Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear Stora + Time Machine

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-29 23:38

Jag köpte i dagarna en NAS, Netgear Stora, som jag tänkte ha dels som backuplösning, men även för att streama musik/video till min PS3. Första steget var att försöka få igång Time Machine med Stora, och jag har försökt utan några större framgångar.

Har aldrig använt Time Machine tidigare och tänkte väl mest höra om det är något som man måste tänka på, speciellt första gången man kör en säkerhetskopiering? Saken är den att det tar evigheter för Time Machine att ansluta till NASen. Har försökt flera gånger, och ett par gånger lyckas Time Machine få kontakt. Då har jag låtit den stå och tugga för att göra en säkerhetskopiering, men det avbryts efter några GB överförda data. Körde först via Airport, men övergick till sladd efter att försöken misslyckats några gånger.

I Finder går det alldeles utmärkt att mappa upp NASen för åtkomst till mappar, och jag kan lägga över filer utan problem. Dock verkar det strula med Time Machine. Jag skulle gärna använda Time Machine, tillsammans med att jag vill lägga över filer manuellt (för åtkomst via PS3). Jag kommer alltså ha en del filer duplicerade, men det ser jag inte som något problem.

Någon som har idéer om vad som kan vara fel?

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-01 21:02

Du talar om att använda NAS:en till att streama till PS3. Vilken formatering har du på NAS:en? Så vitt jag vet bör den vara formaterad enligt MAC-standard (HFS+ Journald).

Kanske denna länk kan hjälpa:
Mac OS X 10.5: Time Machine stops backing up to external disk

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-04 00:30

Jag fick det faktiskt att rulla efter några omstarter (både av router, NAS och dator). Tror att boven i spelet är min router som faktiskt titt som tätt har startat om när jag har kört Time Machine, eller kopierat stora mängder filer till NASen.

Det funkar för övrigt kanon att streama film och musik till PS3, dock fixar Netgear Stora inte att spela upp .mkv-filer t.ex.

Till nästa fråga... Jag köpte även en ny hårddisk till min Macbook och satte ikväll i den. Har försökt att återställa till en Time Machine kopia som ligger på min NAS (som alltså är en Samba-disk, smb://), men när jag kör Migration Assistant dyker inte någon enhet att återskapa från upp.

Jag har mountat enheten där Time Machine har sparat filerna, och ser den på skrivbordet. Men jag antar att det inte är meningen att gå smärtfritt om man inte kör Apple rakt igenom... Har Googlat halva kvällen, testat en hel del tips, men utan några större framgångar. De flesta tar endast upp hur man sparar Time Machinekopior till en smb-enhet, inte återskapar från dem...

Det jag vill göra är att återställa mina filer. Om det finns något annat sätt än Migration Assistant så använder jag gärna det. Tips, tankar, idéer?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-17 22:47

Om någon var inne på samma spår kan jag bara säga att jag gav upp Time Machine-försöken efter en vecka och installerade istället CrashPlan. Det verkar gå bra att köra backuper och filerna hittas i Restore-läget (vilket inte Time Machines Migration Assistant lyckades med). Så jag kör med det istället och hoppas på att det funkar till nästa gång jag ska återställa.

• Medlem
  • 2009-12-29 00:42

Hej tHorSeYE

du verkar vara en av få Macanvändare med en en Stora! Undrar bara om du har långsamma nedläsningstider från storan till dator vid tex uppspelning av film eller så?

Timemachine vill inte alls hitta storan inte en ens vanlig backup fungerar och jag har följt anvisningarna

I övrigt har jag nästan gett upp med denna produkt.

Jag har lagt över hela mitt Itunes bibliotek på Storan på ca 30gb och det funkar men segt att byta låt och att överhuvudtaget läsa ifrån Storan.

En bra sak är att Itunes på storan delas ut till andra uppkopplade datorer som i mitt fall en minimac som är kopplad till Stereon. Tyvärr utan spellistor. Tyvärr funkar inte detta längre heller varför vet jag inte men måste vara en uppgradering jag gjorde för inte så länge sen (och rent krasst är det mest spotify som går här hemma)

Jag har även lagt över filmer som i princip inte går att titta på ifrån Storan eftersom hela filmen måste laddas ner först och det tar lååång tid. Under tiden står det att Quicktime "ej svarar"

Försökte nu att skapa iPhoto bibliotek på Storan men då man återstartar iPhoto med det nya biblioteket är Storan låst och ej tillgänglig, trist.

Netgear har ju en bra supportlinje som svarar snabbt men som i princip inte har en susning om hur detta skall funka på mac.

Har fått försöka hitta hjälp på nätet men snubblade då över nästa tråkighet, Storan fungerar inte med Snow Leopard! Det är bara lathet att jag inte redan uppdaterat...och tur kanske

Nej för min del verkar det vara dags att reklamera,

Time Machine kan inte återställa alla filer. Tips?

Jag har bytt hårddisk på min Macbook och återställa filer från time machine backup. Efter ungefär 60% har kopieras/återställts så säger den något i stil med att "kan inte återställa filer" och ber mig börja om. Varpå det händer igen.

Jag startar datorn från installationsskiva och har min säkerhetskopia på extern hårddisk (inte Time Capsule). Jag har även provat att först installera Mac OS (har Leopard) och sen återställa system, men det funkar inte heller.

Är det någon som har nåt tips

1
Bevaka tråden