Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvirrad ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 20:52

Hello hello !

Jo, så här är det,
Jag köpte en extern HD (LaCie) 120 GB FireWire och jag har den kopplad till min pc ( pentium4 2,4ghz, win xp pro). när jag skulle formatera eller partitionera så visade det 111GB (Totalt utrymme) och tänkte vart de där 9GB tagit vägen. Jag skickade ett mail till Lacie support och blev hänvisad till
( http://www.seagate.com/support/kb/disc/bytes.html ) och enligt denna information så räcknar man på olika sätt, nämligen i byte och decimalform ( eftersom windows visar storleken i bytes så är det = 1024 byte men enligt LaCie eller Seagate ska man räkna ut det i decimalform dvs 1000=binära värdet i decimal form??? istället). Jag försökte räckna ut blev lite förvirrad eftersom enligt mina beräkningar så ska det vara 2,8125 Gb mindre dvs det ska visa 117 Gb ungäfer.
Är fortfarande förvirrad inte förstår riktigt detta, undrar om du orkar hjälpa med det

• Medlem
  • 2003-08-01 21:06

Jag har en intern 120 GB disk med W98 och där får jag också bara ut 111 GB.

Så du är inte ensam.

Räknar du om det binära värdet:

111111111111

alltså 12 ettor så blir det 111,1 GB

Hoppas detta hjälpte dig.

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:08

Finns det något http.//www.99win.com

Har ni kollat internminnet oxå... Är det verkligen 256MB exakt *ler*

• Medlem
  • 2003-08-01 21:25

Problemet är puckat från början.

1024 är inte k (prefixet Kilo) utan 1000 exakt.

Osv, med Mega och Giga.

// Tim

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:31

Jo precis, thanks Tim, det var lättare att räkna så självklart , men problemet är att jag har haft IBM diskar, och har Seagate nu och det är lätt att se storleken på de, HD kapaciteten stämmar ganska bra. Men nu återstår frågan, har jag förlorat utrymme på disken ( LaCie) eller är det bara ett annat sätt att räkna ut ?

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:33

Håller med...
Puckat och ointressant och dessutom så ligger det jox på skivor som tar plats man inte får som användare (men å andra sidan så brukade de vara större än angivet vid en omformatering... en apple 20MB disk var oftast på 21-22 där de resterande en a två - beroende på fabrikat - var en tom obotbar partition : men det har ju föga med saken att göra nymera...)

• Medlem
  • 2003-08-01 21:39

Tror inte du förlorat något utrymme, det är nog bara så...

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Tror inte du förlorat något utrymme, det är nog bara så...

Hoppas att du har rätt, ( är fortfarande tvecksam ! ):)

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:41

Det är ju en seagate i
LaCie gör bara förpackningar (om än snygga)

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Håller med...
Puckat och ointressant och dessutom så ligger det jox på skivor som tar plats man inte får som användare (men å andra sidan så brukade de vara större än angivet vid en omformatering... en apple 20MB disk var oftast på 21-22 där de resterande en a två - beroende på fabrikat - var en tom obotbar partition : men det har ju föga med saken att göra nymera...)

Håller med man, jag hade en power mac g4 400mhz där var hd utrymmet så som du har beskrivit.

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:45
Citat:

Det är ju en seagate i
LaCie gör bara förpackningar (om än snygga)

Kanske har du rätt, men jag har en intern seagate i min burk 40gb, som visar kapaciteten som det är faktiskt ( 38gb) iallfall bättre än 9gb mindre i LaCie.

Det finns ett par roliga trådar om detta. Det blir ännu roligare om man också blandar in lite om överföringshastigheter.

Men läs själva:

Tråd 1

Tråd 2

• Medlem
  • 2003-08-01 21:53

Fast 2 GB av 40 GB ger ju 6 GB på 120 GB så det är ju nästan sak samma som 9 GB. *ler*

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 22:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Fast 2 GB av 40 GB ger ju 6 GB på 120 GB så det är ju nästan sak samma som 9 GB. *ler*

Tyvärr så stämmer det du säger å andra sidan har jag inte testat en 120GB seagate men jag utgår ifrån att det ska vara lika stor dvs 118 gb. så där var det med IBM diskarna och bland de hade jag en 120 GB hd.
Men du har din poäng där , jag håller med dig.

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 22:11

Gör en lågnivåformatering och kolla om du har ATA-kort som stödjer stora diskar...
(Edit - ooops... var ju firewire :rolleyes: )
Vad har du för filsystemsval i WinXP???

[Kolla in [url]http://www.matrixxp.com/[/url] för den videon är kul ]

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 22:14
Citat:

Gör en lågnivåformatering och kolla om du har ATA-kort som stödjer stora diskar...
(Edit - ooops... var ju firewire :rolleyes: )
Vad har du för filsystemsval i WinXP???

[Kolla in [url]http://www.matrixxp.com/[/url] för den videon är kul ]

Vet inte riktigt vilka andra förutom NTFS. ska kolla matrixxp

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 22:18

NTFS skall inte vara något problem...
sitter ju någon form av ATA-controller i LaCie-burken förvisso... men den borde väl... får man hoppas...

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 22:33
Citat:

NTFS skall inte vara något problem...
sitter ju någon form av ATA-controller i LaCie-burken förvisso... men den borde väl... får man hoppas...

Kollade på matrixxp, jäkligt bra gjort måste jag säga.
Jag hänger inte med riktigt vad du menar med ata kontroller i lacie hd'n ?

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-01 23:56

men filsystemet tar väl sina meg också.....:rolleyes:

Tänk dej att hårddisken är en enorm bokylla med hyllplan och hyllväggar. Om den totala "ytan" är låt säga 100m2 så åtgår det åtminstone några m2 för själva hyllan - annars går det ju inte att ställa böckerna (din data) någonstans...

/f

1
Bevaka tråden