... Inte bra.
Någon som har en lösning?

  • Medlem
  • 2009-10-16 19:03

Byt ut eller lägg in företagets logotyp som kontaktbild eller skapa egna bilder i rätt format med den information du vill skall synas.

Enklast är att surfa in på företagets hemsida och spara logotypen till 'bildrullen' eller zooma in och ta skärmdump. Använd sedan detta som kontaktbild.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-16 20:00

En mycket bra idé!
Men det finns inget sätt att visa inskrivet företag?

Enda lösningen jag kan tänka mig är att använda efternamnsfältet till Företagsnamnet.

Kim Johansson Volvo kommer det stå då.

Prova ända lite på ditt eget hemnummer i luren (eller i Adressboken och synka sedan), provring sedan från hemtelefonen.

  • Medlem
  • 2009-10-16 20:57

En snyggare text-variant är att ändra etiketten på telefonnumret från exempelvis 'Mobiltelefon', 'Hem' etc till 'Annan' och då lägga till företagsnamnet. På det viset kan du behålla för- och efternamnsortering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-17 10:23
Ursprungligen av DrDip:

En snyggare text-variant är att ändra etiketten på telefonnumret från exempelvis 'Mobiltelefon', 'Hem' etc till 'Annan' och då lägga till företagsnamnet. På det viset kan du behålla för- och efternamnsortering.

Det var en snygg lösning!

Ursprungligen av kenjon:

Det var en snygg lösning!

Bättre än min.
Kanonbra.

motsatt funktion

jag undrar om ngn vet hur jag gör så att inget namn dyker upp när han el hon ringer? ibland vill man faktiskt inte att omgivningen ska kunna se på skärmen vem som ringer.
några förslag?

// johan

  • Medlem
  • 2009-11-19 08:38
Ursprungligen av jcfhallberg:

Hur gör jag så att inget namn dyker upp när han el hon ringer? ibland vill man faktiskt inte att omgivningen ska kunna se på skärmen vem som ringer.
några förslag?

Det kan jag inte tänka mig en lösning på
Jag har vissa kunder som inte skall ringa mig privat. De har jag alla lagt under en person som heter Svara Inte. Kontaktbilden är en skylt för enkelriktad trafik för att hjälpa mig att inte svara av ren reflex. Jag funderar även på att tilldela dessa en tyst ringsignal.

Du får väl maskera personen med namnet "Dolt nummer" och ingen kontaktbild..?

Ursprungligen av jcfhallberg:

jag undrar om ngn vet hur jag gör så att inget namn dyker upp när han el hon ringer? ibland vill man faktiskt inte att omgivningen ska kunna se på skärmen vem som ringer.
några förslag?

// johan

Winterqvist hade ett tips på sin hemsida macken.winterqvist.com, en bild med röd text "Nu ringer det en idiot igen" och så lade man en varningssirén som ringsignal

Gör ngt liknande.

Lägg in en bild på en Zombie eller ngt, sånt är ju bara kul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 09:22

Då är väl det smartare att bara lägga in förnamn. Tex Ingvar. Omgivningen skiter och får inte ut någon information utav att bara se ett förnamn. Står det istället Ingvar Kamprad så blir det intressant i sådanfall.

Själv kan jag inte se någon som helst situvation där något sådant skulle vara känsligt. Inte ens om konkurenten till bolaget man förhandlar med ringer. Kanske stänga av nummerpresentation funktionen helt? Vill du inte se vem som ringer så spelar det ju ingen roll ändå.

1
Bevaka tråden