Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopierar man bilder från Firefox? [LÖST]

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-22 20:45

Har nyligen köpt en MBP och kör Firefox, men klarar inte att kopiera bilder.

Normalt på PC så högerklickar man ju bara på bilden och väljer "spara som" och sedan namn och plats. Det är tydligen lika i Safari, men hur gör man i Firefox? Jag får inte upp någonting när jag trycker Ctrl+musklick.

Enda sättet jag hittils lyckats med är att dra bilderna till skrivbordet.

Vet inte om detta är rätt forum eller om det ska ligga under mjukvara, men någon vänlig moderator kanske kan flytta om det är fel.

Senast redigerat 2009-10-22 22:26

Förmodligen så gör du inte ditt test på samma sida på samma bild i dina olika webbläsare?

En del bilder på siter är inte bilder på sidan så att säga, de är inlagda som bakgrunder i divs eller celler i en tabell. Sådana kan man inte högerklicka på och spara. Du får då leta rätt på den verkliga adressen till bilden inuti källkoden/html-koden för sidan och det kräver att man kan läsa sådan för att kunna hitta till bildens verkliga adress.

Att en webbutvecklare väljer att göra så är just för att det skall vara svårare att spara bilder från sidan.

Du kan också titta i cache-mappen för webbläsaren, i den finns alla objekt som är hemladdade på en sida och kan öppnas/kopieras/flyttas för att sparas.

Kolla här:
Din användares hemmamapp > Bibliotek > Caches > Firefox > (osv....)

I Safari verkar de ha ändrat och övergett modellen att spara hemladdade bilder mm som enskilda filer i en cache-mapp. De verkar ligga i en databas istället här:

Din användares hemmamapp > Bibliotek > Caches > com.apple.Safari > (osv...)

I Safari kan du istället välja Fönster > Aktivitet. Du får en lista på alla objekt hemladdade. Dubbelklicka så öppnas det.

I Firefox heter samma:

Verktyg > Sidinfo > Media

Där finns en lista på alla filer som sidan laddat hem. (Där finns även en Spara som knapp, coolt).

Men vanligen så högerklickar man (eller håller ner CTRL och klickar) för att få fram menyn spara som.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 21:23
Ursprungligen av Taz_1999:

En del bilder på siter är inte bilder på sidan så att säga, de är inlagda som bakgrunder i divs eller celler i en tabell. Sådana kan man inte högerklicka på och spara.

Man kan högerklicka på bakgrundsbilder och välja view background image, eller motsvarande på svenska, och därefter högerklicka på bilden och spara som vanligt. Gäller Firefox.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-22 21:31

Tack för ett mycket utförligt svar!

Är inte jätteavancerad, men jag hittade sidinfo i alla fall, dock blir det bökigt att leta rätt på den bild man vill spara. (Testade med bilden du bifogade och visst funkade det)
Dock kvarstår mitt problem, i Safari behöver jag bara högerklicka på din miniatyr för att spara den medan i Firefox händer ingenting när jag högerklickar (Ctrl+Musklick).

Ha, nu lärde jag mig något nytt. Tack gaimasa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 21:29

Happy to help!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 21:55

Robex, det skall funka precis som i Safari. Gör det inte det är nånting knas. Testa installera om Firefox eller avaktivera eventuella plugins som kanske kan ställa till det.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-22 22:25

gaimasa, tack för hjälpen! Det var ett tillägg som ställde till det, närmare bestämt "FoxTab 1.2.1"
Testade att avaktivera alla och sedan sätta igång dem till det inte funkade längre.

Tack för snabb och bra hjälp!!

1
Bevaka tråden