- Tolvan
- Medlem ●
- Göteborg
Hej!
Jag ska köpa en ny videkamera och jag vill att den ska kunna spela in i HD. Om jag söker på prisjakt.se så kan man filtrera videokameror på "Videofilformat". Vilkar videofilformat stöds av iMovie 09' för att man ska kunna importera och redigera sina filmer? Jag vill helst slippa att konvertera videofilformat från ett format till ett annat.
Konvertera _måste_ du göra innan redigering... Och du _skall_ ha något format som lagras på kort eller hårddisk, inte band... Full HD är det som gäller för framtiden, inget annat...
Varför? All info du behöver finns i dessa fina trådar:
http://www.99.se/videoproduktion/255285-full-hd-kamera-fungerar-med-mac.html
http://www.99.se/videoproduktion/271266-tips-pa-digital-videokamera-ca-5-000kr.html
http://www.99.se/videoproduktion/249146-hur-redigera-h264-film.html
http://www.99.se/videoproduktion/261350-hd-redigering-i-nya-imac-i-imovie.html
http://www.99.se/videoproduktion/263537-konvertera-avchd-pa-enklaste-vis.html
http://www.99.se/videoproduktion/264321-hd-kamera-panasonic-sd100-imovie-4-0-1-a.html
Men förlorar man inte massa kvalité när man konverterar, får ohanterliga filstorlekar m.m? Jag har nästan enbart haft dålig erfarenhet av konvertering i detta sammanhang. Finns det inga kameror som skriver direkt i ett format som stöds av iMovie? Vilka format stöder iMovie förrästen, är det bara .mov?
HD-material som filmas och sparas i AVCHD (ett H264-komprimeringsformat) - vilket de flesta HD-kameror för konsumentbruk gör - går inte att redigera i realtid på maskiner för rimliga pengar. Ja kanske inte ens om du hostar upp flera hundra tusen. Så filmerna måste först konverteras till något snällare för datorn. Och då svullar filerna något kopiöst, ja. Bara att skaffa en extra hårddisk. Men som sagt, läs gärna lite i trådarna ovan. Allt står där. Läs i synnerhet inlägg av Zimmerman - han kan han.
Annars får du väl köra med en gammal DV-kamera. Då funkar det rätt av även på en gammal G3 eller G4. Självklart kommer filmerna i standard-PAL inte att se bra ut på din (framtida?) platt-tv, och framtida generationer kommer inte att vara särdeles imponerade av kvaliteten... Men lätt att redigera är det!
Lycka till! Själv har jag en Sony Full-HD (1080i, ej p) som filmar AVCHD på SD-kort. Man kan stuva om, radera och trimma filmklipp direkt i kameran (dvs de renderas ej om - med följd att klippen sker efter varje Group Of Pictures / GOP och därmed inte kan justeras med bildruteprecision). OK för grovredigering om man följt den gamla men goda devisen att "klippa i kameran" vid filmögonblicket.
Funderar på att skaffa en Sony VRD-MC10. Kan både bränna över AVCHD på DVD och utföra enklare redigering samt spela upp AVCHD. Detta då jag inte har en bluray eller ps3 för att spela upp materialet. Familjens nuvarande datorer är också för klena för uppspelning. Tyvärr finns modellen ännu inte för PAL (MC5/MC6 kan bränna AVCHD men ej spela upp). Sony Japan Intros VRD-MC10 DVD Burner | Sony Insider VRD-MC10 Release Date Pushed Back | Sony Insider Också bra om man vill dra över gammalt analogt material men inte orkar/inte behöver böka med import till datorn samt inte redan äger en DVD-recorder.
I en annan tråd står nämnt om mediaspelare som stöder HD mer eller mindre smidigt. Läs från post #5 och framåt i http://www.99.se/videoproduktion/271266-tips-pa-digital-videokamera-ca-5-000kr.html
Jag tycker dock attt när det kommer till vilken kamera bör jag välja trådar, så blir dom oaktuella på nån månad ibland så det är okej att skapa nya.
Jag köpte nyligen en Sony Handycam AVCHD med 120GBs hårddisk, den spelar in i nått .MTS-format som jag inte riktigt har koll på hur det är utformat, men kameran har fungerat mycket bra hitintills och känns mycket prisvärd. De flesta in och utgånngar finns t.ex.
Detta är den nya standarden för låååång framtid - vill man köpa en "framtidssäker" kamera idag så håller man sig till detta:
1. 1920x1080p.
2. AVCHD (Mpeg4/H264)
3. Secure Digital-kort. Inga rörliga delar.
I övrigt motsvarar alla märken varandra i samma prisklass. Märke spelar föga roll - förutom estetiska värden. Två saker bör man dock tänka på:
1. Vill man att filmerna ska kunna visas utanför en dator - t.ex. på DVD eller sändas - så bör kameran vara "PAL" - alltså filma 25 bilder i sekunden. Inte 30 som i USA, Japan och några andra ställen.
2. Vill man filma genom en sökare som seriösa filmare - eller räcker det med att höfta till det med LCD'n?
Detta är den nya standarden för låååång framtid - vill man köpa en "framtidssäker" kamera idag så håller man sig till detta:
1. 1920x1080p.
2. AVCHD (Mpeg4/H264)
3. Secure Digital-kort. Inga rörliga delar.
I övrigt motsvarar alla märken varandra i samma prisklass. Märke spelar föga roll - förutom estetiska värden. Två saker bör man dock tänka på:
1. Vill man att filmerna ska kunna visas utanför en dator - t.ex. på DVD eller sändas - så bör kameran vara "PAL" - alltså filma 25 bilder i sekunden. Inte 30 som i USA, Japan och några andra ställen.
2. Vill man filma genom en sökare som seriösa filmare - eller räcker det med att höfta till det med LCD'n?
Grymt bra info tack!
För mig räcker det med att använda LCD'n endast.
... I övrigt motsvarar alla märken varandra i samma prisklass...
Själv är jag helt novis på videokameror. Jag har dock velat spela in musikframföranden ibland. Och då är det trist att vara låst till den inbyggda mikrofonen.
Jag tycker det verkar som om alla leverantörer har gjort en konspiration om att absolut inte ha ljudingångar alls. Helst ingen mikrofoningång heller. Då jag tittade på Cyberphoto för ett tag sedan var det väldigt få modeller som hade mikrofoningång, och då kostade de massor. Men nu hittade jag några Canon som skilde ut sig.
Varför har tillverkarna gjort såhär? Elektroniken de sparat kan väl knappast ha kostat något i sammanhanget. Jag fattar att de flesta konsumenter inte bryr sig men om en tillverkare gör flera modeller kunde väl "prosumer"-modellen ha lite mer features?
Panasonic's kameror har oftast mick-ingång. Annars skulle jag aldrig köpa en. Min lilla SD100 har ingång. SD300 som omnämns i denna tråd har mickingång. Men...dom billigaste har det inte - dom har nästan ingenting alls å andra sidan :-D. Är man en filmare som t.ex. vill ta in bättre ljud och ha extern mick så är man inte längre en vanlig Svensson-filmare enligt tillverkarna (deras bedömning är helt rätt tycker jag). Då får man ladda upp med mera pengar och satsa på sitt intresse.
Jisses - dom enkla billiga kamerorna har ju inte ens sökare! Det är verkligen extremt för oss gamla filmare. Aldrig i hela vårat liv trodde vi att det skulle tillverkas video/film-kameror utan sökare. Det är helt absurt för oss - som en bil utan ratt liksom...En del dyrare kameror har inte heller sökare - jag fattar det inte...för mig absurt att någon skulle lägga ut 6-8000 kr (då är man ju intresserad av videoproduktion) för en kamera och inte ens få med en sökare :-D. Otroligt! Sinnesjukt! Men...men...världen är ju skruvad in absurdum nuförtiden...inget är vad man tror att det ska vara...
Själv är jag helt novis på videokameror. Jag har dock velat spela in musikframföranden ibland. Och då är det trist att vara låst till den inbyggda mikrofonen.
Jag tycker det verkar som om alla leverantörer har gjort en konspiration om att absolut inte ha ljudingångar alls. Helst ingen mikrofoningång heller. Då jag tittade på Cyberphoto för ett tag sedan var det väldigt få modeller som hade mikrofoningång, och då kostade de massor. Men nu hittade jag några Canon som skilde ut sig.
Varför har tillverkarna gjort såhär? Elektroniken de sparat kan väl knappast ha kostat något i sammanhanget. Jag fattar att de flesta konsumenter inte bryr sig men om en tillverkare gör flera modeller kunde väl "prosumer"-modellen ha lite mer features?
Det är helt absurt för oss - som en bil utan ratt liksom..
Kan du förklara varför det är så dåligt att filma med endast display. Jag hkan förstå att det blir mindre skakigt när du filmar i sökare men annars är det ju samma innehåll du ser på displayen.
Jag har Canon Legria HF S10 och är sjukt nöjd. Bildkvalitén är super. Skaffade den inte endast för HD utan mera för att den klarar att filma i sämre ljus utan att börja brusa för mycket.
Minnet på 32GB räcker bra, skulle det inte göra det så finns också en minneskortsplats.
Enda negativa är väl batteritiden, som kunde vara lite bättre.
Panasonicen så klart. Den har 3 chip (3 st. kvarttums CMOS!) och sökare. Inte jämförbar med dom andra egentligen.
Nå - jag är ju en Pana-man och Panasonic älskar Mac. Har en HDC-SD100 privat - denna nya har större chip (1/4) så jag suktar efter den...men jag väntar till nästa version kommer som har 24mbps (AVCHD 4.1). Då slår jag till...igen...ger då bort SD100 till exfrun (hon får också alla Macar när jag köper nytt :-).
17mbps - som alla kaerorna har - är egentligen för lite för 1080p. Det blir artefakter i bilden - ganska grymma om ni frågar mig. Stills går inte att använda pga artefakterna - när det rullar syns dom mindre. Sämre ljus ökar också artefakterna så klart (och brus). Jag tror att 24 mbps kommer att räcka för en bra 1080p-bild - för privat vill säga. Professionell HD handlar om 400 mbps och uppåt - det är ju en annan femma och SD-kort går bort.
"17mbps - som alla kaerorna har - är egentligen för lite för 1080p." - nu vet jag inte om du syftade på Panasonic-modellerna specifikt, för min Canon fixar 24Mbits/sek.
Shit. Det hade jag ingen aning om! Så Canon har hoppat upp ett snäpp. Ser du skullnad på kvaliteten? Kan dator/mjukvara ta in materialet?
"17mbps - som alla kaerorna har - är egentligen för lite för 1080p." - nu vet jag inte om du syftade på Panasonic-modellerna specifikt, för min Canon fixar 24Mbits/sek.
Jag har inte jämfört så mycket mellan de olika bitrate-lägena.
Det är inget problem med att importera till iMovie, men att dela ut i 1080 går inte rakt av.
Lite handgrepp krävs.
Creating higher-quality HD video with iMovie '09 David Glover
Nej, och vad ska de hitta på sedan? Filma med en stillbildskamera?!?
Det som skrivs ovan om konvertering och intermediate codecs är korrekt och att rekommendera.
Men... det har flutit lite vatten under broarna också. T ex så accelererar de senaste MacBook Pro:arna H.264 hårdvarumässigt via Quicktime X i Snow Leopard.
För ett seriöst arbetsflöde (speciellt om man vill hålla på med color grading) kör man alltid en intermediate, MEN jag kan klippa mina originalklipp från min 5D mkII (H.264 1920x1080 @40 MBit) helt flytande på min MacBook Pro både i Final Cut och i iMovie 09.
Jag nämner det som kuriosa om det är nån som leker med tanken på att köra MBP och undrar om det fungerar med moderna videokameror. De nya MBP:arna har ju dessutom SD-kortplats, så det är bara att trycka in kortet och köra....
Om man "bara" vill trimma ner, sammanfoga, lägga på lite titlar, transitions och sånt (light editing så att säga), så går det alltså bra med H.264 på MacBook Pro.
Men då förblir ju färgrymden 4-2-0 också.
Ha det....
Låter finemang! Nu är det bara en MBP som fattas...
Innebär trimningen att det kan ske på bildrutenivå?
Ja, men det gör det alltid.
Det är bara det att med en long GOP så måste CPU:n räkna ut de mellanliggande framsen "on the fly"- och det är det som är så krävande.
Det är inte så att om du klipper mitt emellan två I-Frames, så får du ditt klipp någon annanstans bara för att där inte var en "riktig" frame.
Precis som när du tittar på en H.264 när bildrutorna skapas medan du tittar.
När H.264 och HDV var nytt var det en hel del problem i redigeringsprogrammen, men mycket av det är löst nu och de flesta (tror jag) stödjer HDV native och Final Cut och iMovie stödjer H.264 native. Det finns säkert andra, men jag vet att Appleprogrammen gör det. Tror Premiere CS4 gör det också.... kanske redan CS3??
Man klipper ju egentligen aldrig i hårdkomprimerad GOP (t.ex. AVCHD) - det packas upp till en cachefil som ligger och bubblar i RAM, grafikkort och/eller på HDD'n. När editeringen är gjord så packas det ner igen. Intermediate i realtid kan man säga. Att detta nu går att göra i en MBP låter ju sensationellt - inte för att det påverkar mitt sätt att jobba.
Jo...men jag orkar inte utveckla det...det är så självklart liksom...det går inte ens att jämföra. Prova själv så förstår du. Någon annan kanske orkar rada upp orsakerna till att alla proffskameror - still, video, film - har sökare och alltid kommer att ha det. Varför har vi ratt i bilen när första joysticken kom för 50 år sedan?