Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netscape 6 eller inte?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall man använda Netscape 6.2 på OS X eller? Jag får känslan av att den registrerar allt man gör och skickar iväg den informationen någonstans dit man inte vill. Man måste ju registrera sig och allt för att kunna använda webläsaren. Skumt.

Låt bli den eländiga Netscape 6 - webbläsaren utan existensberättigande:-) Ladda ner Mozilla istället - det är en bra mycket bättre version på alla sätt. Du slipper junket med den.

Besök http://www.mozilla.org

Alltså: alla som är sugna på Netscape 6 bör ta sig en titt på Mozilla istället!

Netscape (och Mozilla) ska väl vara lite snabbare än IE, men sedan tar fördelarna slut, iaf med Netscape. Mozilla kan jag inte uttala mig om.
Däremot är Omniweb en trevlig webbläsare. Lite annorlunda och lite coolare än de andra.

Sen finns Chimera. Håller med om att OmniWeb är mycket trevlig. Även den sparkar Netscape 6 ordentligt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: CarlFredrik:
Skall man använda Netscape 6.2 på OS X eller? Jag får känslan av att den registrerar allt man gör och skickar iväg den informationen någonstans dit man inte vill. Man måste ju registrera sig och allt för att kunna använda webläsaren. Skumt.

Måste du verkligen det? I OS 9 var det då bara att klicka på avbryt så behövde man inte registrera sig alls.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 22:18

Kan det inte komma en RIKTIG webläsare till X nån gång???

Explorer 5.1 = ett tvättäkta virus (hur kunde detta ske när femman till classic var så bra?)
Netscape 6.2 = stor skalbagge (borde kallas beta fortfarande)
Mozilla 0.9.9 = lite bättre än Netscape men samma skalbagge i grund och botten.

Hoppas nästa Explorer ger oss vad vi behöver...
Skulle vara guld om Apple själva satte ihop en schysst browser nu när de gjort ett eget mailprogram och allt. Det är ju verkligen en viktig byggsten i den digitala hubben. Jag tror det kommer...

  • Oregistrerad
  • 2002-03-25 22:25

Explorer funkar bra förutom när det tokhänger OS9, händer då och då, t ex i kombination med PDF viewer men även vid andra tillfällen. Netscape kör jag bara då nå´t ser knasigt ut i Explorer, men då kör jag 4.7. Netscape 6 är helt värdo...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-25 22:59

Browsers för X:
• Netscape 6.2.2 är helt ok - saknar dock tab-views så jag använder Mozilla
• Chimera bombar när jag skall kolla 99mac.com -> duger inte
• Omniweb - 4.1 betan såg lovande ut men det verkar vara tyst nu från Omnigroup
• iCab - snabb!
• Opera - norsk
• lynx - Rockar!
• Explorer - microsoft, dock så kräver bilprovningen explorer om man kör x :-/

Känns som det finns en hel del att välja på - mer än vad som fanns för classic...

Min rankning:

Mozilla 0.9.9 = snabb och trevlig läsare med många funktioner. Upplever inga buggar. Enligt mig är detta en av de bästa läsarna till OS X.

Chimera = blir antagligen riktigt bra fr.o.m 0.2-versionen. Dagens version bombar för mycket, men annars är det en trevlig Mozilla-baserad konstruktion.

OmniWeb 4.1 = mysig eftersom den är Cocoa-anpassad. Den är dessutom bra mycket snabbare än 4.0.6. Dock är den inte lika snabb som Mozilla.

iCab och Opera = utmärkta kompaktwebbläsare.

Explorer = är ganska bra, men eftersom den är en av de långsammaste läsarna i min samling kan jag inte se någon större anledning att använda den framför Mozilla.

Jag har installerat Explorer 6 under Windows 98 under Virtual PC och kan inte säga att jag är direkt imponerad. Den känns som femman, så det är Mozilla som gäller i det systemet också (har lagt in 0.9.9 i Windows också).

Mozilla har blivit en mycket kompetent webläsare. Använder den till nästan allt nu för tiden. Inte långt kvar till version 1.0 nu.

Ciryon

Jag tror att jag läst någonstans om att IE 5.5 är på gång. Har för mig att det var på ThinkSecret så man ska väl inte tro på allt, men det låter ju rimligt. Hoppas bara att dom har satsat på snabbhet och stabilitet istället för massa nya buggiga funktioner i nästa version.

I Public Beta kallade ju Explorer för "5.5B2". Jag misstänker att versionen 5.1.x skulle hetat 5.5.x men att den döptes om. Därmed blir en "5.5" för Macen något som mer motsvarar 6 på Windows. Microsoft verkar köra med lite annorlunda beteckningar på Mac/Windows-versionen.

1
Bevaka tråden