Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD-film från Ixuskamera - Hur redigera?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-10-30 08:53

Jag har en Ixus 110 IS som även kan filma i HD. Dock får jag inte till det riktigt när jag ska redigera filmerna. Har provat både i Final Cut Express 4 och i Premiere CS4. I det förstnämnda så finns det ett val för 720 HD, men det verkar som att allt jag lägger in måste renderas för att kunna visas i timelinen. I Premiere så finns någon HD-variant med, men den heter typ DVCPro eller något, och jag fick en känsla av att den inte funkar så himla käckt med just filmerna från Ixusen. iMovie (senaste) vill jag inte bemöda mig med då jag tycker det är superhämmande. Gamla iMovie är även det begränsat.

Så - det här med renderingsfrågan. Kan det gå per automatik eller finns det andra vägar runt detta? Samt - vad ska jag välja för "mall" när jag ska redigera Ixusfilmerna där?

Mvh Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 12:12

Hej
jag har en Canon PowerShot 220IS och den filmar också i HD men jag importerar i iPhoto och redigerar det direkt i iMovie. Jag kör iLife 09 och det funkar klockrent.
Jag har inte testat det i Final Cut eller Premiere men funkar filmerna i QuickTime brukar det funka i FCP.
Vad har du ställt in för codec, format etc i FCP?

1
Bevaka tråden