Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iGo för iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-07 12:59

iGo är förtjänt av en egen tråd. Obs att det krävs 3GS med sin snabbare processor. Jag talade med utvecklarna av iGo på Cebit mässan i Hannover för ett par år sedan och redan då visade de en iphone app. De har en bakgrund i spelprogrammeríng och avancerad grafikhantering är deras stora styrka.

Några bra grejer:

Överskådlig och bra skärmbild. Kompexa trafiksituationer som flera korsande motorvägar ritas ut så att man kan se tillfartsvägar etc i olika plan.

Då man nalkas t ex en avfart zoomar programmet in automatiskt så att man ser i detalj var man är. Programmet använder således inte fejkade foton av avfarten som Navgon. detta är viktiogt om flera avfarter ligger nära varandra, man ser hela tiden exakt var man är.

Hög spatial upplösning. Om den avfart man ska ta löper paralleltt med motorvägen en bit visar programmet att man är på avfarten och inte på huvudvägen, till skillnad från Navigon. Om rutten går utmed huvudvägen men man ändå väljer avfarten låser kursorn på huvudvägen med det finns en punkt som visar verklig position för varje gps-cykel, med tomtoms hållare flera gånger i sekunden. Ligger man då på den parallella avfarten så ligger visserligen cursorn på huvudvägen i rutten men punkten visar avfarten även om distansen i sidled bara är tjugo meter. Konstaterade detta då jag tog mig igenom Ruhrområdets motorvägsspaghetti i går eftermiddag. iGo har nog mindre osäkerhetsmarginal än Navigon.

Mycket snabbt omritning av rutten vid omprogrammering, t ex pga att man aviker från rutten.

Lätt att ändra zoomläge och skifta mellan 2D och 3D. Hela rutten kommer upp i ett fönster om man vill och där kan man ändra mellan fyra alternativ, snabb, kort, lätt och ekonomisk.

Bättre användning av tillgänglig kartinformation från Navteq än Navigon. Jag har sett ställen där Navigon tar bort detaljer som behövs för att man ska hittra rätt avfart medan iGo ritat ut det.

Programmet är fortfarande under utveckling men för mig och andra som använt iGo tidigare på Mio 520 navigatorer är det värt att vänta.

Saknas men är utlovat:

text to speech med gatunammn

fartkameror

I mitt iGo funkar inte text to speech än för svängar av någon anledning. Men jag är inte nöjd med Navigons, de klarar inte bra att beskriva när man ska ta t ex den vänstra av två avfarter som börjar samtidigt. De fejkade fotona blir konstiga ibland för att verkligheten ser helt annorlunda ut. Största problemed med navigon är smetig grafik där väger smälter samman pga simplistisk grafik, trots att Navteq har detaljerna. En motorväg med parallella vägar på var sida kan visas som en enda väg. Nalkas man en bensinstation eller rastplats utmed motorvägen är det svårt att uppfatta den på Navigons skärm medan den framträder tydligt på iGo.

Viapunkter: löser man enklast tills vidare med att göra en rutt för varje punkt och lägga in dem i favoriter. när man är framme vid punkt 1 startar man rutt två som då snabbt tar punkt ett som utgångspunktosv.

Jag har nyligen kört Bryssel Uppsala t o r med Igo och Navigon bredvid varandra plus en Mio C520. Kartmaterialet i båda iphoneprogrammen kommer från Navteq, iGo utnyttjar det bättre. Båda är väl uppdaterade men båda missade att motorvägen 52 från Düsseldorf västerut till Roermond i Holland är färdig hela vägen. Google maps visar rätt.

Eftersom de flesta fortfarande använder 3G talas det mest om Navigon men jag vill rekommendera dem som har 3GS att titta på iGo.

Trafikfara med navigatorer. Japp, två lite läskiga episoder pga att jag inte tittade framåt i rätt ögonblick. Det är fr a farligt när man har en ny navigator som man vill komma underfund med. Navigons skärmbild använde jag bara för den tillläggsinfo som kommer av ett annat 3D perspektiv med fler detaljer på långt håll-

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-21 23:55

Körde med iGo+iphone 3GS från bryssel till turin och sedan till Rivieran och åter till Bryssel under påsken. Programmet funkar mycket bra, sätter stort värde på att grafiken är så tydlig i komplexa korsningar med vägar i flera nivåer (bra perspektiv, man ser vad som är över och under.

Vill man spara datatrafik är TomToms car kit bra komplement, med den hittar Igo så småningom satelliterna även utan triangulering. Nu tar det som andra skrivit bara några kb att triangulera när GPSn startas, så det kan man lika gärna ta. Men är det alper runt omkring och mycket reflexer ger car kit bättre positionering än bara iphonen.

Ibland använder jag en 3G oxo som tillägg för Navigon har rätt bra grafik för lite större översikt.

1
Bevaka tråden