Böt för ett par månader sedan till Safari pg.a. att det är mycket snabbare än Firefox, där badbollen började bli allt mer närvarande.
I det stora hela och om man bortser plugins så är dom väl ganska likvärdiga, och Safari är snyggare och kan synka bokmärken med iphone.
Men det finns två flikrelaterade saker som stör mig, går dessa att fixa bara det att jag inte fattat det än?
1) När man öppnar en ny flik ( + T) så hamnar inte markören direkt i textfältet. Detta tycker jag är mycket irriterande och även ytterst förvånande att apple inte tänkt på en sådan grundläggande sak?
Visst, min startsida är ganska bra (Rss-läsare), men majoriteten av alla gånger man öppnar en ny flik så är det ju för att börja skriva in en url eller googling, inte titta på sin startsdida!
2) När man klickar på en länk som har "_blank" som target, dvs inställd att öppnas i nytt fönster, så öppnas den verkligen i ett nytt fönster och inte i en ny flik.
Konstigt att det inte finns någon inställning för detta då man t.om. kan ställa in att länkar från andra program ska öppnas i ny flik istället för nytt fönster.
Detta tänker jag inte sätta som en punkt då det inte är lika viktigt men jag är lite konfunderat över att källkodsgranskaren i Safari är så primitiv när dom lagt ner massor av krut på webb/felgranskaren. Lite färgmarkeringar och möjlighet att klicka på en länkad css/js-fil vore välkommet.
Lite hygglig