Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voddler för Mac finns för nedladdning

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ht-tower:

Är det bara jag som inte kan avsluta vnet processen?

Kan inte göra det via den sk voddler tray, händer ingenting när jag väljer stäng av där... Jag kan tom avsluta voddler tray och logga in på voddler utan problem, det enda är att voddler inte kommer ihåg mig som användare...

Det går inte heller att tvångsavsluta vnet... det är borta ett par sekunder och så kör den igång igen

Någon som har en lösning?

Samma händer för mig. Har inte heller någon lösning.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-13 23:05

Verkar finnas ett enklare sätt att hantera Voddler nu. Upptäckte att det, efter en omstart har dykt upp en kontroller i topbar.

Ursprungligen av studiox:

Verkar finnas ett enklare sätt att hantera Voddler nu. Upptäckte att det, efter en omstart har dykt upp en kontroller i topbar.

Den kontrollern är Voddler Tray som diskuterats tidigare i tråden. Grejen är att den inte verkar fungera som man tror att den ska. Välj Stopp men vnet fortsätter att jobba. Välj Quit och programmet stängs. Om du vill öppna det igen är det inte helt lätt att hitta. Voddler Tray känns inte riktigt färdig än.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-15 01:09
Ursprungligen av M. Sundbom:

Den kontrollern är Voddler Tray som diskuterats tidigare i tråden. Grejen är att den inte verkar fungera som man tror att den ska. Välj Stopp men vnet fortsätter att jobba. Välj Quit och programmet stängs. Om du vill öppna det igen är det inte helt lätt att hitta. Voddler Tray känns inte riktigt färdig än.

Måste ha missat dom inläggen i den här tråden Men ja, den verkar faktiskt inte fungera. Minst lika illa - den lägger sig i min docka också, som ett program - Hur tänkte man då?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-14 10:13

Vi skall ha i åtanke att voddler för mac är i Alpha stadiet

Software release life cycle - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Oregistrerad
  • 2009-11-15 01:10
Ursprungligen av Csoft:

Vi skall ha i åtanke att voddler för mac är i Alpha stadiet

Software release life cycle - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja, det säger dom, men som jag sagt tidigare i tråden, om du döper ett program till 1.1 så kan det ALDRIG anses vara alpha. Sen kan man ju ta ett citat från wikipedia:

"In software testing terminology alpha testing is done by the client in the presence of the tester or developers and the test environment is not open for the end user."

Voddler tycker visst annorlunda

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-15 04:57

Som sagt av mig iaf, tidigare i denna tråden - Voddler-utvecklarna är inte riktigt riktiga.

Sen jag installerade Voddler för 11 dagar sen har min dator varit totalbuggig. Notera att jag inte ens har kört programmet. Fick tipset att gå in i systemmeddelanden och där dyker en jä**a massa voddler upp och den där Christoffer Nordvall som också dyker upp som användare (känns ju sådär stabilt...):

"2009-11-17 16.01.32 com.voddler.vnet[51] 2009-11-17T15:01:32 vn_conn ERR (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../framework/connection/connection.c,513) v: Failed to send the udp message. size: 20, sentSize: -1, error: No route to host "

Jag försöker bara bli av med skiten nu. Hoppas jag lyckas, annars får jag nog starta om med att formatera hårddisk och lägga på färskt system. Inte så kul. Tack för det, Bredbandsbolaget!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-17 21:58
Ursprungligen av egenfirma:

Sen jag installerade Voddler för 11 dagar sen har min dator varit totalbuggig. Notera att jag inte ens har kört programmet. Fick tipset att gå in i systemmeddelanden och där dyker en jä**a massa voddler upp och den där Christoffer Nordvall som också dyker upp som användare (känns ju sådär stabilt...):

"2009-11-17 16.01.32 com.voddler.vnet[51] 2009-11-17T15:01:32 vn_conn ERR (/Users/christoffernordvall/osx/voddler_net_source/vnet/../framework/connection/connection.c,513) v: Failed to send the udp message. size: 20, sentSize: -1, error: No route to host "

Jag försöker bara bli av med skiten nu. Hoppas jag lyckas, annars får jag nog starta om med att formatera hårddisk och lägga på färskt system. Inte så kul. Tack för det, Bredbandsbolaget!

Det var som tusan. Även om jag avinstallerat Voddler sedan jag sist skrev här, dvs vnet är inte igång och ej heller annan voddlerprogramvara, så ser jag nu att också på min maskin rullar någon voddlerkvarleva. I systemmeddelanden går en slinga som säger:

2009-11-17 21.54.50 com.apple.launchd[1] (com.voddler.vnet[43505]) posix_spawn("/usr/bin/vnet", ...): No such file or directory
2009-11-17 21.54.50 com.apple.launchd[1] (com.voddler.vnet[43505]) Exited with exit code: 1
2009-11-17 21.54.50 com.apple.launchd[1] (com.voddler.vnet) Throttling respawn: Will start in 10 seconds

om och om igen.

Vad ska man göra för att bli av med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 16:52
Ursprungligen av foxcat:

Det var som tusan. Även om jag avinstallerat Voddler sedan jag sist skrev här, dvs vnet är inte igång och ej heller annan voddlerprogramvara, så ser jag nu att också på min maskin rullar någon voddlerkvarleva. I systemmeddelanden går en slinga som säger:

2009-11-17 21.54.50 com.apple.launchd[1] (com.voddler.vnet[43505]) posix_spawn("/usr/bin/vnet", ...): No such file or directory
2009-11-17 21.54.50 com.apple.launchd[1] (com.voddler.vnet[43505]) Exited with exit code: 1
2009-11-17 21.54.50 com.apple.launchd[1] (com.voddler.vnet) Throttling respawn: Will start in 10 seconds

om och om igen.

Vad ska man göra för att bli av med det?

Verkar som voddlers launchd-script försöker dra i filer som inte finns längre. Kolla i /Library/LaunchDaemons efter voddlerfiler att slänga.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-19 21:56
Ursprungligen av acke:

Verkar som voddlers launchd-script försöker dra i filer som inte finns längre. Kolla i /Library/LaunchDaemons efter voddlerfiler att slänga.

Jepp, där fanns mer att slänga. Borttaget och nu är det inget som loopar mer. Tack!

  • Oregistrerad
  • 2009-11-18 09:32

Det borde vara så att du faktiskt inte lyckats avinstallera vnet korrekt för i så fall borde den rimligtvis försvinnna från launchd.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-11-18 16:55

shit, tycker den här tråden är läskig.. Jag väntar iaf med Voddler ett tag till.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-18 19:17
Ursprungligen av odis:

shit, tycker den här tråden är läskig.. Jag väntar iaf med Voddler ett tag till.

Kan jag få dina popcorn med ?

Jag har också problem med att se filmerna, jag får bara se reklamen, sedan kastas jag ut. Föregående version fungerade felfritt för mig. Har försökt att ta bort och installera om på nytt men inte lyckats. Någon som har något bra tips?

Med den nya klinten fungerar det bra

Ursprungligen av jonas c:

Med den nya klinten fungerar det bra

Japp, det gör det. Var bara att installera över den gamla till skillnad från den förra uppdateringen som skapade en del problem.

Dessutom verkar Voddler Tray fungera som förväntat nu:
1. Start/Stop startar respektive stänger av vnet (i förra versionen hände ingenting)
2. Finns nu endast i menyraden och syns alltså inte längre som om Voddler Tray vore ett öppet program.
3. Det finns nu också menyval för att uppdatera eller avinstallera Voddler (har ännu inte testat dessa).

Filmutbudet är fortfarande litet, med några få nytillkomna titlar. China Town var dock kul att se om.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-21 20:41

Jag måste säga att jag gillar Voddler. Visst - det är ganska buggigt än så länge, men det är ju lite vad man får när man är en early adopter...

Om utbudet breddas och de fixar buggarna så programmet fungerar som man förväntar sig så känns det som det kan bli en klar hit!

Problem med att voddler hänger min mac

Är det fler som har haft problem med mac:en hänger sig? Gick inte att tvångsavsluta. Tips?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-30 20:19

Yay! Nu har Voddler släppt en ny version igen! Ser klart mer slimmad ut! Najs! (släpptes tidigare idag 30/11)

MEN... Ett ganska stort och väldigt irriterande men - De har fått för sig att använda varningsljudet när man trycker varenda jäkla tangenttryckning!
FANTASTISKT irriterande!!

Visst, jag kan byta varningsljud till något snyggt klickljud som passar bättre i voddler - men varningsljud ska ju vara just det - ett varningsljud. Om jag byter till något mer diskret blir jag ju inte varnad när något program (alla andra än Voddler då) vill varna mig...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-30 20:24

Efter byte av ljud bytte till mitt förtret inte Voddler ljud först... Det krävdes en omstart av programmet. Och sen lät ljudet ett par tangenttryckningar för att sedan sluta. Trevligt att det slutade, men nu sitter jag bara och väntar på att det ska börja igen...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-12-02 11:04

Ser riktigt bra ut, fick en inbjudan igår och har testat lite. Dock så tog det en stund innan jag fattade att allt styrdes från tangenbordet, försökte klicka i rutan för användarnamn och lösenord och det fungerade inte, tänkte att detta är en riktig alpha version..Men efter lite pillande så fungerade det. Snyggt användargränssnitt, så precis Jakten på Röd Oktober..Kul och se om de lyckas få ett bra utbud..

VoddlerTray kan ni ta bort genom att gå Systeminställningarna för Mac OS, klicka Konton (ditt eget konto är förvalt), klicka startobjekt till höger, markera VoddlerTray eller vad det heter i listan, klicka på minusknappen nedanför listan med startobjekt.

Att voddlers nätverksgrej körs oavsett om Voddler är igång eller ej kan ni fixa genom att öppna Finder, klicka på hårddisken i listan till vänster, gå till /Bibliotek/LaunchAgents och kasta filen vnet.plist (Finder kommer be om lösenord). Töm papperskorgen. Vnet kommer nu inte längre starta automatiskt (men den är fortfarande igång).

För att döda den vnet som körs just nu, öppna terminalen och skriv in

sudo killall -9 vnet

(terminalen ber om lösenord) eller starta om datorn.

När ni ska köra Voddler, öppna terminalen och skriv in

vnet

och tryck enter.
Låt texten rabbla i några sekunder, lämna sedan terminalen (stäng den inte, men att gömma eller minimera den går bra), öppna sedan Voddler. När ni tittat färdigt på Voddler, stäng terminalfönstret (vilket också stänger av vnet). Klart!
Observera att vnet måste vara igång när ni startar Voddler, annars kommer programmet visa ett felmeddelande. När detta händer, stäng av Voddler och se till att starta vnet via terminalen. Starta sen Voddler igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-06 14:11
Ursprungligen av gusax840:

VoddlerTray kan ni ta bort genom att gå Systeminställningarna för Mac OS, klicka Konton (ditt eget konto är förvalt), klicka startobjekt till höger, markera VoddlerTray eller vad det heter i listan, klicka på minusknappen nedanför listan med star...

nice, tack för det inlägget!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-18 11:48

Funkar riktigt bra tycker jag. Lite fler och nyare filmer bara, så....

Fick en inbjudan häromdan. Klienten fungerar inta alls. Esc är det enda som nästan fungerar i navigationen. Om man har tur går det att få till Quit. Dvs efter cmd Q så kraschar programmet. Annars är det omstart av dator som gäller. Inte så mycket filmtajm här inte..

edit. iMac 24" Alu Intel 2,4 4GB 10.5.8

Nu kraschar det alldeles utmärkt av sig själv efter några sekunder. Toppen! Vad är det här?
Det är en för dagen uppdaterad version som dök upp i V-tray.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 13:26

Vilket uselt utbud. Det här måste de fixa annars är det dödsdömt. Idag är det ett skämt. Läste att Voddler har knytigt upp ett stort filmbolag nu i veckan tror jag.

Funkar mycket bra här. Men utbudet kommer nog att fixas tilll. Det är trots allt en beta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 13:53

Måste fixas till annars är tjänsten död. Hoppas också att de inte kommer gömma sig bakom beta-stämpeln allt för länge för att mörka sitt usla utbud.

Bevaka tråden