Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple i media

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt här och kollade på Män som hatar kvinnor. Tjejen som är en "hacker" använder Mac i filmen. Har märkt att i fler och fler filmer så uppmärksammas Apple (speciellt Macbook och Ipod/iphone).

Tycker det är kul att se apples produkter på film och reklamsnuttar.

Vad tycker du ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-17 23:02

Kan inte mer än hålla med, men jag är övertygad att det finns ett ekonomiskt intresse bakom.
Dock, i Män som hatar kvinnor, så är det skrivet så i boken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 23:29
Ursprungligen av Tangen:

Kan inte mer än hålla med, men jag är övertygad att det finns ett ekonomiskt intresse bakom.
Dock, i Män som hatar kvinnor, så är det skrivet så i boken.

…och därmed inte ett ekonomiskt intresse bakom

Stieg fick nog sin beskärda del…!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 09:38
Ursprungligen av Torkel:

…och därmed inte ett ekonomiskt intresse bakom

Stieg fick nog sin beskärda del…!!

Så kan det vara, givetvis...

Men just i detta fall har han säkert fått en dator och inget mer (en VILD gissning)

Skulle annonser, reklamfilm och anglosaxisk spelfilm (Hollywood, UK) spegla verkligheten så har Apple 90% av datormarknaden :-D.
Nej, det är inte produktplacering - det är scenografer och reklamfolk som bestämmer detta. En Mac är helt enkelt snygg - och ett statement om man vill ha det i t.ex. en scen i spelfilm (klass, stil, bildning - jämför med att t.ex. akademiker/intellektuella i Hollywoodproduktioner kör Volvo eller SSAB). Ibland används Macar i SciFi-filmer också.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-10-18 09:20

Det sades att Apple hade principen att aldrig betala för produktplacering i filmer. Åtminstone var det så förut, har säkert ändrats nu.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-18 16:35

Jag håller med Zimmerman. Med tanke på det stora antal Mac:ar som du ser i filmer och tv-serier så lär Apple inte behöva betala för produktplaceringar.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-10-21 20:25

I Millenniumtrilogin är det ett jäkla rabblande av specifikationer på macarna och programmen i dem som Salander använder. Så det vore snarare en skräll om det inte varit gödslat med macar i filmen.

Men det är klart modernare macar i filmerna jämfört med böckerna.

Ursprungligen av Stieg Larsson:

Hon tog upp sin avancerade Apple PowerBook av den nyaste modellen med 2 gigabyte ramminne och 14" skärm med jättebra upplösning. Modellen var den dyraste Apple sålde och kostade närmare 30.000.

Är det verkligen någon som på fullaste allvar tror att Stieg Larsson hade en deal med Apple?!! Att han produktplacerade? Jezez....jag vet inte vad jag ska säga...verklighetsuppfattningen är då så skruvad att jag liksom tappar orken...man vet inte var man ska börja liksom...snyft...

Det var inte riktigt Stieg Larsson rubriken antyder.

Många produkter som används i filmer sker av bara slumpen. Det behöver inte vara sponsoravtal med alla produkter.

Jag tror regeln i TV och Film är att ifall man ser logon så är det med 90% sannerligen sponsrat. Apple's saker har oftast apple-logan täckt.

Annars så är det nog det att dom har MacBooks osv på plats för att det är det som används på plats, samt att det är dom produkterna som passar karaktären. Sedan kan det vara så att den där Stieg är en Apple entusiast?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 11:57
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

…samt att det är dom produkterna som passar karaktären. Sedan kan det vara så att den där Stieg är en Apple entusiast?

Instämmer!!

- Lisbeth Salander är/var en Mac-entusiast…
- Stieg Larsson var säkerligen en Mac-användare…

- T

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-24 11:18
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Jag tror regeln i TV och Film är att ifall man ser logon så är det med 90% sannerligen sponsrat. Apple's saker har oftast apple-logan täckt.

Annars så är det nog det att dom har MacBooks osv på plats för att det är det som används på plats, samt att det är dom produkterna som passar karaktären. Sedan kan det vara så att den där Stieg är en Apple entusiast?

Nej de har de inte. Loggan syns och visas oftare än den är övertäckt. Det är mitt intryck. Sedan var Stieg Larsson Mac-användare och det var de datorer han kände till. Konstigare än så behöver det inte vara.

Ursprungligen av Johan S:

undra hur många fler macar det finns där ute där folk inte orkat eller vetat om att Apple återkallat batteriet av risk för brand ...

Stieg Larsson var journalist och dom använde/använder Mac i enormt stor utsträckning. Dessutom var Stieg Larsson en aning Mac-nörd - han lägger tydligen vikt vid att nämna datormärket i sina böcker (har ej läst böckerna själv) - han stannar vid Macar ungefär som Guillou stannar en stund vid viner och vapen i sina böcker :-D. Nörd-tendens alltså (inget ont i det).

1
Bevaka tråden