Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vore lite surt om det kommer en bara veckan efter AC's beställning.. men jaja.. även om det kommer än sprillans ny så är de väl inte obligerade att ge mig den väl?

Nästa vecka kommer mitt mecenat-kort så hoppas på ny mbp snart, gärna ytterligare lite prispressad och att mecenat med apple kör någon trevligt extraerbjudande också!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-28 09:31

Ovissheten är det värsta.. Det har snackats mycket om jan-feb.. men hur troligt är det egentligen?
Jag är verkligen i behov av en ny dator, men det känns otroligt dumt att köpa nu efter alla heta rykten (ta inte illa upp ollebro. Du hade säkert goda skäl :).
En bit in i februari kan jag vänta.. men hade jag idag vetat att den inte skulle komma för ens i mars/april så skulle jag beställa nu direkt.

Bah!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 09:56
Ursprungligen av Hallon:

Ovissheten är det värsta.. Det har snackats mycket om jan-feb.. men hur troligt är det egentligen?

Jag citerar mig själv från ett inlägg i höstas angående nya MBP inför julhandeln där jag hade "analyserat" Mac Buyer's Guide.

"MBP (som tidigare bara bestod av 15" och 17") brukar generellt inte uppdateras på hösten om den blivit uppdaterad på senvåren utan då kommer en uppdatering tidigt på det nya året istället vilket i sin tur betyder att den då kommer att bli uppdaterad under hösten nästa gång. Så är ofta men inte alltid, undantag finns.

MB brukar generellt uppdateras på våren och senhösten. Undantag finns dock."

MBP borde alltså högst troligen uppdateras nu när som helst. MBP brukar uppdateras 3 gånger under 2 år och det är nu det ska ske. Vi får hoppas att fördröjningen beror på att de tänker göra mer än bara speedbumpa och inte bara på iPad-presentationen.
Nya 16:9 skärmar? Inbyggd 3G-simkorthållare? 8 mm tunnare design? Introduktion av Light Peak?

Hoppas, hoppas! I så fall kan jag vänta någon månad till...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-28 10:10

Låter smarrigt!

Ja, jag antar att jag kan vänta ett tag till. Jag tror att det är värt det. Bara det inte dröjer månader..

Ursprungligen av rk:

Jag citerar mig själv från ett inlägg i höstas angående nya MBP inför julhandeln där jag hade "analyserat" Mac Buyer's Guide.

"MBP (som tidigare bara bestod av 15" och 17") brukar generellt inte uppdateras på hösten om den blivit uppdaterad på senvåren utan då kommer en uppdatering tidigt på det nya året istället vilket i sin tur betyder att den då kommer att bli uppdaterad under hösten nästa gång. Så är ofta men inte alltid, undantag finns.

MB brukar generellt uppdateras på våren och senhösten. Undantag finns dock."

MBP borde alltså högst troligen uppdateras nu när som helst. MBP brukar uppdateras 3 gånger under 2 år och det är nu det ska ske. Vi får hoppas att fördröjningen beror på att de tänker göra mer än bara speedbumpa och inte bara på iPad-presentationen.
Nya 16:9 skärmar? Inbyggd 3G-simkorthållare? 8 mm tunnare design? Introduktion av Light Peak?

Hoppas, hoppas! I så fall kan jag vänta någon månad till...

*dreglar lite lätt*
Vore najs..men mantrat i huvet säger, att de som finns på marknaden redan är ändå tre steg över den jag har.

Jag skulle gärna se vita tangenter istället dock.. skulle inte skära sig så mot det vita alu-tangentbordet jag tänkte inhandla.. eller att tangenbordet kommer i svart? Det skulle funka bra ihop med min logitech-mus men troligen skaka världen för alla som inrett efter det vita...

O sen.. vad är det med den där svarta kanten? Me not like at all..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 10:25
Ursprungligen av klarabara:

Jag skulle gärna se vita tangenter istället dock.. skulle inte skära sig så mot det vita alu-tangentbordet jag tänkte inhandla.. eller att tangenbordet kommer i svart? Det skulle funka bra ihop med min logitech-mus men troligen skaka världen för alla som inrett efter det vita...

Eller så kommer de att ta bort det fysiska tangentbordet helt, underdelen blir bara en stor touchpad... Det nya svarta...

Och program till Mac OS X kommer iom 10.6.3 bara kunna köpas från AppStore men vi kommer alla bli lyckliga för att det kommer finnas en app som gör att vi själva kan bestämma färg på tangentbor... förlåt, touchbordet...;-)

Ursprungligen av Hallon:

Ovissheten är det värsta.. Det har snackats mycket om jan-feb.. men hur troligt är det egentligen?
Jag är verkligen i behov av en ny dator, men det känns otroligt dumt att köpa nu efter alla heta rykten (ta inte illa upp ollebro. Du hade säkert goda skäl :).
En bit in i februari kan jag vänta.. men hade jag idag vetat att den inte skulle komma för ens i mars/april så skulle jag beställa nu direkt.

Bah!

Jag har vart tvungen att förlita mig helt på iphonen sedan den 10 dec typ. Nu gick det räcka. Dyker nya omm innom två tre veckor har jag ju rätt att lämna tillbaka datorn. Eller två veckor från att jag mottagit den. Kommer det då en om 4 veckor sä är jag ändå nöjd. En skit bra dator får jag ju vilket fall som helst. Får väll vara smartare nästa gång!

Ursprungligen av Ollebro:

Jag har vart tvungen att förlita mig helt på iphonen sedan den 10 dec typ. Nu gick det räcka. Dyker nya omm innom två tre veckor har jag ju rätt att lämna tillbaka datorn. Eller två veckor från att jag mottagit den. Kommer det då en om 4 veckor sä är jag ändå nöjd. En skit bra dator får jag ju vilket fall som helst. Får väll vara smartare nästa gång!

Hur kan du ha rätt att lämna tillbaka datorn för att det kommer nya? Vart har du hittat den informationen?

Ursprungligen av klarabara:

Hur kan du ha rätt att lämna tillbaka datorn för att det kommer nya? Vart har du hittat den informationen?

14 dagars ångerrätt, enligt Distans- och hemförsäljningslagen.
Ångerrätt - Konsumentverket

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-28 15:42
Ursprungligen av Ollebro:

Jag har vart tvungen att förlita mig helt på iphonen sedan den 10 dec typ. Nu gick det räcka. Dyker nya omm innom två tre veckor har jag ju rätt att lämna tillbaka datorn. Eller två veckor från att jag mottagit den. Kommer det då en om 4 veckor sä är jag ändå nöjd. En skit bra dator får jag ju vilket fall som helst. Får väll vara smartare nästa gång!

Ja, det är ju en variant. Dock kommer jag försöka hålla mig i skinnet så länge min nuvarande dator fungerar hjälpligt, vilket verkligen är på gränsen. En av fläktarna är i princip död - vaknar till ibland och låter väldigt illa.

Tisdagar/onsdagar som annars är ganska trista kommer vara sjukt spännande ett tag framöver

Juste, nu gör det nog inget om jag får den nuvarande modellen!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-28 11:58

Tror ni att Apple kommer anpassa sitt A4-chip, som finns i iPad, för kommande MacBooks/Pro's?
Eller använda tekniken för sina kommande laptops, eller kommer det bara finnas för iPad/iPhone/iPod i framtiden tror ni?

Ursprungligen av Drakfot:

Tror ni att Apple kommer anpassa sitt A4-chip, som finns i iPad, för kommande MacBooks/Pro's?
Eller använda tekniken för sina kommande laptops, eller kommer det bara finnas för iPad/iPhone/iPod i framtiden tror ni?

Tror inte det kommer i någon laptop, då försvinner ju möjligheten att köra Boot Camp/Parallells.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-28 12:11

Det är iof sant, missade helt att tänka på det.
Då är det nog mest troligt att det kommer i iP*-rangen (iPod, iPhone, iPad) framöver.

Ursprungligen av Capeman:

Tror inte det kommer i någon laptop, då försvinner ju möjligheten att köra Boot Camp/Parallells.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 00:25

De där Windowsproblemen låter inte som något som går att lösa med nya datormodeller. Att de överhuvudtaget skulle lägga mycket krut på att optimera Windows är en aning osannolikt, men om det sker så sker det nog genom uppdateringar av de drivrutiner som ingår i Boot Camp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-30 01:31

Varför vill ni ha bättre grafikkort?
Jag försöker själv finna en anledning till varför jag skall köpa en modell med fetare grafikkort, men jag verken spelar eller renderar 3D på macen.. Är nyfiken på vilka fler områden grafikkortet används ordentligt.
Min nuvarande plan är att i stället lägga pengarna på SSD-disk och maxat RAM.

Ursprungligen av Rajje:

De där Windowsproblemen låter inte som något som går att lösa med nya datormodeller. Att de överhuvudtaget skulle lägga mycket krut på att optimera Windows är en aning osannolikt, men om det sker så sker det nog genom uppdateringar av de drivrutiner som ingår i Boot Camp.

Ja, och en förbättring av BIOS-emuleringen, antar jag.

Osäker på hur Windows fungerar om det installeras utan Boot Camp. Win 7 har ju stöd för EFI.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 17:13
Ursprungligen av Jerklaren:

Ja, och en förbättring av BIOS-emuleringen, antar jag.

Osäker på hur Windows fungerar om det installeras utan Boot Camp. Win 7 har ju stöd för EFI.

Jag stoppade bara i min windowsskiva, bootade upp och installerade. Sen i med OS X skivan för att installera drivrutiner, fungerar perfekt.

Ursprungligen av Amazon:

Jag stoppade bara i min windowsskiva, bootade upp och installerade. Sen i med OS X skivan för att installera drivrutiner, fungerar perfekt.

Ah, gott. Går det att göra någon variant med flera operativsystem utan boot camp eller kör du bara windows?

Upplever du de problem som har beskrivits, med värme och annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 17:26
Ursprungligen av Jerklaren:

Ah, gott. Går det att göra någon variant med flera operativsystem utan boot camp eller kör du bara windows?

Upplever du de problem som har beskrivits, med värme och annat?

Jag kör både OS X och Windows 7. Använde skivverktyg för att krympa min OS X partition, sen skapade jag en NTFS partition under installationen och installerade. Fungerade både med XP, Vista och Windows 7.

Datorn blir helt klart varmare under Windows.

Adrian kan inte du bara gissa ett datum nu, så jag med glädje kan invänta tills den dagen kommer och köpa den bums med det samma . Sålde min Macbook nu och måste ha den nya nuuu

Ursprungligen av Unbalanced:

Adrian kan inte du bara gissa ett datum nu, så jag med glädje kan invänta tills den dagen kommer och köpa den bums med det samma . Sålde min Macbook nu och måste ha den nya nuuu

Jag skulle gärna gissa på tisdag-onsdag redan den här veckan om det inte vore för att det varit väldigt tyst på ryktesfronten på sistone.

Vanligtvis brukar det läcka ut allt fler rykten inför en uppdatering (ju närmare det kommer desto fler personer måste Apple involvera och desto större är risken/chansen för en läcka), men det var länge sedan det kom något konkret rykte om Apples bärbara. Ingen rykten = troligen ingen lansering nära förestående

Så håll inte andan ännu, det dröjer antagligen ett tag till. Men håll ett öga på Apple Store på tisdagar och onsdagar vid 12-14-tiden svensk tid, historiskt sett är det oftast då den går ner inför en kommande uppdatering.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-01 09:26
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle gärna gissa på tisdag-onsdag redan den här veckan om det inte vore för att det varit väldigt tyst på ryktesfronten på sistone.

Vanligtvis brukar det läcka ut allt fler rykten inför en uppdatering (ju närmare det kommer desto fler personer måste Apple involvera och desto större är risken/chansen för en läcka), men det var länge sedan det kom något konkret rykte om Apples bärbara. Ingen rykten = troligen ingen lansering nära förestående

Så håll inte andan ännu, det dröjer antagligen ett tag till. Men håll ett öga på Apple Store på tisdagar och onsdagar vid 12-14-tiden svensk tid, historiskt sett är det oftast då den går ner inför en kommande uppdatering.

Men nu har alla ryktes sidor fullt upp med att spekulera över iPad.
Då är en Macbook uppdaterings rykte inte så viktigt. Skulle inte förvåna mig om Apple släppte nya Macbooks den här månaden.

//Rob

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-02 09:48

Håll i hatten - idag är det tisdag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 17:08

Är det många som fortfarande kör bootcamp? Jag har fått för mig att de flesta kör i VirtualBox eller liknande i stället för att boota om i windows.

Ursprungligen av Fred!:

Är det många som fortfarande kör bootcamp? Jag har fått för mig att de flesta kör i VirtualBox eller liknande i stället för att boota om i windows.

Det fungerar säkert bra i de flesta fall. Vill man spela eller syssla med någonting annat krävande är det nästan nödvändigt att starta direkt in i windows.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 17:28

Vad har detta att göra med ifall MBP kommer uppgraderas eller inte ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 17:30
Ursprungligen av NBK:

Vad har detta att göra med ifall MBP kommer uppgraderas eller inte ?

Spekulerande i om de tänker åtgära värmeproblemen under Windows, men högst troligt så är det mjukvaran/drivrutiner det hänger på.

Ok då vet jag och tack för att du tar din tid mitt i natten för att just svara på min fråga Du kanske är ledig från jobbet imom. Jag kan faktiskt vänta 30-40 dagar till, tror det måste ha kommit ut då.

Bevaka tråden