Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mackbook Pro 13 låter väldigt konstigt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Mac låter väldigt konstigt. Jag kan inte avgöra om det är fläktljudet eller om det är när hårddisken arbetar, tippar på fläkten. Men den har ett dovt brummande som typ en akvariepump. Någon här inne som vet vad som kan vara felet? Den har inte låtit så förrän kanske senaste 1-2 veckorna. Sen så varje gång jag i princip lyfter och sen så när jag förflyttar datorn så låter det ofta som det "skyddet" för hårddisken rör sig, typ på höger sida om musplattan. Är det normalt?

mvh Salle

Det svåraste som finns är att bestämma ljud och varifrån de kommer.
alla har olika uppfattningar om vad som är "högt" "lågt" eller "akvariepump".

Bästa tycker jag är att ta den till ett serviceställe där en tekniker kan lyssna
på den. Ofta har de hört ljudet förr och vet vad som skall göras eller inte.

Tills dess hade jag, för säkerhets skull, tagit en backup på viktiga saker ....
Är det nära förestående hårddiskras så kan det komma utan vidare förvarning.

Ska man ringa apple support först och få ett service nummer eller det är bara att gå ner till närmaste service center och låta dom lyssna på den först o sen får dom avgöra vad som skall göras? Jag är 80% säker på att det är fläkten som låter. Den surrar tyst.. men låter som en tystare version av en akvariepump. Det är ju helt klart ett ljud som inte hör hemma där...

Jag hade gått till en tekniker, en levande människa.

Det kan vara en fläkt full med damm, en fläkt som är på väg lägga av etc.
En erfaren tekniker känner säkert igen det.

Beroende på vad det är tar de förmodligen in maskinen, ibland kan de komma överens med dig att de beställer delen och du lämnar in maskinen om en vecka - spar tid.

Du skall lämna den till ett Apple auktoriserat serviceställe.
Bor du i storstad är det oftast inga som helst problem.
Bor man på landet, långt från en stad kan det bli omständigare.

Hej tack för ditt svar! Jag hade datorn avstängd nu i natt och när jag satte på den så lät den det ljudet direkt, så då borde det ju snarare vara hårddisken som låter och inte fläkten! För när fläkten sätts igång på allvar, då låter den som vanligt.. Men jag ska lämna in den nu i veckan så får dom kolla på den!!

Ursprungligen av Salle83:

Hej tack för ditt svar! Jag hade datorn avstängd nu i natt och när jag satte på den så lät den det ljudet direkt, så då borde det ju snarare vara hårddisken som låter och inte fläkten! För när fläkten sätts igång på allvar, då låter den som vanligt.. Men jag ska lämna in den nu i veckan så får dom kolla på den!!

Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!
Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!
Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!Backup!

Hej igen! Tänkte bara uppdatera hur det gått. Jag lämnade in datorn på service och de kom fram till att det var fel på hårddisken och enligt deras åtgärdsbeskrivning så har de bytt ut hårddisken. Det konstiga är att nu när jag satte igång datorn här hemma, så är ljudet detsamma som när jag lämnade in den. Så antingen var det inte fel på hårddisken eller så har dem inte gjort ett dugg med datorn. Så imorgon får jag jag lämna in den på nytt. Känns rätt onödigt att åka fram och tillbaka mellan Lund och Malmö när dem inte fixat felet.

1
Bevaka tråden