Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaproblem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-10-31 18:47

Jag har i min villa följande utrustning. En Airport Extreme (AEBS) v.7.3.2, en Airport Express (AE) v7.3.2 och en AppleTV (ATV) v2. AEBS:n står i ena sidan av huset och på andra sidan (ca 20 meter bort bor min iMac. Mittemellan dessa står min stereo med AE:n inkopplad. I AEBS:n sitter även en 1TB USB-disk. Väggarna är masonit så ingen betong i min villa

Problemet jag har är med prestanda mellan iMacen och AEBS:n. Som ni ser av bifogad skärmdump. De två enheterna som ligger på 130 i hastighet är ATV:n och AE:n. Den lilla stackaren på 39 är min iMac. Hastigheten mot USB-disken i AEBS:n varierar kraftigt över en dag men som bäst kan jag nå upp till 3MB/sek.

Mitt nät är ett 802.11n (802.11b/g-kompatibel) eftersom att jag ibland behöver köra in min iPhone i nätet också och den klarar inte 'n'. Jag har letat runt bland olika kanaler för att hitta minst störning osv men jag tycker inte det skiljer så mycket mellan de "bra" kanalerna. Jag har massor med drop-outs mot AEBS:n (därav firmware 7.3.2 eftersom 7.4.x verkligen suger för mig).

Jag känner att jag börjar köra fast. Har ni några tips på bättre setup än nuvarande som skulle kunna bättre prestanda eller allmänna tips/råd på sånt som kan skapa lite fart och stabilitet i nätverket? Jag ber om ursäkt för om frågan varit uppe förut men jag har försökt söka men inte lyckats hitta någon relevant information.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-31 21:59

Det kanske är en självklarhet men har du satt expressen att utvidga nätet eller har du satt extremen på det? Extremen borde agera "main" och expressen borde agera "relay" i ditt fall.

Länkhastigheten beror inte på om iPhonen är ansluten? Har du senaste versionen av Extremen och Expressen?

Edit: Vad som slår mig är alltså att Expressen oavsett modell inte borde ha möjlighet att sända g och n simultant, vilket gör att den del av nätverket som Expressen utgör borde växla ned till g så snart en g-enhet är ansluten. Det står ju inget om det på Apples hemsida och detsamma gällde ju Extremen tills dess att den fick en/flera extra antenn-/er). 39Mbit matchar ju 54Mbit ganska bra...

Senast redigerat 2009-10-31 22:10
  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-11-01 07:52

Extremen är main och Expressen sitter som "utöka ett trådlöst nätverk". Vad jag förstår av denna set up så kommer min iMac att koppla sig dit den får bäst signal, i detta fallet mot Extremen. Signalen mot Expressen är nämligen ännu sämre.

Vad gäller ev. skillnad när jag kör min iPhone i nätet så kan jag inte se det på hastigheten, den varken går upp eller ner när jag kopplar i och ur iPhonen.

Skärmdumpen bifogad är från Extremen, samma bild från Expressen skulle visa att den bara är kopplad mot Extremen. Min iMac går alltså inte direkt mot Expressen förutom via ex. AirTunes. Jag provade dock för grejen skull att koppla ur Expressen helt och bara köra Extremen och signal/hastighet ligger kvar på samma, enligt mig, låga nivå.

1
Bevaka tråden