Är väl inte helt ovanligt att man installerar om en Mac? Vissa måste ju göra det på nya datorer då OS X som ligger med från början "kan" vara lite konstigt.
Så jag kan inte se vad som är så konstigt att installera om OS'et en dator
De som gör det är väl enbart rena PRO-nissar som inte vill ha med vissa saker, stöd för skrivarfabrikat de inte äger osv.
De med små SSD brukar vilja slippa en del saker pga utrymmesbristen, kanske X11-stöd
Men köp valfri PC på stormarknaden och de är fullastade med alla möjliga övervakningar av bläcknivåer och tillverkarens egna idéer om saker, andra tillverkares reklam och gud vet vad. Där är det ju nödvändigt för ens egen mentala hälsa att man gör en ominstallation.
Aldrig varit med om att OSX skulle vara "lite konstigt", det får du gärna utveckla om du vill.
Den datorn jag har nu (27" iMac) fick ett nytt OSX när jag införskaffade den (lätt beg) men har inte ominstallerats sedan dess. Jag har aldrig stängt av den heller när jag tänker efter
Så, ominstallera hela OS'et är väldigt ovanligt i en Mac, det finns inte med på listan med "patentlösningar" som det gör på PC-sidan.