Jag har i min villa följande utrustning. En Airport Extreme (AEBS) v.7.3.2, en Airport Express (AE) v7.3.2 och en AppleTV (ATV) v2. AEBS:n står i ena sidan av huset och på andra sidan (ca 20 meter bort bor min iMac. Mittemellan dessa står min stereo med AE:n inkopplad. I AEBS:n sitter även en 1TB USB-disk. Väggarna är masonit så ingen betong i min villa
Problemet jag har är med prestanda mellan iMacen och AEBS:n. Som ni ser av bifogad skärmdump. De två enheterna som ligger på 130 i hastighet är ATV:n och AE:n. Den lilla stackaren på 39 är min iMac. Hastigheten mot USB-disken i AEBS:n varierar kraftigt över en dag men som bäst kan jag nå upp till 3MB/sek.
Mitt nät är ett 802.11n (802.11b/g-kompatibel) eftersom att jag ibland behöver köra in min iPhone i nätet också och den klarar inte 'n'. Jag har letat runt bland olika kanaler för att hitta minst störning osv men jag tycker inte det skiljer så mycket mellan de "bra" kanalerna. Jag har massor med drop-outs mot AEBS:n (därav firmware 7.3.2 eftersom 7.4.x verkligen suger för mig).
Jag känner att jag börjar köra fast. Har ni några tips på bättre setup än nuvarande som skulle kunna bättre prestanda eller allmänna tips/råd på sånt som kan skapa lite fart och stabilitet i nätverket? Jag ber om ursäkt för om frågan varit uppe förut men jag har försökt söka men inte lyckats hitta någon relevant information.