Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modifiera meta-data i bilder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har efter ett missöde satt igång att på nytt lägga in bilder i Shoebox..
Jag ska lägga in från en extern disk (alla får inte plats på interna) och då kan man inte välja att den ska ta datumet direkt från mappen bilderna ligger i.

Det ställer till med en massa extra-jobb att meta-taggarna inte verkar vara korrekta.. en del för att datumen i kamerorna inte var riktiga från början.

Så min fråga är om man kan sätta dit "created"-datum på nytt? För de saknas på hela 2004 och 2005.. och det är mååånga bilder.. istället tar shoebox modifierat-datumen och sätter in vilket blir helt kaos..

Man kan ändra dessa datum i shoebox men det är inte alls vidare effektivt..

Hittade det här; http://www.limit-point.com/Utilities/Miana.html
Skulle vara perfa om man kunde använda datumet redan i mapp-namnet annars blir det ju att skriva in alla datum på nytt..

Jag har pillat med Automator förut för att ändra datumen på mapparna fotona ligger i och det vore super om man på nåt vis kunde få dessa datum att lägga in i metadatan...

Någon som har förslag?
Mycket mycket tacksam för all hjälp.

Jag hittade workflow-action som visserligen inte tillät att lägga in datum från andra håll men det var ändå ganska smidigt. Download Touch Files.action 1.0 - An Automator action that allows you to change the date created and/or date modified of the specified files/folders. - Softpedia

Hoppas jag slipper göra om den här proceduren igen..

Du sökte inte här?

http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-foer-att-processa-bilder-till-bestaemda-bredder-foer-tex-bloggar-tryck-mm.html

http://www.99.se/digitalfoto/25888-aendra-exif-data.html

http://www.99.se/adobe-macromedia/25053-hur-automatisera-spara-file-info-fran-pshop-7-applescript-ps-action.html

Om du öppnar Applescript-redigerare och väljer Arkiv > Öppna ordlista > Image Events så hittar du lite kommandon som det klarar av. Det finns en metadata-tag som verkar kunna läsa av EXIF och IPTC.

Mer info om allt som unix-grejsimojsen SIPS kan läsa av eller ställa in på en fil finns här (däribland creation date).
Mac OS X Manual Page For sips(1)

Jag menar att det går att sätta ihop detta till ett script som för just det du vill.

Ojoj, nej det hade jag missat.. sökte på meta-taggar o datum o prylar.. lite fumligt. Är uppenbarligen inte så insatt i grejen. Nu löste det sig lite mer analogt och förhoppningsvis försvinner inte alla "created"-datum igen. Jag tror de försvann när jag backade upp till cd eller så..och det är ju lite 90-tal..

Jag ska definitivt kolla upp mer om det här med apple-script! Just nu är automator lagom eftersom jag sällan gör såna här saker, har inte fått upp ögonen för alla användnings-områden ännu

Tack så mycket för hjälpen Taz!

A better finder rename...

Rekommenderar dig att titta på "A better finder rename"

Coolt, A better Finder rename kan läsa EXIF-data numera, det visste jag inte. Kanske inte alla grejer i EXIF-data, men i alla fall datumet fotot togs, vilket kameran lagrar i bilden.

Men som jag uppfattade Klarabaras problem så verkar det vara det omvända, i Finder ligger filerna korrekt insorterade i mappar med rätt datum. Inuti bilden, så är meta-data fel. Så hon(?) vill få mappen namn inskrivet i som meta-data i bilden. Det är omvända hållet från hur A better finder rename jobbar, men det är precis det man kan göra med tex Applescript och någon av de många metoder som finns att skriva dit meta-data i bilder, däribland Adobe Photoshop, Graphic Converter, SIPS mfl.

Äntligen hamnar alla bilder på rätt dag, automatiskt. Jag är helt kär i Automator!
Det tog lite tid men nu är det klart och det går mycket fortare att stoppa in dem i Shoebox!

(Nu tror jag att shoebox har ett räkneverk och den inte gillar hur många bilder som helst som heter pic 01 osv.. eller om det är nåt annat som gör att den inte lägger in _alla_ bilder ur en mapp?)

1
Bevaka tråden